تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۵

10 میلیون تومان هزینه درمان یک زوج نابارور

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هنوز بیمه‌ها به حوزه درمان ناباروری ورود پیدا نکرده‌اند و بهانه‌شان هزینه‌های بالای درمان زوجین نابارور است. شهلا میرگلوبیات گفت: اکنون بالغ بر 10میلیون تومان هزینه درمان هر زوج نابارور است و به علت نبود مراکز تخصصی در برخی شهرستان‌ها، زوجین نابارور روانه تهران می‌شوند و علاوه بر هزینه‌های درمان یا اعمال جراحی، هزینه‌های رفت‌وآمد نیز بر بیماران تحمیل می‌شود. وی با بیان اینکه بیمه‌ها باید بخشی از هزینه‌های داروهای ناباروری را تقبل کنند، خاطرنشان کرد: تاکنون بیمه‌ها هیچ نقشی در درمان ناباروری نداشته‌اند و مجلس تلاش زیادی درخصوص بیمه درمان ناباروری کرده اما این مهم هنوز محقق نشده است.


واردات دام از بلاروس منوط به رعایت ضوابط بهداشتی

رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: تدوین موافقتنامه‌های بهداشت دام و دامپزشکی با سایر کشورها الزاما به معنای تبادل تجاری نیست، زیرا برای واردات گوشت و دام، ارزیابی خطر انجام می‌دهیم. مهدی خلج در حاشیه دیدار هیات بلاروس با وزیر جهاد کشاورزی و سایر مسوولان این وزارتخانه گفت: موافقتنامه‌های بهداشت دام و دامپزشکی به لحاظ فنی و حقوقی همکاری ایران با سایر کشورها را مشخص می‌کند و درصورتی اجازه واردات گوشت به بلاروس یا هر کشور دیگر را می‌دهیم که مخاطره‌یی برای انسان و دام نداشته باشد. وی افزود: بسیاری از عوامل بیماری‌زا از طریق گوشت می‌تواند از کشوری به کشور دیگر منتقل شود و جمعیت انسانی و دامی را متاثر کند؛ بنابراین تدوین موافقتنامه به معنای اصول همکاری است و کشور واردکننده باید شرایط و الزامات دامپزشکی ایران را داشته باشد. خلج ادامه داد: اگر بلاروس شرایط بهداشتی ما را داشته باشد، هیچ منعی برای واردات گوشت از این کشور نخواهیم داشت و اگر شرایط و الزامات بهداشتی و دامپزشکی را نداشته باشند، اجازه واردات گوشت را نمی‌دهیم. وی درباره میزان واردات گوشت گاو از بلاروس تصریح کرد: کمیت ورود گوشت با وزارت جهاد کشاورزی است و وزیر جهاد کشاورزی دستور می‌دهد نیاز سالانه کشور به واردات گوشت مشخص شود و سازمان دامپزشکی نیز الزامات بهداشتی را تهیه و مجوز بهداشتی واردات صادر می‌کند.


اجرای ۲۰۰ هزار هکتار طرح تلفیقی گیاهان دارویی

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای حدود ۲۰۰هزار هکتار طرح تلفیقی مرتع‌داری و گیاهان دارویی در کشور خبر داد. پرویز گرشاسبی با بیان اینکه بخشی از کشت گیاهان دارویی درمحدوده منابع طبیعی (در مراتع و جنگل‌ها) اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: درهمین راستا، ما سال قبل ۱۰ پایلوت آموزشی در سطح مراتع برای استان‌های مختلف داشتیم و همچنین موفق شدیم حدود ۲۰۰هزار هکتار طرح تلفیقی مرتع‌داری و گیاهان دارویی را اجرا کنیم. وی با بیان اینکه باید بحث اقتصاد مرتع را از دام جدا کرد، گفت: در این راستا باید کشت گیاهان دارویی را مورد توجه قرار داد، البته باید صفر تا 100 سیاست تولید گیاهان دارویی در کشور مشخص شود. گرشاسبی بااشاره به اینکه درحال حاضر صادرات گیاهان دارویی یکی از معضلات ماست، افزود: ما به‌دلیل شرایط بین‌المللی و همچنین به‌خاطر صادرات فله‌یی این گیاهان با مشکل مواجه هستیم و برخی تولیدات‌مان با قیمت بسیار پایین به کشورهای دیگر می‌روند و آنجا با برند دیگری به فروش می‌رسند.


1/1 میلیارد دلار تولید کشاورزی حوضه آبریز ارومیه

نماینده ارومیه درمجلس شورای اسلامی گفت: میزان ثروت تولیدی بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه سالانه یک‌میلیارد و100میلیون دلار برآورد شده که بسیار کمتر از اعتبار موردنیاز برای احیای دریاچه است. جواد جهانگیرزاده گفت: اگر بخواهیم دریاچه ارومیه را احیا کنیم، 6میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم که این رقم، پنج‌ونیم برابر ثروت تولیدی در این حوضه است. وی اضافه کرد: پایش وضعیت دریاچه ارومیه، اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری، برنامه‌ریزی برای انجام طرح‌های انتقال آب، لایروبی مسیرهای آبی و احداث کانال‌های سدهای منتهی به دریاچه ارومیه ازجمله فعالیت‌های مهم در راستای احیای این دریاچه هستند که هزینه‌های زیادی برای انجام آنها لازم است.


سالمندی 2/8 درصد جمعیت کشور

مدیرکل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت گفت: 8.2درصد جمعیت کشور، بالای ۶۰سال هستند. محمداسماعیل مطلق بااشاره به بالاتربودن رشد جمعیت بالای 60سال دنیا نسبت به رشد جمعیت، گفت: پیش‌بینی می‌شود درسال2050میلادی، دومیلیارد جمعیت سالمند در دنیا وجود داشته باشد. وی همچنین درخصوص آمارهای ملی در این زمینه، افزود: براساس سرشماری سال1390، 8.2درصد جمعیت کشور، بالای 60سال هستند و در این زمینه باید به تغییر الگوی جمعیتی در کشور به سمت سالمندی و میانسالی، بیشتر بودن شتاب سالمندی در مقایسه با برخی کشورها، لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای پرهیز از مواجهه با چالش در نظام سلامت و این نکته که سالمندی جمعیت یک موفقیت بهداشتی محسوب می‌شود، توجه کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر