مصونیت فعلی پتروشیمی‌ها از کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۶۴۹۱۹
مصونیت فعلی پتروشیمی‌ها از کرونا

گروه انرژی|

ویژگی خاص منطقه ویژه اقتصادی عسلویه این است که کارکنانی از تمام مناطق ایران را جذب کرده است. در حالی که تعداد زیادی از این کارکنان همچنان در شهر‌های زندگی خودشان سکنی دارند، برای کار کردن به عسلویه می‌روند و به صورت شیفتی روزهایی از ماه را به خانه بازمی‌گردند. در سطوح شغلی عالی‌تر و در بین مدیران حتی سفرها هفتگی است؛ بدین شکل که تعداد زیادی از مدیران ابتدای هفته با هواپیما به محل کار خود در عسلویه می‌روند و انتهای هفته به شهر خود بازمی‌گردند. این شیوه کار، اکنون که بیماری کرونا در نقاط مختلف ایران پخش شده می‌تواند برای محیط‌های کاری عسلویه خطرناک باشد و به گسترش ویروس در سراسر ایران دامن بزند. با این وجود، بنا به گفته‌های یکی از کارگران فعال در منطقه اقتصادی عسلویه، پای کرونا هنوز به عسلویه باز نشده و در این منطقه اقتصادی تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از شیوع این ویروس در نظر گرفته شده است. این شاغل عسلویه به «تعادل» گفت که در زمان ورود و خروج از واحدهای کاری و شهرک‌های صنعتی، همه کارکنان با تب‌سنج چک می‌شوند و لوازم بهداشتی کافی نیز در اختیار همه قرار داده شده است. «تعادل» تلاش کرد که با مسوولان مربوطه در حوزه مقابله با شیوع کرونا در پتروشیمی‌ها تماس حاصل کند، اما این مسوولان هنوز پاسخگوی سوالات پیرامون اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری نبوده‌اند. از روزهای نخست سرایت ویروس کرونا در ایران، نگرانی‌ها درباره ضربه مهلک اقتصادی این بیماری وجود داشته است. از این رو، زمانی که شهرهایی مثل قم، تهران و رشت درگیر کرونا شدند، نخستین توجه‌ها به منطقه ویژه اقتصادی پارس و عسلویه جلب شد تا مشخص شود که این منطقه مهم اقتصادی و قلب انرژی ایران کی به کرونا مبتلا می‌شود و چه اثری بر اقتصاد کشور می‌گذارد. خوشبختانه استان بوشهر جزو معدود استان‌هایی بوده که هنوز مورد مبتلا به کرونا در آن یافت نشده است، اما با توجه به حجم رفت و آمدها از همه جای ایران به این منطقه، خطر سرایت این بیماری به آنجا وجود دارد. در خوزستان اما چند مورد ابتلا به بیماری کرونا ثبت شده است، اما بر اساس آمارها، پتروشیمی‌های مستقر در ماهشهر نیز هنوز درگیر این بیماری نشده‌اند.

  رعایت نکات بهداشتی در عسلویه چگونه دنبال می‌شود؟

ایسنا گزارش داد که یکی از فعالان اجتماعی بوشهری با اشاره به مشکلات کرونا در عسلویه گفته است در هفته‌ای که وزیر بهداشت آن را هفته سخت اعلام کرده، اقدامات صورت گرفته در عسلویه به عنوان پایتخت انرژی ایران در حد انتظار و متناسب با خطر موجود نیست و در کمیته مدیریت ارشد شرایط اضطراری منطقه ویژه پارس نیز به جای تخصیص بودجه‌ای متمرکز برای تهیه ملزومات مورد نیاز به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، در بندهایی از صورت جلسه مزبور تهیه اقلام و اقدامات را بر اساس بضاعت هر کدام از شرکت‌های مستقر در منطقه تعیین کرده‌اند و به این ترتیب همچنان شرکت‌های مستقر در منطقه با کمبود شدید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده مواجه هستند.

با این وجود، یکی از کارکنان مستقر در عسلویه در این باره به «تعادل» گفت که به کارکنان ژل ضدعفونی‌کننده، الکل، ماسک و دستکش داده می‌شود تا نکات بهداشتی را کامل رعایت کنند. این کارگر فعال در عسلویه همچنین بیان کرد که در عسلویه تمام شرکت‌ها و شهرک‌های صنعت پتروشیمی نفت و گاز در زمان ورود و خروج همه کارکنان، آنها را با تب‌سنج چک می‌کنند و افراد مشکوک را هم قرنطینه می‌کنند. او افزود که «تاکنون نشنیده‌ایم که در عسلویه کسی به کرونا مبتلا شده باشد.»

او درباره اختصاص خط تولید برخی از پتروشیمی‌ها به تولید مواد ضدعفونی‌کننده گفت که بنا بر شنیده‌ها پتروشیمی دماوند در حال تولید ماده‌ای ضدعفونی‌کننده حاوی اتانول، گلیسیرین و چند ماده دیگر است که بویی شبیه به بوی سرکه سیب می‌دهد. در عسلویه از این نوع ماده ضدعفونی‌کننده فراوان است.

  اقدامات انجام شده از زبان

مدیر شرایط اضطرار

سید پیروز موسوی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با گسترش کرونا گفته که بیش از ۲۰ تیم واکنش سریع در پارس جنوبی تشکیل و راه‌اندازی شده است. او بیان کرد: در راستای اجرای مصوبات چهارمین جلسه کمیته عالی شرایط اضطرار مقابله با ویروس کرونا در منطقه ویژه پارس تیم‌های واکنش سریع برای کنترل شیوع بیماری کرونا مطابق با دستورالعمل ابلاغی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل و راه‌اندازی شد.

به گزارش ایسنا، مدیر ارشد شرایط اضطرار منطقه ویژه پارس تصریح کرد: دو تیم واکنش سریع (یک تیم برای مناطق عملیاتی پارس یک و پارس کنگان و یک تیم برای منطقه پارس سه) در منطقه ویژه پارس، دو تیم در شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی، دو تیم در شرکت نفت و گاز پارس (یک تیم مستقر در تاسیسات خشکی و یک تیم هم در سکوهای گازی)، یک تیم در شرکت پایانه‌های نفتی ایران (پایانه میعانات گازی پارس جنوبی) تشکیل شده است. در سایر پتروشیمی‌های مستقر در منطقه نیز تیم‌های جداگانه واکنش سریع راه‌اندازی شد که با تشکیل آنها، تعداد تیم‌های واکنش سریع به بیش از ۲۰ تیم افزایش یافت.

موسوی یکی دیگر از اقداماتی که برای جلوگیری از سرایت کرونا در عسلویه انجام شده را استقرار گیت‌های اسکن پزشکی در نقاط مختلف عنوان کرد. به گفته او در مجتمع بندری پارس، فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس و دیگر مبادی جاده‌ای ورودی و خروجی به پارس جنوبی از جمله نقاط لازم برای شناسایی است، گیت‌های اسکن پزشکی خاص، به‌منظور کنترل ورود و خروج مسافران‌ و کارکنان مستقر شد. همچنین بر اساس تصمیم‌گیری‌ها در کمیته شرایط اضطراری منطقه ویژه پارس، مقرر شده است که برای عدم حضور بانوان شاغل در شرکت‌های منطقه با استفاده از روش‌های مرخصی استحقاقی، دورکاری یا سایر روش‌های معمول «عدم حضور مجاز» تا اطلاع ثانوی اقدام شود.

به گفته موسوی اقدام بعدی این بوده است که در راستای کاهش ریسک تماس و مدیریت میزان مواجهه، پایان ساعت کاری کارکنان روزکار ساکن تا ساعت ۱۳ و کارکنان اقماری تا ساعت ۱۶ تغییر یابد. همچنین سرو غذای کارکنان اقماری و نوبت کاری تا اطلاع ثانوی به صورت بسته‌بندی یک بار مصرف توزیع می‌شود.

استقرار تیم قرنطینه در فرودگاه خلیج فارس عسلویه و ضدعفونی مستمر اماکن اداری این منطقه نیز از جمله اقداماتی بوده است که در راستای مبارزه با کرونا انجام شده است.

لازم به ذکر است که روزنامه تعادل تلاش کرد که از مسوولان مربوط درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از سرایت کرونا در محیط‌های صنعتی پتروشیمی‌ها پرس و جو کند. پرسش‌ها بر این محور بود که «موضوعاتی مثل سفرهای هفتگی مدیران واحدهای پتروشیمی شهرهایی مانند تهران که از جمله کانون‌های شیوع کرونا تشخیص داده شده‌اند به مناطق اقتصادی عسلویه و ماهشهر چگونه کنترل می‌شوند تا خطر انتقال این بیماری به مناطق صنعتی، سایر کارکنان را تهدید نکند؟» و «با توجه به آنکه در فضاهای صنعتی پتروشیمی‌ها به دلیل فعالیت‌های فیزیکی و لمس مداوم اشیاء از جانب افراد مختلف، احتمال سرایت بیماری کرونا بالا است، آیا تمهیداتی برای ضدعفونی کردن مستمر این فضاها اندیشیده شده است؟» پیگیری‌های «تعادل» در این باره فعلا به جایی نرسیده است.

 

ارسال نظر