مشکل عرضه نفت در بورس به وزارت نفت مربوط است

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۳

حسین فهیمی معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار از عدم ابلاغ هرگونه مشکل در عرضه نفت خام در بورس انرژی به سازمان متبوع خود خبر و احتمال داد که مشکل عرضه نفت خام در بورس انرژی مربوط به وزارت نفت باشد. این درحالی است که طی روزهای گذشته معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران از رفع موانع و نگرانی‌ درباره عرضه نفت خام در بورس انرژی خبر داده و گفته بود که اگر مجوزهای لازم اخذ شد، در سال جاری وارد بازار خواهیم شد اما اگر این اتفاق نیفتد عرضه نفت خام در بورس به سال آینده موکول خواهد شد که به احتمال زیاد هم این اتفاق خواهد افتاد، چون دریافت مجوز به این آسانی نیست. درحال حاضر، شرکت ملی نفت ایران عرضه نفت خام در بورس انرژی را پیگیری کرده که در این راستا انجام هماهنگی با خزانه نیز در دستور کار است.

براساس این گزارش، دور جدید عرضه نفت در بورس برخلاف دور قبلی با هدف صادرات و در رینگ صادراتی بورس انرژی انجام خواهد شد و بهای آن نیز به‌صورت ریالی و براساس قیمت ارز مبادله‌یی پرداخت می‌شود.

در دور پیشین، عرضه نفت در بورس انرژی، نفت خام در رینگ داخلی و با هدف تامین نیاز پالایشگاه‌های داخلی عرضه شد و محل تحویل آن نیز پالایشگاه تبریز درنظر گرفته شده بود.

در عین حال بهای آن نیز قرار بود به‌صورت ریالی اما براساس قیمت ارز در بازار آزاد پرداخته شود.

در دور جدید سقف عرضه نفت خام از 2920بشکه در روز به 100هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر