خروج مذاکرات از بن‌بست فنی

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۳

گروه ایران اردشیر پشنگ

علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی گفته که حضورش برای مذاکره هفته گذشته‌اش با ارنست مونیز، وزیر انرژی امریکا با نظر مقامات ارشد نظام بوده است و طرفین توانسته‌اند با این ابتکار بن‌بست فنی موجود در مذاکرات را

رفع کنند.


سنگ‌اندازی جدید پاریس

درحالی که علاوه بر این خبر مثبت، طی روزهای اخیر صحبت‌های وزرای خارجه ایران و امریکا و نیز مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همگی خبر از هرچه نزدیک شدن ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی درقبال پرونده هسته‌یی ایران دارد، اما ‌بار دیگر پیش از حصول توافقی احتمالی درقبال پرونده هسته‌یی ایران، مقامات فرانسه با اظهارنظراتی متفاوت سعی در ایجاد نوعی سنگ‌اندازی و تاخیر در این راه کرده‌اند تا به قول برخی تحلیلگران بتوانند به منافع موردنظر خود اعم از برجسته‌سازی دیپلماسی خود در این پرونده بسیار مهم در کنار دستیابی به برخی دیگر از اهداف‌شان (ازجمله خشنودی تل‌آویو و...) دست یابند؛ اقدامی که ازسوی مقامات کاخ ورسای مسبوق به سابقه است چراکه درست 15ماه پیش‌تر از امروز و پیش از توافق ژنو آن را تکرار و تجربه کرده بودند. در همین راستا فرانسه روز گذشته (شنبه) با دعوت از پنج کشور دیگر در حال مذاکره با ایران، جلسه‌یی ویژه برگزار کرد؛ جلسه‌یی که البته وزرای خارجه چین و روسیه از حضور در آن سر باز زدند.


ابراز نگرانی فابیوس از روند فعلی

در همین راستا لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، پس از اظهارات رییس‌جمهور کشورش درقبال پرونده هسته‌یی ایران به خبرگزاری فرانسه گفت: «تعهداتی که ایران به قدرت‌های 6گانه جهانی داده است هنوز کافی نیست.» وی افزوده است: «فرانسه طرفدار یک توافق قطعی است اما همچنان مشکلاتی در این راه وجود دارد.» فابیوس گفته است: «پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز درخصوص زمان و مفاد دقیق آن نگرانی‌هایی وجود دارد.»


پرواز کری از ریاض به پاریس

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده که طی هفته‌های اخیر نشست‌های دوجانبه متعددی با همتای ایرانی‌اش برگزار کرده و به‌طور کلی یکی از طرفداران جدی دستیابی به توافق نامیده می‌شود پس از آنکه سفری یک روزه به ریاض داشت تا با ملک سلمان و سعود الفیصل، مقامات سعودی، درخصوص نتایج مذاکرات اتمی با ایران گفت‌وگو کند از آنجا به دعوت فابیوس راهی پاریس شد تا این‌بار فرانسوی‌ها را از خوب بودن توافق با ایران مطمئن کند. در همین زمینه آسوشیتدپرس در گزارشی خبری نوشته است: «جان کری برای مطلع کردن مقامات اروپایی درباره وضعیت مذاکرات هسته‌یی با ایران به پاریس رفته است.»

رفع بن‌بست فنی مذاکرات

همان‌طور که اشاره شد علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: «ما در مذاکرات فنی با نوعی بن‌بست مواجه بودیم و تشخیص مقامات بالاتر نظام بر این بود که بنده شخصا در مذاکرات حضور یابم و در جزییات مسایل نیز با بالاترین مقام طرف مقابل که وزیر انرژی امریکاست وارد گفت‌وگو شوم.» صالحی افزوده است: «خوشبختانه در این دو جلسه، مذاکرات بسیار ثمربخش بود و قدم‌های خوبی برداشتیم.» رییس سازمان انرژی اتمی در پایان گفته است: «در موضوعات مربوط به غنی‌سازی و رآکتور اراک قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم و توانستیم دغدغه‌ها و نگرانی‌های ساختگی آنان را با پیشنهاد فنی که ارایه کردیم، برطرف کنیم و از منافع ملی و اصل صنعت هسته‌یی نیز به‌عنوان دستاورد عظیم سازمان انرژی اتمی و عزیزانی که در این سازمان کار می‌کنند، دفاع کردیم.»


اعتراف امریکایی‌ها به خارج از عرف بودن پیشنهادشان

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران عزتمندانه و با منطق توانست از پیشنهاد امریکایی‌ها برای تغییر چیدمان سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌یی عبور کند. صالحی در پاسخ به پرسشی درباره خواست امریکایی‌ها برای تغییر چیدمان سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌یی گفت: این موضوع پیشنهاد آنان بود و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها این بود که با استدلال منطقی از این بحث عبور کردیم. صالحی تصریح کرد: آنان درنهایت اعتراف کردند که پیشنهادشان خارج از عرف است و به همین علت کنار گذاشته شد و اگر به توافق جامع هسته‌یی برسیم در چیدمان سانتریفیوژها در مراکز هسته‌یی تغییری نخواهیم داشت. وی با تبیین روند مذاکرات فنی در دو مرحله گفت‌وگوهایش با وزیر انرژی امریکا افزود: موضوع هسته‌یی ایران دارای جنبه‌های فنی، حقوقی و سیاسی است که اگر بتوان ابعاد فنی آن را به‌نحوی حل‌و‌فصل کرد زمینه‌های حقوقی هم برای حل‌و‌فصل آماده‌تر می‌شود و با عبور از آن زمینه‌های سیاسی نیز آسان‌تر خواهد شد. وی حضورش در دو مرحله اخیر مذاکرات هسته‌یی را کمک به تیم هسته‌یی دانست که در بعد سیاسی مذاکره می‌کنند و گفت: خوشبختانه اراده سیاسی خوبی در کشورمان هست و ما در این دو جلسه احساس کردیم که اراده سیاسی در طرف مقابل نیز تا حدود زیادی وجود دارد.


دیوار بلند بی‌اعتمادی

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: متاسفانه به‌علت عملکرد طرف مقابل یعنی امریکایی‌ها و غربی‌ها در این سیزده سال دیوار بی‌اعتمادی بلندتر شده که این ناشی از برداشت و استنباط غلط و نادرستی است که آنان از ما داشته‌اند و مقداری از این درک نادرست ناشی از غفلت و اشتباه خودشان بود. صالحی افزود: بخش قابل‌توجهی از این موضوع هم ناشی از دخالت دیگرانی است که منافع‌شان را در بحران جست‌وجو می‌کنند یعنی بحران ساختگی که برای ایران ایجاد کرده بودند. زیرا برخی کشورهای منطقه و نیز رژیم صهیونیستی واقعا علاقه‌یی به حل‌وفصل این موضوع ندارند و منافع‌شان را در ادامه این بحران و تشنج در منطقه می‌بینند.


رآکتور اراک، آب سنگین می‌ماند

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی گفت: رآکتور اراک با تغییراتی که در بازنگری طراحی آن ایجاد خواهیم کرد به‌عنوان رآکتور آب‌سنگین باقی خواهد ماند. وی با بیان اینکه «با این کار نگرانی آنان نیز برطرف خواهد شد» افزود: این موضوع یکی از مسایل چالش‌برانگیز مذاکراتی بود که به لطف الهی منطق جمهوری اسلامی در این زمینه با موافقت طرف مقابل مواجه شد. وی گفت: ما اعلام کرده‌ایم آماده‌ایم نگرانی‌های آنان را در چارچوب منطقی فنی و نیز در چارچوب مقررات و معاهدات بین‌المللی از نظر بازرسی‌ها و پادمانی رفع کنیم و تاکنون نتایج بسیار خوبی داشتیم.


نمی‌توانم وارد جزییات شوم

صالحی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین موانع رسیدن به توافق هسته‌یی چیست؟ اظهار کرد: ما نمی‌توانیم وارد جزییات شویم؛ اکنون درباره موضوع تحقیق و توسعه مذاکره می‌کنیم که هنوز به نتیجه کاملی نرسیده‌ایم همچنین درباره فردو صحبت می‌کنیم که هنوز مذاکرات ادامه دارد در این دو مورد هم پیشنهادهای ما بسیار معقول و منطقی است. رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اصلی که ما از آن پیروی می‌کنیم حفظ هویت صنعتی، حفظ نشاط فناوری هسته‌یی و حرکت مستمر و رو‌به‌جلو ماست. بر این اساس ما به‌هیچ عنوان ایستایی در این صنعت را قبول نداریم و با این اصول در حال پیشرفت هستیم. وی گفت: این مذاکرات چالشی است که ما باید هم پایبند به اصول خودمان باشیم و هم با منطق فنی و علمی طرف مقابل را مجاب کنیم که نگرانی‌اش برطرف شود لطف الهی تاکنون به مدد ما آمده و منطق ما مقبول بوده است و قدم‌های خوبی در دو جلسه اخیر برداشته‌ایم. صالحی ابراز امیدواری کرد در جلسه بعدی مذاکرات نیز بتوان باقی مسایل را نیز به نتیجه رساند. معاون رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگری درباره خواست اوباما برای تعلیق 10‌ساله فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان گفت: این دوره اعتمادسازی را فعلا ایکس گفته‌ایم، یعنی گفته‌ایم زمانش فعلا مشخص نیست و بعدا باید مشخص شود. وی افزود: انواع پیشنهادها در این‌باره مطرح شده است، کمتر از 10سال، 10سال و بالاتر از آن، اما هنوز درباره زمان اعتمادسازی تصمیم واحدی که مقبول دو طرف باشد گرفته نشده است.


حفظ دستاوردهای هسته‌ای براساس نظر رهبری

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان استفاده از سانتریفیوژهای نسل نو گفت: قطعا یکی از دستاوردهای بزرگ فرزندان این ملت غیور در سازمان انرژی اتمی دستیابی به همین سانتریفیوژهای نسل جدید است و حفظ آن یکی از مسوولیت‌هایی است که ما در این خصوص قطعا مشکلی نخواهیم داشت. وی افزود: مذاکرات نیز درخصوص برخی امور مربوط به زمان تولید و مانند آن است و در حال ادامه مذاکرات هستیم اما اصل حفظ این دستاورد و به‌کارگیری صنعتی آن پس از دوره اعتمادسازی به هر میزان که باشد طبق نظر مقام معظم رهبری به قوت خود باقی است؛ تا تامین‌کننده نیاز سالانه نیروگاه بوشهر باشد. صالحی تاکید کرد: این هدف ماست و ما با این سانتریفیوژهای نسل جدید قدم‌های بلندی در این چارچوب برخواهیم داشت. استفاده از این سانتریفیوژها به‌جای خود محفوظ است و ما با قوت و قدرت موضوع تحقیق و توسعه را ادامه می‌دهیم. وی گفت: آنان در این زمینه برخی خواسته‌ها دارند و ما نیز برخی منافع داریم که برای حمایت از دستاوردها به‌عنوان مسوولیت‌مان تلاش می‌کنیم میان این دو توازن برقرار کنیم خوشبختانه در برنامه اقدام مشترک، موضوع تحقیق و توسعه بسیار روشن است و اتفاقا بخش روشن و غیرقابل تفسیر این برنامه تحقیق و توسعه است.


حضور در دور بعدی مذاکرات هسته‌ای

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه با بیان اینکه «در دور بعدی مذاکرات هسته‌یی با 1+5 نیز حضور خواهد داشت» گفت: تقاضا شده است که بنده در مرحله بعدی مذاکرات نیز حضور داشته باشم این‌هم از طرف خودمان خواسته شده است و هم طرف مقابل بسیار اصرار دارد که بنده نیز حضور داشته باشم. وی افزود: نخستین‌بار که می‌خواستم در مذاکرات هسته‌یی حضور یابم شرط گذاشتم و گفتم به‌شرطی حضور می‌یابم که همتای بنده نیز حضور داشته باشد که خوشبختانه با پافشاری بر آن درنهایت این موضوع محقق شد و عزت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص محفوظ ماند. معاون رییس‌جمهور همچنین درباره دستور کار مرحله بعدی مذاکرات نیز اظهار کرد: موضوعات اصلی مذاکره عمدتا درباره تحقیق و توسعه و فعالیت‌های فردو خواهد بود و دو سه موضوع فرعی نیز خواهیم داشت. صالحی افزود: من به آینده بسیار خوشبینم که این از توصیه‌های دین ماست و ما هر آنچه از تدبیر نیاز باشد به‌کار می‌گیریم اما تقدیر دست خداست و حسن ما این است که تسلیم تقدیر خدا هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر