«سپاس» در وقت‌های اضافه معامله شد

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۶

گروه بورس علی صالحی

دیروز شاهد معاملاتی در تالار شیشه‌یی بودیم با حجم نقدینگی شناور 60میلیارد تومان، عددی که برای بازارهای موازی بیشتر شبیه یک شوخی تلخ به‌حساب می‌آید؛ رقمی که می‌تواند زنگ خطر را برای مسوولان به‌صدا درآورد.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته شاهد افت بیش از 100واحدی شاخص کل بودیم. این در حالی است که حجم معاملات بازار باتوجه به عرضه «سپاس» در وقت‌های اضافه به‌زحمت به 128میلیارد تومان می‌رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که با احتساب معاملات بلوکی در نماد «وبملت» به ارزش 19‌میلیارد تومان و همین‌طور ارزش 50‌میلیارد تومانی «سپاس» ارزش معاملات عادی به رقم بسیار ناچیز 60‌میلیارد تومان رسید.


شوک صبحگاهی

بسته شدن نماد معاملاتی «خودرو» جهت تعدیل درآمد هر سهم قبل از بازگشایی بازار با توجه به اینکه قسمت زیادی از حجم معاملات در روزهای اخیر بر دوش این سهم و صنعت مربوطه بود نیز ازجمله دلایل ایست روند انجام معاملات و شوک صبحگاهی در روز شنبه به‌شمار می‌آمد. توقف نمادی که با حرف‌و‌حدیث‌های مختلف و بعضا ضدونقیضی در محافل بورسی همراه بود.


بی‌تفاوتی نسبت به اخبار هسته‌ای

عدم واکنش فعالان بازار به اخبار بسیار مثبت هسته‌یی در هفته گذشته و خصوصا دیروز از نکات قابل‌تامل و البته بحث‌برانگیز معاملات این چندوقت اخیر بود، شاید واکنش سریع به تحولات سیاسی و مذاکرات هسته‌یی قبل از قطعی‌شدن هرگونه توافق رسمی یادآور تجربه تلخ 3آذر برای آنها باشد و از این منظر بتوان به فعالان بازار در این زمینه حق داد چرا که زمینه‌ساز ضرر و زیان تعداد زیادی از فعالانی بود که با خوش‌بینی مفرط و بعضا برای نخستین‌بار قدم به بازار سرمایه گذاشته بودند.


عدم استقبال از «سپاس»

از اتفاقات شاخص معاملات دیروز می‌توان به عدم استقبال سرمایه‌گذاران از نماد «سپاس» اشاره کرد به‌نحوی‌که از شروع ثبت سفارشات در ساعت9:30 شاهد سفارشات کم‌رمق و با تعداد بسیار پایین در این نماد بودیم، نمادی که با تبلیغات گسترده سازمان بورس در اواسط هفته گذشته توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده بود و انتظار می‌رفت برای عده‌یی جذابیت ویژه‌یی خصوصا در قیمت حداقلی 1000تومان داشته باشد، اما چیزی که درواقع شاهد آن بودیم رسیدن حجم سفارشات خرید کمی بیش از 50‌میلیون در کف قیمتی عرضه این سهم و درست 10دقیقه قبل از اتمام بازار بود، طوری‌که همگان بر این باور بودند که انجام معاملات روی این نماد به روز کاری آینده موکول شود، اما نکته عجیب تنها 15دقیقه بعد مشخص شد؛ جایی که معاملات 49.71‌میلیونی در نماد سپاس به‌صورت دفعی و در ساعت12:46 ثبت شد و جزییات بیشتری شامل تعداد و نوع خریداران منتشر نشد.

آنچه بیش از پیش در معاملات دیروز و همچنین معاملات چند وقت اخیر بازار به چشم می‌خورد نحوه برخورد سهامداران با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و پیروی از شیوه نوسان‌گیری و رفتار گروهی و دسته‌جمعی در معاملات خرد است. رفتاری که نه‌تنها ثبات را از بازار می‌گیرد بلکه نقش عنصر تحلیل در انجام معامله را بسیار کم‌رنگ‌تر از گذشته می‌کند. شاید به‌همین دلیل بود که مسوولان بازار بورس به‌ صرافت ارایه راهکاری افتادند تا با عرضه نماد «سپاس» نقش سهامداری را در بازار سرمایه پررنگ‌تر کنند و فعالان این حوزه را به سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر به‌جای سفته‌بازی ترغیب کنند طرحی که نقاط تیره آن در گزارشات قبلی به‌طور مبسوط توضیح داده شد.


آمار معاملات

دیروز طی 40هزار و 767نوبت معاملاتی بیش از 498‌میلیون و 787هزار برگه سهم و حق تقدم به ارزش 130‌میلیارد و 235‌میلیون تومان معامله شده است. شاخص کل با افت 103.77واحدی به ارتفاع 63هزار و 991واحد بازگشت، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) نیز با افت 45.20واحدی و کاهش 0.16درصدی به ارتفاع 27هزار819 واحدی رسیده است.

نماد شرکت هلدینگ خلیج‌فارس با افت 59.77واحدی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت. پس از آن نماد شرکت مپنا با رشد 45.1واحدی و بانک ملت با رشد 34.83واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

گروه بانک‌ها در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. بر این اساس این گروه طی 7291نوبت معاملاتی بیش از 183‌میلیون و 92هزار برگه سهم به‌ارزش 269‌میلیارد و 236‌میلیون ریال معامله شد.

با بازگشایی نماد شرکت ایران‌خودرو دیزل این سهم با رشد 4.65درصدی بیشترین افزایش قیمت را در بین سهم‌های بورسی برای سرمایه‌گذاران و سهامداران خود رقم زد. سیمان شمال هم با افت 3.84درصدی بیشترین افت قیمتی را در این روز معاملاتی تجربه کرد.

داروسازی کوثر با صف خرید بیش از یک‌میلیون و 546 هزار برگه سهم در صدر برترین تقاضا ایستاده است و نماد دو شرکت حفاری و پتروشیمی فناوران همچنان در صدر برترین عرضه و صف فروش قرار دارند.

باتوجه به اینکه دیروز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم (نماد سپاس) انجام پذیرفت بیشترین ارزش معاملات با رقم 497‌میلیارد و 103‌میلیون ریال در این نماد رقم خورد و بیشترین حجم معاملات نیز در نماد بانک ملت با معامله بیش از 98‌میلیون و 111هزار برگه رقم خورده است.

ارزش معاملات فرابورس ایران در روز گذشته به بیش از یک‌هزار و 369‌میلیارد ریال رسید.

به گزارش فرابورس، در پایان معاملات شنبه 16اسفند93، 276‌میلیون و 530هزار ورقه بهادار در 15هزار و 308نوبت دست‌به‌دست شد و ارزش آن به یک‌هزار و 369‌میلیارد و 890‌میلیون ریال رسید.

حق تقدم بیمه دی با معامله 21‌میلیون و 500هزار سهم بیشترین حجم و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با اندکی کاهش به رقم 719.42 واحد رسید.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت‌‌های افرا‌نت، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و بیشترین کاهش قیمت از آن شرکت‌های زرین معدن آسیا، نیرو سرمایه و صنعتی مینو شده است.

در نخستین روز هفته، بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معامله 47هزار و 570ورقه اجاره ماهانه رایتل بود و بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری آساس با معامله 53هزار و 694سهم بود.

همچنین اوراق تسهیلات مسکن امروز ضمن کاهش قیمت در بازه قیمتی 791 تا 810هزار ریال خریدوفروش شد. در روز جاری شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد، نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق و نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت عمران و نوسازی مجد مشهد پس از پرداخت سودعلی‌الحساب سه‌ماهه اوراق بودیم.

همچنین نماد معاملاتی شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز دوشنبه مورخ 18اسفند و نماد معاملاتی شرکت کی‌بی‌سی باتوجه به فروش تمامی حق‌تقدم استفاده‌نشده این شرکت، در پایان معاملات امروز متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر