«تهدید» تکذیب شد

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۱

گروه بورس کالا

خبر تهدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سوی چند مجتمع پتروشیمی که سروصدای زیادی را در رسانه‌ها به پا کرد با تکذیب دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی روبه‌رو شد.

به گزارش «تعادل» دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی طبق روال هر ماه، قیمت پایه مواد پتروشیمی برای مبادله در اسفند امسال را روز 28 بهمن اعلام کرد که نرخ چندین گرید از کالاهای پتروشیمی کاهش یافته بود. تا این جا همه‌چیز خوب پیش می‌رفت و به نظر می‌رسید کاهش قیمت‌ها در تالار بورس ماندگار باشد اما در کمال تعجب دو روز پس از اعلام قیمت‌های جدید، نرخ‌ها روی تابلو بورس افزایش یافت. کارشناس ارشد دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی درخصوص دلایل رشد یک‌باره قیمت‌ها می‌گوید: پس از کاهش قیمت پایه محصولات، چند مجتمع پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را تهدید کردند که اگر قیمت‌ها بالا نرود، محصولاتشان را از بورس کالا خارج می‌کنند و به این ترتیب ما مجبور به پذیرش خواسته مجتمع‌های پتروشیمی شدیم. این «تهدید» که با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر عرضه کلیه محصولات غیرانحصاری در بورس کالا به نوعی تصمیم دولت را نشانه گرفته است با واکنش برخی مسوولان و نمایندگان مجلس روبه‌رو شد که در تازه‌ترین اظهارنظر محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرده که «نمایندگان مجلس تهدید پتروشیمی‌ها را به گوش رییس‌جمهور می‌رسانند». اما در مقابل این موضع‌گیری‌ها برخی مدیران بخش پتروشیمی، تهدید عنوان شده را تکذیب کرده و دیگر انتشار این موارد را رد کرده و مقاومت تولیدکنندگان را در برابر قیمت‌ها بی‌اساس می‌خوانند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ضمن تکذیب اخبار مربوط به تهدید شرکت صنایع ملی پتروشیمی توسط تولیدکنندگان به «تعادل» گفت: به هیچ عنوان تهدیدی در کار نبوده و حتی مدتی است به‌دلیل بی‌رونقی در معاملات، فروشندگان به‌صورت داوطلبانه قیمت‌ها را کاهش داده‌اند به‌طوری که نرخ pp از 3 هزار و 400 به 3هزار و 200تومان در هر کیلو کاهش یافت آن هم به این دلیل که به فضای معاملاتی این محصولات رونق دهند.

احمد مهدوی‌ابهری در ادامه افزود: روش قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها در بورس کالا ثابت است و همچنان با فرمول (قیمت فوب منهای 5 درصد ضربدر میانگین ماهانه نرخ ارز) محاسبه می‌شود و اگر تغییری در نرخ محصولات حاصل می‌شود تنها به‌دلیل بازگشت بهای نفت به فاز صعودی بوده است. او کاهش عرضه مواد اولیه در بورس را به معنای کاهش تولید کشور و تهدید تولید ملی دانست و تاکید کرد: اگر کاهش قیمت‌ها مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده باشد باید با بررسی عوامل به وجود آمده مشکلات را رفع و رجوع کرد نه اینکه با ساختن شایعات به آن پر و بال داد چراکه وقتی عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا کاهش پیدا کند و از طرف دیگر واحدهای تولیدی و صنایع پایین‌دستی هم نمی‌توانند مواد مورد نیاز خود را از بورس تامین کنند به ناچار راهی بازار آزاد و خرید این مواد با نرخ‌های چند برابری می‌شوند که این موضوع عواقب زیادی به‌دنبال خواهد داشت.

مهدوی افزود: کاهش عرضه مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا فقط به‌دلیل کاهش قیمت‌ها نیست بلکه به‌دلیل کاهش تولیدات نیز است به این ترتیب اگر شرایط تولیدکنندگان با توجه به پارامترهای تاثیرگذار سنجیده شود دیگر جای گله‌یی‌ باقی نمی‌ماند اما متاسفانه به قدری رقابت در بازار آزاد زیاد شده است که ناخودآگاه تولیدکننده را به سمت عرضه‌های خارج از بورس می‌کشاند که این اتفاق می‌تواند به زیان تولید ملی باشد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به جایگاه صنعت پتروشیمی در کشور گفت: صنعت پتروشیمی یک صنعت برتر در کشور شناخته می‌شود که بعد از صنعت نفت بیشترین درآمد ارزی متعلق به صنعت فوق و صادرات محصولات آن است پس نباید با شایعات بی‌اساس این صنعت را به چالش کشاند. وی با اشاره به چالش‌های این صنعت در سال جاری گفت: در سال 93 صنعت پتروشیمی با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود اما امیدوار هستیم شاهد ادامه این روند در سال آتی نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر