سال 95 صادرکننده بنزین خواهیم بود

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۸

گروه انرژی نادی صبوری

این روزها حال‌و‌هوا، حال‌و‌هوای نوروز است و نوروز نیز برای بسیاری از مردم با مسافرت معنا می‌یابد. آمار و اطلاعات نشان می‌دهد مصرف بنزین همواره در ایام نوروز به‌شدت اوج می‌گیرد و همه ما قطعا صف‌های طول و طویلی که در این ایام برای سوختگیری شکل می‌گیرد را دیده‌ایم. حالا سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری که برای تببین برنامه‌ریزی‌های این شرکت جهت تامین سوخت نوروزی مسافران برگزار شده بود اظهار می‌کند: «امسال با برنامه‌های مختلف از‌جمله تخصیص جایگاه‌های سیار و طرح‌های کنترل مجاری عرضه می‌خواهیم مردم خاطره بدی از سوختگیری در ایام نوروز نداشته باشند» او برای مثال به آزادراه حرم تا حرم اشاره کرده و می‌گوید: «وزارت راه به ما اطلاع داده است که پمپ‌بنزین‌های این آزادراه برای نوروز آماده نشده است و ما به همین منظور در مسیرهای پرتردد جایگاه سیار می‌بریم تا تحمل سوختگیری برای مردم آسان‌تر شود.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که پیش از این مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور بود معتقد است که وضعیت مصرف بنزین در 20سال گذشته نشان می‌دهد که سهمیه‌بندی با سامانه هوشمند نقش حیاتی در بهینه‌سازی مصرف در کشور داشته است. او در این زمینه تشریح می‌کند: «در سال1372 روزانه 29.4میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شد که این رقم در سال1382 به 56.3میلیون لیتر در هر روز رسید. پروژه هوشمند‌سازی سوخت در کشور در این سال اجرا شد. توسعه سی‌ان‌جی در کشور نیز در سال‌های 82 تا 83 رونق پیدا کرد. به این ترتیب ما در سال92 روزانه 68.4میلیون لیتر عرضه سوخت در کشور داشتیم، در‌حالی‌که اگر همان رشد‌ها در فاصله بین سال‌های 72 تا 73 ادامه پیدا می‌کرد مصرف بنزین به 143میلیون لیتر در روز می‌رسید. اکنون جمع عرضه بنزین و سی‌ان‌جی در کشور در سال92 معادل 87میلیون لیتر بوده است»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور می‌گوید: «امسال در 11ماه روزانه 4.5میلیون لیتر بنزین وارد کردیم» سیدناصر سجادی اما معتقد است از سال95 و با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ایران به صادرکننده بنزین تبدیل خواهد شد. او ادامه می‌دهد اکنون در کشور 2260جایگاه سی‌ان‌جی داریم که از حداکثر 50درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند. تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در کشور نیز 3300 فقره است. البته اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پخش در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند ایران هنوز نتوانسته است از ظرفیت بالای توسعه سی‌ان‌جی در کشور استفاده چندانی کند و همچنین مشکلاتی که جایگاه‌داران سی‌ان‌جی در سال‌های اخیر داشته‌اند باعث شده است برخی نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه بی‌رغبت شوند. از تمام اینها گذشته نیز صف‌های بسیار طولانی گاز مایع خود گواه این مساله است که ایران اکنون به نسبت خودروهای موجود از کمبود جایگاه‌های سی‌ان‌جی رنج می‌برد.

دی‌ماه امسال مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل‌و‌نقل با تاکید بر اهمیت رونق بازارچه‌های مرزی از نظر ستاد گفته بود: با فرآیند طراحی‌شده با مبنا قرار دادن تعاونی‌های مرزنشینان سهمیه‌یی در نظر گرفته می‌شود و سود حاصل از آن به مرزنشینان تعلق خواهد گرفت. حالا سیدناصر سجادی از توسعه فروش مرزی در کشور صحبت می‌کند. او می‌گوید: «توسعه فروش مرزی را در دستور کار قرار دادیم که از قاچاق جلوگیری کنیم.» طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش قیمت در نظر گرفته شده برای سوخت در مرزها معادل 95درصد قیمت نخستین جایگاه پمپ‌بنزین در آن طرف مرز است و از اواسط امسال نیز این فروش آغاز شده است. سجادی می‌گوید: «فروش مرزی ما نسبت به سال گذشته 33درصد افزایش یافته است و در‌حالی‌که پارسال 130میلیون لیتر فروختیم امسال به 180میلیون لیتر رسیدیم و برای افزایش آن نیز برنامه داریم» افزایشی که امید می‌رود طبق اظهارات مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی سهم مرزنشینان در آن نیز نادیده گرفته نشود چرا که در غیر این حالت به‌طور قطع انگیزه‌های قاچاق سوخت همچنان در میان برخی مردم این مناطق محروم باقی خواهد ماند.

سجادی در ادامه از برنامه‌های این شرکت برای توسعه بانکرینگ در کشور خبر داده و می‌گوید که روزانه 10میلیون لیتر نفت کوره در کشور به مصرف بانکرینگ رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد 15درصدی را نشان می‌دهد و برای سال آینده نیز برنامه افزایش 20درصدی در راس کار است. بنزین یورو4 که مدت‌ها بحث بر سر نام آن با عنوان یورو4 یا «بنزین پاک» بود نیز محور بعدی صحبت‌های مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بود. او عملکرد شرکت تابعه خود در این زمینه را این‌گونه تشریح کرد: «در سالی که گذشت تبریز، اراک، کرج، تهران، مشهد و اصفهان تحت پوشش بنزین یورو4 قرار گرفتند و سه‌ماهه ابتدایی سال آینده نیز با تولید بنزین یورو4 در پالایشگاه آبادان شیراز و اهواز نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت» او ادامه داد: «شهرهای قم، اهواز و شیراز نیز اکنون تحت پوشش نفت گاز یورو4 قرار گرفته‌اند» طبق گفته سجادی روزانه 19میلیون لیتر بنزین یورو4 و 10میلیون لیتر نفت گاز یورو4 در کلان‌شهرهای کشور توزیع می‌شود که فاصله این رقم با تولید این سوخت‌ها یا در شهرهای کوچک در مسیر توزیع شده یا با سوخت‌های غیریورو ترکیب می‌شود تا به کیفیت بهتری رسیده و آلودگی هوا کمتر شود.

او در ادامه به برنامه‌های مخزن‌سازی و ذخیره‌سازی در شرکت ملی پخش اشاره کرده و می‌گوید: «ما از سال‌های گذشته برنامه‌یی برای 1.3میلیارد لیتر مخزن‌سازی را شروع کردیم و در سال93 معادل 550میلیون لیتر از این حجم به بهره‌برداری رسید. در ادامه نیز 3 انبار در ماهشهر، شیراز و ملایر آغاز به‌کار خواهند کرد که به‌ترتیب 300، 170 و 70میلیون لیتر ظرفیت خواهند داشت و به این ترتیب 530میلیون لیتر به ظرفیت مخازن کشور اضافه خواهد شد» او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تخلف‌های صورت‌گرفته در جایگاه‌های بنزین می‌گوید: «ما بازرسی و کنترل روی جایگاه‌ها را اعمال می‌کنیم و سازمان استاندارد نیز در این زمینه مسوولیت‌هایی دارد اما از مردم می‌خواهیم که در صورت مشاهده تخلف در جایگاه‌های سوخت با شماره 09627 تماس گرفته و ما را در جریان آن قرار دهند تا به‌سرعت به آن رسیدگی کنیم» سیدناصر سجادی در این نشست در پاسخ به سوال «تعادل» درباره تخصیص بخشی از درآمد حاصل از کشف محموله‌های قاچاق سوخت در مرزها به ستاد نیروهای مسلح می‌گوید: «نیروی انتظامی به‌عنوان حافظ مرزها در این زمینه وظایفی به‌عهده دارد و همچنین در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و عرض نیز کمیته سوخت شکل گرفته است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر