خرید بزرگ ایران در بازار جهانی گندم

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۴

ایسنا

شرکت‌های ایرانی خصوصی حدود 85هزار تن گندم از اتحادیه اروپا و منطقه دریای سیاه خریداری کردند که نخستین خریدشان در چند هفته گذشته بود. رویترز به نقل از معامله‌گران اروپایی نوشت: این گندم که برای تحویل در مارس معامله شده شامل 60هزار تن گندم از آلمان و منطقه دریای بالتیک و 25هزار تن دیگر از منطقه دریای سیاه است. به گفته یک معامله‌گر، خریداران ایرانی خصوصی تقاضای قابل‌ملاحظه‌یی برای گندم آلمان، دریای بالتیک و استرالیا دارند. براساس این گزارش، ایران آخرین‌بار در پایان سال2014 مقدار قابل‌توجهی گندم خریداری کرد. تحریم‌های غربی علیه برنامه هسته‌یی شامل خرید غذا و کالاهای بشردوستانه نمی‌شود اما تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا و امریکا، انجام مبادلات این کالاها را در دو سال گذشته دشوار کرده و عمده خریدها توسط خریداران دولتی مانند شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام گرفته است.

با این‌همه، خریداران خصوصی ایران نیز با تسهیل تحریم‌ها که به‌دنبال توافق مقدماتی هسته‌یی صورت گرفته است، برای خرید غلاتی شامل ذرت و خوراک دام وارد بازار شده‌اند.

یک بازرگان دیگر اظهار کرد: خریداران دولتی ایرانی در‌حال‌حاضر در بازار نیستند اما احتمالا از اواسط آوریل پس از تعطیلات سال نو ایرانی که بودجه آنها برای سال جدید تخصیص یافته به بازار بازخواهند گشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر