بازار در مرحله انتظار است

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۷

سنا

باتوجه به گره‌خوردن بحث‌های هسته‌یی و ریسک سیستماتیک که مذاکرات هسته‌یی و مسایل غیراقتصادی بر بازار تحمیل کرده، سایه انتظار بر بازار سنگینی می‌کند. محمد اصولیان، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: بازار در‌حال‌حاضر با وجود سود بانکی 22‌درصد برای خیلی از سرمایه‌گذاران جذابیت لازم را ندارد چون وقتی سرمایه‌گذار بدون پذیرش هیچ ریسکی سالانه 22‌درصد سود کسب می‌کند، انتظار دارد با قبول ریسک حداقل 35-30‌درصد سود کسب کند. وی با اشاره به اقدامات مثبتی که طی یک‌سال اخیر برای شفافیت صنایع و روان‌تر شدن معاملات صورت گرفته، اظهار کرد: اقدامات موثری برای ساختار صنایع و بورس انجام گرفته اما تا زمانی‌که ریسک‌های سیستماتیک و غیراقتصادی، بازار سرمایه را تحت شعاع قرار دادند نمی‌توان انتظار حرکتی جز شرایط فعلی را از بازار داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص انتشار پیش‌بینی درآمد شرکت‌ها برای سال مالی94 گفت: اگر به مسایل اقتصادی صرف توجه کنیم، بودجه شرکت‌ها محافظه‌کارانه خواهد بود. به‌دلیل سقوط قیمت نفت و مشکلات ناشی از کاهش قیمت و حجم فروش به نظر می‌رسد شرکت‌ها برای سال مالی آتی بودجه‌های خود را با یک تعدیل ملایم به بازار اعلام کنند که باتوجه به شرایط موجود روند درستی را هم در نظر گرفته‌اند.

اصولیان در ادامه به امکان توافق هسته‌یی و اثر آن در بودجه شرکت‌ها و بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اگر از روند مذاکرات، سرمایه‌گذاران برداشت مثبتی داشته باشند، باتوجه به افت 2.5مرتبه‌یی نسبت قیمت بر درآمد (P/E) سهام اکثر شرکت‌ها جای رشد خوبی خواهد داشت. مدیرعامل کارگزاری بیمه ایران با بیان اینکه بازار نسبت به اتفاقات پیش رو هوشمندانه عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سال آینده شرایط بازار نسبت به سال جاری شفاف‌تر باشد چون دغدغه و ریسک اصلی بازار یعنی مشخص‌شدن نتیجه مذاکرات هسته‌یی را قبل از مجمع سالانه شرکت‌ها داریم که یا منجر به افت قیمت‌ها یا رشد قیمت‌ها می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر