ظرفیت رشد چندین برابری بازار سرمایه!

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۶


این روزها تحلیل‌های گوناگون و بعضا کاملا متفاوتی از بازار سرمایه و آینده این بازار در محافل رسمی و غیررسمی به گوش می‌رسد.

مجید انصاری کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «تعادل» در همین رابطه، بیان داشت: این روزها شاهد بازار کم‌رمق و متعادلی بودیم که با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، امری طبیعی به نظر می‌رسد.

وی درباره استقبال از اوراق پاداش سهامداری «سپاس» افزود: با توجه به کمبود نقدینگی در بازار حجم معاملات در نماد «سپاس» قابل قبول بوده و انتظار بیشتر، امری گزافه است. وی عرضه این اوراق را در جلب اعتماد مردم نسبت به بازار بورس موثر دانست و افزود: با توجه به رکود بازار مسکن و وضعیت بازار ارز و طلا که با کنترل دولت همراه است، پول از جای دیگری نمی‌تواند کسب درآمد کند. این کارشناس بازار سرمایه اهتمام دولت به ایجاد سرمایه از بورس و تامین سرمایه در گردش توسط بانک‌ها را نیز ازجمله عوامل موثر برای گرایش سرمایه‌های آزاد به سمت تالار شیشه‌یی دانست. وی با حمایت از تقلیل حجم مبنای نمادهای تاثیرگذار توسط سازمان، این راهکار را ترفندی جهت جلوگیری از ترس ریزش شدید شاخص دانست و افزود: بعد از این اتفاق دیگر شاهد ریزش‌های اساسی در شاخص بورس نبودیم که این خود از لحاظ روانی عامل بسیار تاثیرگذاری است.

انصاری سال 92 را سالی بی‌نظیر برای فعالان در بازار بورس دانست و دلیل رشد چشمگیر سودآوری را رشد 3 برابری نرخ ارز عنوان کرد. وی افزود: سال 93 بازار مقدار زیادی از این سود را پس داد و شرایط را برای رشد بازار در سال 94 مهیا کرده است. وی با بیان مثالی که «گنجشکی که در حال خوردن دانه است با کوچک‌ترین صدایی بهترین دانه را رها و فرار می‌کند اما به محضی که شرایط را مساعد دید سریعا برمی‌گردد و دانه خود را بر می‌دارد» به ریسک‌های سال گذشته بازار از جمله مسائل هسته‌یی و بهره مالکانه انتفاع از معادن و همچنین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی اشاره کرد و دلیل خروج سرمایه ها از بازار را ترس ناشی از همین مسایل و ابهام از آینده دانست که با مرتفع شدن این ریسک‌ها سرمایه‌های خارج شده از بورس به سمت این بازار سرازیر می‌شوند و سال 94 سال درخشانی برای بورس خواهد بود. انصاری افزود: باید در صنایعی سرمایه‌گذاری کنیم که در آن مزیت تولید داریم و این اصل سرمایه‌گذاری هوشمندانه است. باید سرمایه‌گذاران خرد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کلا فعالان بازار سرمایه به سمت هوشمندی در سرمایه‌گذاری بروند. مثلا در حال حاضر برق را در کشور به نرخ 2 سنت می‌فروشیم در حالی که صادرات همین برق با نرخ 11 سنت صورت می‌گیرد بنابراین ما در این حوزه مزیت تولید داریم. در نهایت این کارشناس بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد با توجه به ایجاد بستر مناسب جهت فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی و همین‌طور قیمت‌های بسیار مناسب سهم‌ها، این بازار در حال حاضر کشش رشد چندین برابری را داراست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر