اخبار

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۴

افزایش مبادلات تجاری دوجانبه روسیه و چین

فارس وانگ‌یی، وزیر خارجه چین گفت انتظار می‌رود روابط تجاری دوجانبه این کشور با روسیه در سال2015 میلادی به 100میلیارد دلار افزایش یابد. به نوشته اسپوتنیک، وانگ‌یی در کنفرانسی خبری گفت: ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا روابط تجاری دوجانبه با روسیه را در سال جاری به هدفمان که 100میلیارد دلار است افزایش دهیم. وی افزود چین‌درصدد است در ناحیه جاده ابریشم توافق همکاری دوجانبه با روسیه امضا کند. وانگ‌یی از آمادگی چین برای توافق با روسیه خبر داد که ضمن آن روسیه ذخایر گازی چین را از مسیر خط لوله غربی تامین کرده و چین در مسیر شرقی خط لوله احداث کند. وی ادامه داد چین آمادگی همکاری‌های گسترده با روسیه در زمینه احداث خطوط ریلی پرسرعت دارد. وانگ‌یی گفت چین همکاری‌های مالی و بانکی و انرژی هسته‌یی را با روسیه عمیق‌تر کرده و توسعه خواهد داد. وزیر خارجه چین در پایان گفت، روابط چین و روسیه تحت تاثیر تنش‌های جهانی نبوده، هیچ کشور دیگری در آن دخیل نیست، ثبات داشته و قابل اطمینان است.


کمیته مشترک ایران و عراق برای رفع مشکلات صادراتی

تسنیم رستم قاسمی در همایش بررسی استراتژی حضور شرکت‌های فعال صنعت آب و برق در بازار عراق اظهار داشت: با ائتلاف انجام‌شده، دولت عراق از حمایت تمام اقشار این کشور برخوردار است اما این کشور از نظر امنیتی در چند سال گذشته با مشکلات امنیتی جدی مواجه بوده که آخرین آن داعش بوده است. وی افزود: خوشبختانه امروز صحنه امنیتی عراق تغییر کرده و بخش‌های بزرگی از عراق از تسلط داعش آزاد شده است. دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق با بیان اینکه «عمده مراکز اقتصادی و نفتی عراق در دست داعش نبود؛ اما ورودی آب کشور عراق تحت تسلط این گروه قرار داشت»، گفت: با آزادسازی مناطق شمالی در روزهای آینده، بخش عمده این کشور جزو مناطق امن خواهند شد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته بخش عمده تاسیسات و زیرساخت‌های عراق به‌کلی از بین رفته که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی این کشور حدود 400 تا 500میلیارد دلار برآورد می‌شود و زیرساخت‌های آب و برق از طرح‌های مهم توسعه و بازسازی عراق است. قاسمی با اشاره به بودجه 100میلیارد دلاری عراق برای سال2015، گفت: اتفاق مهمی که در عراق خواهد افتاد این است که تا سه‌سال آینده ظرفیت تولید نفت این کشور دوبرابر خواهد شد و با بالا‌رفتن درآمدهای نفتی، بازار مناسبی برای اجرای طرح‌های عمرانی در این کشور فراهم می‌شود. وی افزود: هم‌اکنون افزون‌بر 90‌درصد صادرات فنی و مهندسی کشور به عراق انجام می‌شود و بانک مرکزی نیز زمینه لازم برای حضور جدی شرکت‌ها و حل مشکل ضمانتنامه‌ها را فراهم می‌کند. قاسمی درخصوص نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بغداد که در بهمن‌ برگزار شد، گفت: این نمایشگاه که با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و شمار زیادی از شرکت‌های اقتصادی و صنعتی ایران برگزار شد، یک مانور سیاسی مناسب برای نشان‌دادن امنیت این کشور بود که از نظر دیپلماسی نیز حرکت ارزشمندی بود. قاسمی از تشکیل کمیته مشترک در زمینه قراردادها و مناقصه شرکت‌های ایرانی در عراق خبر داد و گفت: در این کمیته سه نفر از ایران و سه نفر از عراق حضور دارند و از هفته آینده فعالیت خود را برای حل اختلاف و برطرف کردن مشکلات آغاز خواهند کرد.


مازاد تجارت کشور چین رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد

فارس منابع دولتی کشور چین اعلام کردند مازاد تجارت ماهانه کشور چین رکورد بی‌سابقه 370.5میلیارد یوآن حدود 59‌میلیارد دلار را در ماه فوریه به ثبت رساند که این یک رکورد جدیدی برای دومین اقتصاد بزرگ دنیا یعنی چین محسوب می‌شود.

براساس این گزارش منابع گمرکی چین اعلام کردند، صادرات کشور چین در ماه فوریه با جهش بی‌سابقه 48.9‌درصدی نسبت به سال گذشته به رقم 1.04تریلیون یوآن رسید. این در حالی است که میزان واردات این کشور در همین مدت 20.1‌درصد کاهش یافته و به رقم 666.1‌میلیارد یوآن رسیده است.

بهبود وضعیت اقتصادی کشور چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌تواند معادلات اقتصادی جهان ازجمله تقاضا برای نفت را بیشتر کند.


صادرات 3/13میلیون دلاری امریکا به ایران

تسنیم وزارت بازرگانی امریکا در جدیدترین گزارش خود از رشد 1.5‌درصدی صادرات این کشور به ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی خبر داد. صادرات امریکا به ایران در ژانویه2015 بالغ بر 13.3میلیون دلار اعلام شده است. این کشور در مدت مشابه سال قبل 13.1میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. ایران در میان مقاصد صادراتی امریکا در ژانویه2015 در جایگاه130 قرار داشته است. واردات امریکا از ایران در ژانویه2015 نیز همچون ماه‌های قبل صفر بوده است.

مبادلات تجاری ایران و امریکا در سال2014 که نخستین سال اجرای توافق هسته‌یی موقت بود با کاهش 42‌درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به 182.1میلیون دلار رسید. صادرات امریکا به ایران در سال2014 با افت 41‌درصدی مواجه شد و به 182.1میلیون دلار رسید. واردات امریکا از ایران در سال2014 نیز صفر بود. امریکا در سال پیش از آن نیز تنها 2.2میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر