حال و هوای بازارهای نوروزی از دید رییس اتاق اصناف کشور

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۰

اتاق اصناف ایران

به‌طور معمول در آخرین روزهای هر سال حجم نقدینگی موجود در بازار بیش از همیشه می‌شود چراکه با نزدیک شدن به نوروز درخواست بیش از حد معمول مردم و افزایش خریدوفروش‌ پول زیادی وارد بازار می‌شود و برای آنکه این امر با مشکلی روبه‌رو نشود تمام نهاد‌ها ازجمله دولت و بانک مرکزی و اتحادیه‌های صنفی و... همگی دست به کار می‌شوند که خللی در تبادلات بازار رخ ندهد.

بازار نوروزی امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتی می‌توان به جرات گفت که به سبب تلاش دولت و اصناف وضع از سال‌های قبل بهتر است به‌طوری که امسال با تلاش دولت و اتاق اصناف کشور چند اقدام ویژه صورت گرفته است. درحال حاضر بیش از ۳۹۰ نمایشگاه بهاره در کشور برقرار شده است که در تمام این ۳۹۰ نمایشگاه بهاره کالاهای مایحتاج عمومی به مردم عرضه می‌شود. ضمن آنکه تمام اجناس موردنیاز خریدهای عیدانه در این نمایشگاه‌ها از کیف، کفش و پوشاک تا آجیل و خشکبار با درصدی تخفیف نسبت به قیمت بازار در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود، حتی در اغلب شهرهای کشور اقلام با قیمت‌های فوق‌العاده و ۳۰درصد تخفیف به مردم تحویل داده می‌شود که این موضوع توان خرید مردم را افزایش داده است.

اقدام دیگری که برای تعدیل بازار شب عید صورت گرفته است فعال شدن فروشگاه‌هایی هستند که در این ایام به‌صورت فوق‌العاده و با قیمت‌هایی کمتر از عرف بازار فروش می‌کنند. درحال حاضر فقط در سطح شهر تهران تعداد ۳هزار بنگاه تولیدی و فروشگاه با هماهنگی‌های صورت گرفته به‌صورت فوق‌العاده با حداقل ۲۰درصد کاهش قیمت فروش می‌کنند که شرایط بازار را تا حدی رقابتی‌تر و از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار جلوگیری می‌کند. به این ترتیب امسال وضع تامین زیرساخت‌های لازم برای مشارکت بنگاه‌ها بهتر از سال گذشته است اما هنوز این بخش نیازمند کار است.

در بحث نظارت بر بازار نیز ۳ بخش اکنون نظارت ویژه و مستقیم بر بازار اعمال می‌کنند که این امر تخلفات و گران‌فروشی را تا حد زیادی کاهش داده است. این نظارت‌ها هم بر نمایشگاه‌های بهاره و هم بر بازار است. ۱۸۶۰ بازرس اتاق اصناف، ۳هزار بازار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، همچنین برخورد‌های قانونی و رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی امسال تخلفات بازار را تا حد زیادی تحت کنترل خود درآورد و از این بابت اطمینان خاطری در بازار شب عید امسال حاکم شده است.

به‌طور کلی بازار نوروزی امسال بازاری بسیار آرام و کم تنش نسبت به چند سال اخیر است و به جز دو قلم کالا افزایش قیمت نابجا در هیچ کالایی دیده نشده است. گوشت مرغ و پرتقال تنها کالاهایی بود که در این سه ماه جنجال‌برانگیز شد اما خوشبختانه با تلاش دولت و اصناف قیمت این دو کالا نیز به‌زودی در تمام کشور تعدیل می‌شود و مشکلی از بابت آن پیش نخواهد آمد.

ناگفته نماند امسال باتوجه ویژه دولت و اصناف به کالای ایرانی یک شعار قدیمی به حقیقت تبدیل شده است. امسال در تمام نمایشگاه‌های کشور تا حد ممکن کالاها از نوع با کیفیت ایرانی هستند و هیچ غرفه نمایشگاهی حق فروش کالای نامرغوب و غیرایرانی ندارد.

باوجود این برای سال‌های آینده برنامه‌های ویژه‌تری درنظر داریم که گرچه زمان‌بر است اما تحقق آنها تمام مشکلات بازار نوروزی را رفع خواهد کرد. تنظیم بازار با سپردن کار مردم به دست مردم برای سال‌های آینده از مهم ترین برنامه‌های دولت است که نشان می‌دهد راه درازی تا تحقق آن پیش‌رو داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر