اخبار

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۱

مهم‌ترین برنامه گمرک در سال ۱۳۹۴ چیست؟

تسنیم مسعود کرباسیان که در کارگاه آموزشی مسوولان فناوری اطلاعات و آمار گمرکات سراسر کشور سخن می‌گفت، بیان کرد: برای اجرای برنامه‌های گمرک در سال آینده ما موظف به پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک هستیم و 6 مصوبه برای پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک به تصویب رسیده که مهم‌ترین آنها لایحه حمایت از تولید است و براساس لایحه یادشده گمرک مسوول اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی تعیین شده است.

کرباسیان در بخش دیگری از سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی اشاره و تاکید کرد که برای رسیدن به این اهداف باید فضای کسب‌وکار را در کشور رونق بدهیم و اگر نتوانیم فضای کسب‌وکار را رونق دهیم آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم. وی افزود: رییس‌جمهوری در مراسم 22بهمن از عملکرد گمرک به‌عنوان یک شاخص پیشرفت در کشور نام برد که این حاصل تلاش شبانه‌روزی همکاران من در گمرکات سراسر کشور برای ایجاد تحول در نظام گمرکی کشور بوده است. وی بااشاره به سامانه جامع گمرکی و کارکردهای آن در انجام تشریفات گمرکی گفت: افتخار می‌کنم که سامانه جامع گمرکی به دست جوانان کشورمان طراحی و پیاده‌سازی شده است.


ثبت جهانی فرش دستباف 5 منطقه ایران

ایسنا رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستباف پنج منطقه ایران به ثبت جهانی رسیده‌ و پرونده دو منطقه دیگر نیز برای ثبت جهانی ارسال شده‌ است که این امر نقش مهمی در جلوگیری از کپی‌کاری دارد. حمید کارگر درخصوص ثبت ملی فرش‌های دستباف اظهار کرد: مرکز ملی فرش ایران درصدد است براساس مناطق جغرافیایی تولید فرش در ایران، فرش 40منطقه را به ثبت ملی برساند که تاکنون ثبت 10 منطقه به ثبت قطعی رسیده‌ است. وی افزود: فرش دو روی تمام ابریشم منطقه راز و جرگلان واقع در خراسان شمالی ازجمله فرش‌هایی است که تاکنون به ثبت ملی رسیده‌اند.

وی گفت: آمار مشخصی از تعداد بافندگان فرش دستباف در کشور وجود ندارد اما تخمین زده می‌شود که حدود 700هزار بافنده در کشور وجود دارد و سالانه 3میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور تولید می‌شود که دو سوم از این مقدار صادر می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش بااشاره اینکه فرش هم مزیت اقتصادی دارد و هم مزیت فرهنگی، افزود: در دورانی هستیم که اقتصاد مقاومتی مطرح است و فرش به‌دلیل اینکه تمامی مواد اولیه آن در داخل کشور تامین می‌شود و دانش و مهارت فنی آن به‌طور چشمگیری در کشور وجود دارد و با کمترین سرمایه نیز می‌توان در این زمینه شغل ایجاد کرد، می‌توان با کمک این هنر صنعت به این هدف دست پیدا کرد. وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در کاهش میزان صادرات فرش دستباف ایران تاثیرگذار بوده است، گفت: جانشین شدن کالاهای مکمل فرش همچون موکت و پارکت، اشباع شدن بازارهای مهم فرش ایرانی همچون آلمان و پرداخت یارانه و به‌دنبال آن خروج تعداد زیادی از بافندگان از این صنعت در افت بازارهای این صنعت هنر تاثیرگذار بوده است.


اجرای سیاست منع واردات بی‌رویه مبلمان به کشور

ایسنا رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران تاکید کرد: سیاست منع واردات بی‌رویه مبلمان به کشور و فرصت پدید آمده برای توسعه بازار تولیدات داخلی و تمایل تولیدکنندگان خارجی به انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای تولید مبلمان در کشور فرصت گرانبهایی است که باید قدر آن را بدانیم.

حسن احمدیان بزرگ‌ترین معضل و مانع پیش‌روی توسعه صنعت مبلمان کشور به‌عنوان صنعتی که سهم بزرگی از اشتغال کشور را دراختیار دارد، عدم دسترسی این صنعت به جریان پایدار و متنوع مواد اولیه با قیمت‌های موجود در بازارهای جهانی دانست.

او اظهار کرد: عملیاتی کردن ظرفیت‌های خالی تولید در این صنعت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد و متاسفانه سیاست‌گذاری‌های غیرتخصصی و غیرکارشناسی سازمان‌های مسوول ازجمله مهم‌ترین عوامل بروز مشکلات این صنعت است. وی با بیان اینکه علاوه بر تامین نیاز داخلی که جلوی ارزبری را می‌گیرد به موضوع صادرات نیز توجه داریم، تاکید کرد: بدون شک رفع معضلات صنعت مبلمان در زمینه تامین مواد اولیه با قیمت‌های جهانی، پشتیبانی از حضور این صنعت در نمایشگاه‌های خارجی و حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صنعت مبلمان به دست متخصصان این صنعت ازجمله اولویت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر