راه‌اندازی بورس ارز کاهش قیمت را در پی دارد

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۲

ایلنا

همایون دارابی درخصوص راه‌اندازی بازار بورس ارز گفت: تشکیل بورس ارز اقدام خوب و مهمی است و برای حل مشکل بودجه دولت، بسیار حائز‌اهمیت است.

این کارشناس بورس افزود: در حال حاضر به دلیل اختلافاتی که در قیمت ارز دولتی و آزاد به وجود آمده و رانت قابل ملاحظه‌یی در آن وجود دارد، بسیاری معتقدند که رانت 1000تومانی نرخ ارز دولتی و بازار آزاد باید از بین برود تا تخصیص بهینه به وجود آمده و نظارت بر خرید و فروش ارز بهتر انجام شود. وی درخصوص میزان احتمال اجرایی‌شدن بورس ارز، اظهار کرد: تمام کشورها این کار را انجام می‌دهند و در تمام کشورهایی که اقتصاد پویایی دارند قابل انجام بود و انجام شد، مشکل خاصی در رابطه با راه‌اندازی بورس ارز نیست؛ فقط باید یک اراده سیاسی دال بر ایجاد شفافیت در اقتصاد وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد بازار بورس ارز چقدر می‌تواند در قیمت ارز تاثیرگذار باشد؟ گفت: قطعا باعث کاهش قیمت ارز در بازار آزاد می‌شود.

این کارشناس بورس درخصوص پیامدهای این اقدام نیز گفت: مهم‌ترین پیامد ایجاد این بورس حذف رانت در این زمینه است، به طور مثال اگر یک دلار 2هزار و ششصد وپنجاه تومانی دولت را دریافت کنید و با آن کالایی را وارد کنید، حتی اگر در آن کالا سودی نبرید، حدودا هر دلار حدود 800تومان سود خالص برای شما دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر