فصل گرم‌تری از روابط در راه است؟

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۰

گروه ایران هدی احمدی

اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران به انگلیس، با دعوت سفیر انگلستان به آن کشور سفر کردند. این نخستین قدم سفر هیات پارلمانی ایران در پاسخ به سفر چند وقت پیش انگلیسی‌ها بود و حاکی از آن است که ایران و انگلیس در مسیر جدیدی از روابط قرار دارند. روابط رو به گسترش است و حال این‌بار ایرانی‌ها هستند که به کشوری رفته‌اند که طی چند سال اخیر روابط سردی باهم داشته‌اند بنابراین سفر این هیات پارلمانی حکایت از آغاز فصل تازه و احتمالا گرمی از روابط متقابل دارد.


تهران- لندن، از سردی تا گرمی روابط

بعد از اتفاقات سال88 روابط ایران و انگلیس رو به تاریکی رفت تا جایی که ششم آذر1390 مجلس طرحی را با 179 رای به تصویب رساند که وزارت امور خارجه را موظف می‌کرد «در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران» ظرف دو هفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل داده و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.

دو روز پس از تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس در مجلس، تعدادی افراد تجمعی در «اعتراض به سیاست‌ها و رفتارهای انگلستان» در مقابل سفارت این کشور در تهران برگزار کردند. هنوز دقایقی از برگزاری این تجمع نگذشته بود که تعدادی از تجمع‌کنندگان با عبور از سد نیروهای پلیس وارد سفارت شده و با پایین کشیدن پرچم انگلیس پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند؛ در همان حال «ویلیام هیگ» وزیر خارجه وقت انگلیس اعلام کرد همه دیپلمات‌های خود را از ایران خارج کرده و به دیپلمات‌های ایرانی نیز 48ساعت مهلت داد تا خاک لندن را ترک کنند و بعد از آن روابط ایران و انگلیس در نازل‌ترین سطح قرار گرفت. اما بعد از حمله به سفارت انگلیس رهبر معظم انقلاب در سخنانی بااشاره به ورود دانشجویان به سفارت انگلیس اظهار داشتند: در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث، احساسات جوانان درست بود ولی رفتن‌شان درست نبود. اما اینک با روی کار آمدن دولت یازدهم فصل جدید روابط آغاز شد. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگویی تلفنی از تمایلش برای بهبود روابط دو کشور با روی کار آمدن دولت جدید در کشورمان سخن گفت.

با سفر روحانی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و گفت‌وگوی مستقیم ظریف با ویلیام هیگ، امید بازگشایی سفارت و آغاز دوباره روابط دو کشور بیش از پیش آشکار شد. اواخر مهر سال گذشته بود که خبری مبنی بر توافق ایران و انگلیس برای برقراری روابط دیپلماتیک و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها از طریق «انتخاب کاردار غیرمقیم» پس از دو سال قطع رابطه رسمی بین تهران- لندن منتشر شد. اعضای گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران متشکل از 4نماینده از اعضای پارلمان این کشور به ریاست جک استراو آذر سال92 به تهران سفر کردند و حال گروه دوستی پارلمانی ایران به دعوت سفیر انگلیس به این کشور سفر کردند. سفری که شاید آغازی برای گرمی‌های بیشتر باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر