حال خوب تولید در ابتدای زمستان

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۵۷
حال خوب تولید در ابتدای زمستان

تعادل|

وزارت صنعت، معدن و تجارت کارنامه تولید محصولات صنعتی، معدنی و پتروشیمی را تا پایان نخستین ماه از فصل زمستان 1398، منتشر کرد. این ارزیابی حکایت از بهبود وضعیت تولید در تمامی این بخش‌ها دارد. تا جایی که از میان 30 محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی، تولید 20 کالا با رشد همراه بوده است. از میان 12 گروه کالای منتخب معدن و صنایع معدنی نیز، تولید 9 گروه کالایی افزایشی بود. از مجموع 13 گروه کالایی منتخب پتروشیمی، تولید 9 گروه کالایی با بهبود همراه شد. بنابراین باید اذعان کرد با وجودی که تحریم‌های بین‌المللی ظرف یک سال اخیر فعالیت صنایع را دشوار کرده اما زمینه رونق بسیاری از آنها را نیز فراهم کرده است. با این وجود تحریم‌ها افت تولید را در برخی صنایع به همراه داشتند. ازجمله مهم‌ترین این اثرگذاری‌ها باید به تولید انواع خودرو اشاره کرد. تا جایی که تولید انواع خودرو سواری، اتوبوس، مینی‌بوس، ون، کامیونت، کامیون، کشنده، کمباین و تراکتور در 10 ماه منتهی به دی ماه، در مقایسه با مدت مشابه سال 1397، به میزان قابل توجهی منفی گزارش شده است.

   کارنامه تولید محصولات صنعتی

آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی، معدنی و صنایع معدنی و همچنین شیمیایی و پتروشیمی در 10 ماه نخست سال جاری اعلام شد. براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از میان 30 کالای منتخب صنعتی، تولید 20 گروه کالایی در 10 ماه منتهی به پایان دی ماه 1398 در مقایسه با 10 ماه ابتدایی سال گذشته، افزایش یافته است. تولید در 9 گروه کالای صنعتی کاهش یافته و در یک گروه نیز بدون تغییر مانده است. 20 گروه کالایی صنعتی که تولید آنها افزایشی بوده عبارتند از: وانت، تراکتور، روغن ساخته شده نباتی، داروی انسانی، لاستیک خودرو، انواع کاغذ، کارتن، نئوپان، فیبر، سموم دفع آفات نباتی، پتروشیمی، نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی، الیاف پلی‌استر، نخ فیلامنت پلی‌استر، چرم، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی، الکتروموتور و سیگارت.

در میان کالاهای یاد شده تولید سموم دفع آفات نباتی بیشترین رشد تولید را در 10 ماه نخست سال 1398 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به خود اختصاص داده است. تولید در این گروه کالایی نزدیک به 50 درصد افزایش یافته و بالغ بر 31.5 هزار تن اعلام شده است. تولید انواع داروی انسانی در مدت زمان مورد بحث با رشد 26.6 درصدی به 40.2 میلیارد عدد رسید. تولید کولر آبی در همین زمان، سومین رشد تولید را به خود اختصاص داد و با افزایش تولید 23.7 درصدی به 709.8 هزار دستگاه رسید. در همین حال در 10 ماه نخست امسال، 53 هزار دستگاه وانت تولید شد. این میزان تولید در مقایسه با تولید سال 1397 و در مدت مشابه، رشد 22.8 درصدی را از آن خود کرده است توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که تولید این محصول از ابتدای سال 98، روند صعودی را طی کرده است.

در میان 30 گروه کالای صنعتی یاد شده، تولید انواع پایپوش تا پایان دی ماه سال 98 در مقایسه با سال گذشته آن، ثابت مانده و برابر 110.1 میلیون زوج عنوان شده است. تولید در 9 گروه کالای صنعتی شامل انواع سواری، اتوبوس، مینی‌بوس و ون، کامیون، کامیونت و کشنده، کمباین، پودر شوینده، دوده، الیاف اکریلیک و انواع تلویزیون در این بازه زمانی کاهش یافته است. بیشترین کاهش تولید در 10 ماه نخست سال جاری، به گروه الیاف اکریلیک تعلق گرفته است. تا پایان دی ماه برابر 0.8 هزار تن الیاف اکریلیک تولید شده که در مقایسه با 10 ماه سال 1397، افت بیش از 67 درصدی داشته است.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که تولید اغلب انواع خودروها در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، کاهشی بوده است. در مدت زمان یاد شده 3 هزار و 603 دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است. این آمار تولید در مقایسه با 10 ماه سال 97، افت بیش از 60 درصدی داشته است. در همین زمان، یک هزار و 657 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون تولید شده که در مقایسه با سال گذشته، بیش از 49 درصد کم شده است. تعداد تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون در آذر ماه سال جاری برابر 218 هزار دستگاه بوده و در دی ماه به 201 هزار دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع خودرو سواری نیز با کاهش نزدیک به 19 درصدی به 612 هزار دستگاه رسیده است. علی‌رغم نوساناتی که تولید خودرو سواری از ابتدای سال 98 داشته، روند تولید آن در ماه‌های پایانی امسال، صعودی بوده است. کمااینکه تولید این محصول در آذر ماه برابر 79 هزار دستگاه بود و در دی ماه بیش از 87 هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد.

   کارنامه تولید محصولات معدنی

بررسی آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنعتی، حکایت از بهبود عملکرد در بیشتر تولیدات این بخش دارد. از میان 12 گروه کالایی مرتبط با معدن و صنایع معدنی، تولید 9 گروه با رشد همراه بوده است. تولید فولاد خام تا پایان دی ماه سال جاری بیش از 20 میلیون تن عنوان شده است. این حجم ازتولید در مقایسه با مدت مشابه سال 1397، رشد 6.8 درصدی را از آن خود کرده است. تولید انواع محصولات فولادی نیز در 10 ماهه 1398 بیش از 17 میلیون و 500 هزار تن اعلام شده است. این رقم تولید در مقایسه با تولید سال گذشته، بیش از 9.3 درصد افزایش یافته است. تولید کاتد مس نیز در مدت زمان مورد بحث با رشد 3.1 درصدی به 207.8 هزار تن رسیده است. سیمان نیز با تجربه رشد بیش از 12 درصدی، بالغ بر 51 میلیون و 227 هزار تن تولید شده است. تولید کاشی و سرامیک نیز رشد 5.3 درصدی را از آن خود کرده و به بیش از 335.8 میلیون تن رسیده است. شیشه جام نیز با رشد 8.4 درصدی بالغ بر 885 هزار تن تولید شده است. میزان تولید ظروف شیشه‌ای نیز، 440.5 هزار تن گزارش شده و رشد بیش از 19 درصدی را از آن خود کرده است. در همین حال ظروف چینی و بهداشتی نیز هرکدام به ترتیب حدود 46.3 هزار تن و 88 هزار تن تولید شده‌اند و رشد 16.2 درصدی و 6 درصدی را برای خود ثبت کرده‌اند.

با این وجود تولید شمش آلومینیوم، آلومینا و کنسانتره زغال‌سنگ در یک روند نزولی قرار گرفته است. تا پایان دی‌ماه، بیش از 217 هزار تن شمش آلومینیوم تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 97، حدود 20 درصد کاهش یافته است. تولید آلومینا در این مدت نیز با افت 1.9 درصدی همراه بود و به 192.5 هزار تن رسید. از آنجاکه بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آلومینا و آلومینیوم، (یعنی بوکسیت) از طریق واردات تامین می‌شود و با توجه به چالش‌هایی که تحریم در مسیر تامین این مواد پیش روی صنایع قرار داده است، افت تولید یاد شده، دور از انتظار نبوده است. تولید کنسانتره زغال‌سنگ نیز با افت بیش از 6 درصدی برابر یک میلیون و 267 هزار تن اعلام شده است.

   کارنامه تولید محصولات پتروشیمی

در این گزارش آمار تولید کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی تا پایان ماه نخست زمستان 1398 نیز، ارایه شده است. مجموع این تولیدات در 10 ماه منتهی به پایان دی ماه، برابر 45 میلیون و 885 هزار تن عنوان شده؛ بنابراین باید اذعان کرد که مجموع این تولیدات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 2 درصد افزایش یافته است. تا پایان نخستین ماه از زمستان سال جاری، بالغ بر 4008.7 هزار تن پلی‌اتیلن تولید شده است. این حجم از تولید در مقایسه با 10 ماهه ابتدایی سال 97، بیش از 8.7 درصد افزایش یافته است. تولید پلی‌پروپیلن در مدت زمان یاد شده با رشد 9.5 درصدی به 745.7 هزار تن رسیده است. پلی وینیل کلراید نیز رشد 0.3 درصدی را از آن خود کرده و برابر 492.3 هزار تن تولید شده است. تولید پلی اتیلن ترفتالات و استایرن بوتادین رابر نیز هرکدام به ترتیب بالغ بر 2.9 و 19 درصد افزایش یافته و بالغ بر 451 و 53 هزار تن اعلام شده است.

با این وجود تولید برخی کالاهای صنایع شیمیایی و پتروشیمی منفی گزارش شده است. تولید پلی‌استایرن کاهش 60 درصدی را از آن خود کرده و بالغ بر 140.2 هزار تن عنوان شده است. اکریلونیتریل بوتادین استایرن تنها افت 0.4 درصدی را از آن خود کرده و میزان تولید آن برابر 50.9 هزار تن گزارش شده است. همچنین تا پایان آخرین روز از دی ماه سال جاری، تولید اپوکسی رزین و پلی کربنات هرکدام به ترتیب کاهش حدود 12 و 49 درصدی را از آن خود کرده‌اند و بالغ بر 3.7 و 6.3 هزار تن اعلام شده است. تولید پلی بوتادین رابر و همچنین آمونیاک نیز در یک روند کاهشی 4.9 و 3.4 درصدی بالغ بر 30.8 و 3604.6 هزار تن عنوان شده است.

 

ارسال نظر