حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۹

سهم تعاونی‌ها در برنامه پنجم توسعه ناچیز بود

ایرنا| معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهم تعاونی‌ها در برنامه پنجم توسعه درراستای شکوفایی اقتصاد ملی ناچیز بود به‌طوری‌که سهم این بخش هم‌اکنون تنها 5 تا 6درصد است.

سیدحمید کلانتری اظهار کرد: براساس برنامه پنجم توسعه باید سهم تعاونی‌ها در تولید ناخالص ملی به حدود 25درصد می‌رسید. باید برای تحقق سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ملی در برنامه ششم گام جدی‌تری برداشته شود. هم‌اکنون در سطح کشور افزون بر 101هزار شرکت تعاونی در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند که با اجرای طرح توسعه نظارت و پایش تعاونی‌ها، شرکت‌های تعاونی ناموفق حذف خواهند شد. توانمندسازی تعاونی‌ها و رفع مشکل پیشروی فعالیت آنها از دیگر برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه تعاونی‌هاست.

وی تعداد اشتغال موجود در شرکت‌های تعاونی را حدود یک‌میلیون و 600هزار نفر عنوان کرد و گفت: با ساماندهی تعاونی‌ها و آسان‌سازی روند پرداخت تسهیلات این بخش قابلیت افزایش چندین برابری اشتغال را دارد. برای رفع مشکلات تعاونی‌ها طرح کارآمدسازی شبکه همکاری با این شرکت‌ها و فعال‌تر شدن پرداخت تسهیلات به تعاونی‌ها نیز در دستور کار قرار دارد. در لایحه بودجه سال آینده پنج‌هزار و 500میلیارد ریال اعتبار برای کمک به شرکت‌های تعاونی و فعال‌تر شدن آنها در حوزه اقتصاد ملی پیش‌بینی شده است.


ویژگی‌های تشکل‌های تعاونی در بهمن

براساس گزارش‌های اخذ‌شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در بهمن سال1393، تعداد 144تعاونی و 2 اتحادیه برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی در کل کشور تشکیل و به ثبت رسیده‌اند. براساس گزارشات اخذ‌شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، در بهمن سال1393، تعداد 144تعاونی و 2 اتحادیه برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی در کل کشور تشکیل و به ثبت رسیده‌اند. تعداد اعضای تعاونی‌ها 3217نفر و تعداد فرصت شغلی 1925نفر و سرمایه اولیه حدود 30میلیارد ریال است. متوسط تعداد اعضا و فرصت شغلی مربوط به این تعاونی‌ها به‌ترتیب 22 و 13 نفر است. بررسی توزیع جغرافیایی این تعاونی‌ها حاکی از آن است که بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده مربوط به استان‌های تهران و اصفهان با تعداد 17 و 14تعاونی است. بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده به‌ترتیب در فعالیت‌های صنعت و کشاورزی با 57 و 29 واحد هستند. تعاونی‌های سایر فعالیت‌های خدمات عمومی و اجتماعی و شخصی با 933نفر و صنعت با 589نفر دارای بیشترین اعضا هستند. همچنین بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های صنعت با 791 نفر است.


دستمزد بدون رقم مشخص سوژه اصلی هفته

تسنیم| تصویب نهایی طرح مسکن اجتماعی در جلسه چهارشنبه دولت، جزییات طرح اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در تعاونی‌ها و ابلاغ ۳۰درصد درآمد واگذاری‌ها به تعاونی‌ها از سوی نوبخت مهم‌ترین اخبار این هفته تعاون و اشتغال بود.

مهم‌ترین خبر این هفته تعاون و اشتغال، برگزاری جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از وزرای اقتصاد، صنعت و رییس کل بانک مرکزی و شرکای اجتماعی بود. جلسه شورای عالی کار با حضور معاونان وزرا در حالی برگزار شد که کارگران و کارفرمایان مشکلات متعدد خود را مطرح کردند، جلسه شورای عالی کار بدون نتیجه مشخص از عدد و رقم درباره مزد سال آینده پایان یافت و بررسی نهایی دستمزد به جلسه بعدی موکول شد. جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان و دولت نیز در حالی برگزار شد که مشکلات کارگران و کارفرمایان مطرح و دولت نیز پیشنهادات خود را مطرح کرد. چانه‌زنی درباره مزد تا جایی ادامه‌دار شد، که نظر دولت و کارفرمایان در تعیین مزد سال آینده مطابق نرخ تورم بود، اما کارگران نپذیرفتند و تاکید آنها جبران عقب‌ماندگی‌های مزدی و معیشت کارگران بود.

خبر مهم دیگر چهارشنبه هفته گذشته شورا تصویب نهایی طرح مسکن اجتماعی در جلسه دولت بود. شورای عالی رفاه چند روز گذشته با ریاست اسحاق جهانگیری برگزار و طرح مسکن اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و به گفته ربیعی تصویب نهایی طرح مورد بررسی قرار گرفته و قرار است در جلسه روز چهارشنبه دولت صورت ‌گیرد.

جزییات طرح اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در تعاونی‌ها از دیگر خبرهای مهم این هفته تعاون، اشتغال بود. تا جایی‌که ایجاد هم‌افزایی در بخش اشتغال و تعاون، مصرف بهینه منابع صندوق بیمه بیکاری در جهت توسعه اشتغال و توانمندسازی تعاونی‌ها و ارتقای سطح توان فنی و تخصصی در تعاونی‌های فعال کشور مهم‌ترین اهداف طرح به‌کارگیری بیمه بیکاری در تعاونی‌ها مطرح شد.

ایجاد هم‌افزایی در بخش اشتغال و تعاون، مصرف بهینه منابع صندوق بیمه بیکاری در جهت توسعه اشتغال و توانمندسازی تعاونی‌ها، ارتقای سطح توان فنی و تخصصی در تعاونی‌های فعال کشور، استفاده بهینه از توان مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در توسعه و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها و تقویت نقش و جایگاه مراکز کاریابی در بازار کار اهداف مهم این طرح بود.

ابلاغ 30درصد درآمد واگذاری‌ها به تعاونی‌ها یکی از اخبار مهم این هفته بود که از سوی کلانتری، معاون امور تعاون وزیر تعاون مطرح شد. وی با اشاره به اینکه هفت مساله مهم در سند توسعه تعاون به‌عنوان سند و راهکار جدید شناسایی و برای توسعه به‌کار گرفته خواهد شد، گفت: سازمان مدیریت اختصاص 30درصدی درآمد واگذاری‌ها به بخش تعاون را ابلاغ کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر