شاخص‌های هم‌وزن، تاثیر شرکت‌ها را یکسان کرد

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۱

سنا

امروزه در بورس‌ها استفاده‌های دیگری هم از شاخص‌ها می‌شود؛ به نحوی که شاخص‌ها عملا کارکرد سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند و در بازار‌های مختلف معامله می‌شوند. همچنین صندوق‌هایی بر اساس این شاخص‌ها طراحی و تشکیل می‌شوند.

علی‌عباس کریمی در این باره افزود: شاخص‌های جدید، عملا نماگرهای جدیدی از وضعیت بازار است و می‌تواند روند بازار را با ترکیبات و متدلوژی‌های جدید نشان دهد.

وی تصریح کرد: امروزه در بورس‌ها استفاده‌های دیگری هم از شاخص‌ها می‌شود؛ به‌نحوی که شاخص‌ها عملا کارکرد سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند و در بازار‌های مختلف معامله می‌شوند. کریمی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر، صندوق‌هایی بر اساس این شاخص‌ها طراحی و تشکیل می‌شود و ابزارهای جدیدی با استفاده از شاخص در اختیار سرمایه‌گذاران و فعالان بازار قرار می‌گیرد.

معاون توسعه بورس تهران، با اشاره به مزیت‌های شاخص‌های جدید اظهار داشت: تفاوت شاخص‌های هم‌وزن با شاخص‌های ارزشی و علمی یا شاخص‌های وزنی که تا الان داشته‌ایم، این است که در این شاخص‌ها تاثیرگذاری شرکت‌ها در شاخص به صورت یکسان دیده می‌شود؛ یعنی عملا شرکت‌های کوچک و بزرگ تاثیر یکسانی بر شاخص خواهند داشت.

کریمی ادامه داد: در حالت قبلی، اعتقاد بعضی از فعالان بازار بر این بود که گاهی شرکت‌هایی اندک می‌توانند نوسان زیادی در شاخص ایجاد کنند، بی‌آنکه جو عمومی بازار را نشان دهند؛ به عبارت دیگر با وجود جو مثبت بازار، پایین آمدن چند نماد بزرگ، می‌توانست شاخص را منفی نشان دهد. یا برعکس، گاهی با وجود جو منفی در بازار، بالا رفتن قیمت چند نماد و شرکت بزرگ که تاثیر زیادی در ارزش بازار داشتند، می‌توانست روند بازار را مثبت کند. معاون توسعه بورس تهران با بیان تاریخچه به‌کارگیری شاخص‌ها در بورس گفت: شاخص‌های بورس عملا از اوایل سال 1369 با محاسبه و انتشار شاخص قیمت کلید خورد. در واقع در سال 69 شاخص قیمت کل با پایه 100 برای بورس آغاز شد. البته شاخص قیمت برای هر صنعت هم در این دوره محاسبه و منتشر شد. وی افزود: محاسبه شاخص‌ها به طور مستمر تا آذر 87 ادامه داشت تا اینکه سامانه معاملات جدید، جایگزین سامانه معاملات قبلی شد و به دلایلی که بیشتر فنی بود، شاخص قیمت و بازده و شاخص نقدی با آن متدلوژی قبلی متوقف شدند و تصمیم بر این شد که شاخص قیمت و بازده که الان به شاخص «بازده کل» مصطلح است، جایگزین شاخص قیمت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر