صدای اتاق در نظام بانکی باید شنیده شود

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۶

دکتر کورش پرویزیان که اکنون مدیرعامل بانک پارسیان شده است این روزها خود را برای انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آماده کرده است. به هرحال او در دهه اخیر فعالیت خود را در کسوت مدیرعامل بانک توسعه صادرات و بانک سینا متمرکز کرده بود و مدتی هم دبیرکل بانک مرکزی و عضو شورای پول و اعتبار و رییس موسسه علوم بانکی انتخاب شده بود. او از آن‌دست مدیران تحصیلکرده دانشگاه تهران است. در این گفت‌وگو از علت حضورش در انتخابات اتاق پرسیدیم. او معتقد است در این شرایط اقتصادی کشور، وظیفه بخش خصوصی در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی از دولت بیشتر است.

***

چه چیزی باعث شد باتوجه به سابقه مدیرعاملی در بانک‌های دولتی و خصوصی و حضور در بانک مرکزی تصمیم گرفته‌اید در انتخابات اتاق تهران شرکت کنید؟

بیشتر مقرراتی که در حوزه بانک وضع شده، از حوزه بازرگانی و تجارت آمده است و افرادی که در کسب‌وکارهای مختلف چه در داخل و چه در خارج کار می‌کردند، نیاز به یک شبکه مالی، پولی و بانکی پیدا کردند تا فعالیت‌های خود را با اعتماد و اطمینان بیشتری انجام دهند. حوزه بانکی باید این سرویس‌ها را به‌صورت دقیق برای فعالان بخش خصوصی فراهم کند. حوزه تامین مالی موضوع دیگری است که فعلا به گردن نظام بانکی است. باید بتوان سرویس‌های مورد نیاز فعالان بخش خصوصی را با وجود شرایط تحریم، فضای بین‌الملل، موضوع نقل‌وانتقال پول و سرویس‌ها و خدمات بانکی و... (که همه پایه تجاری دارند) در حوزه بانکی فراهم کرد. لذا یک ارتباط دوسویه بین اتاق و بازار پولی و بانکی باید همواره و به‌صورت مستمر وجود داشته باشد. انگیزه‌ام برای شرکت در این انتخابات پر کردن این خلأ بود.

پس به‌عبارتی یک تقابل بین اتاق بازرگانی و نظام بانکی وجود دارد؟

من با نگاه تخصصی در حوزه مالی و پولی، نوعی تقابل را بین اتاق بازگانی و نظام بانکی کشور می‌بینم که این امر ناشی از فقدان نگاه کارشناسی به ‌نظام بانکی در اتاق بازرگانی است که پیشنهاد من در این زمینه راه‌اندازی کمیسیون یا کمیته تخصصی بانکی و مالی در اتاق است.

کمیسیون بانکی در اتاق بازرگانی چه کمکی می‌تواند بکند؟

این کمیسیون می‌تواند تعامل بیشتر و بهتر اتاق بازرگانی و نظام بانکی به‌‌عنوان یک بازوی کمکی در اقتصاد را به‌دنبال داشته باشد. باید این واقعیت را بپذیریم که اقتصاد ما بانک‌محور است و در این شرایط تعامل با سیستم بانکی یکی از ضرورت‌هاست. در عین‌حالی که این کمیسیون تخصصی مالی می‌تواند نقش داوری هم به اتاق بدهد و در تعارضات بخش خصوصی و نظام بانکی به حل دعواها بپردازد. با تشکیل کمیسیونی می‌توان تعامل بیشتر و بهتر اتاق بازرگانی و نظام بانکی را به‌عنوان یک بازوی کمکی در اقتصاد کشور رقم زد و بر بخشی از مشکلات فایق شد.

برخی معتقدند شما به‌دنبال حاکم‌کردن بانک‌ها در اتاق هستید؟

ما به‌دنبال حاکم‌کردن بانک‌ها نیستیم اما به‌دنبال این هستیم که مقرراتی که در حوزه بانک وضع و اجرا می‌شود، با کسب‌وکار بخش خصوصی متناسب شود. این یک رابطه دوطرفه است. آمده‌ام تا بتوانم صدای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در نظام بانکی کشور هم باشم. بنابراین بحثی که از سوی برخی افراد مطرح می‌شود مبنی بر اینکه بانکی‌ها می‌خواهند در اتاق هم حاکم شوند، موضوعیت ندارد و هدف مناسبی نیست. شاید فرار به جلو عده‌یی باشد که اجازه ندادند این تفکرات به‌درستی مطرح شود. این موضوعات بسیار مهم است تا بخش خصوصی در کشور قوی‌تر شود و جایگاه خود را به‌شکل بهتری پیدا کند و مردم وضع مناسب‌تری پیدا کنند.

شما هدف مهم اتاق را چه می‌دانید؟

هدف اصلی بهبود وضع زندگی و معیشت مردم است و اتاق باید این نقش را ایفا کند.

به نظر شما بورسی‌ها چقدر احتمال موفقیت در انتخابات اتاق را دارند؟

آنها امکان خوبی برای ورود به اتاق دارند و حضور آنها موثر و خوب است. امیدوارم تعداد قابل‌توجهی از فعالان بورسی در تهران و شهرستان‌ها در دوره‌های آینده هم حضور پیدا کنند چراکه ظرفیت خوبی وجود دارد. بخش مهمی از کسب‌وکارهای موجود، بورسی است.

برخی می‌خواهند بورسی‌ها را در مقابل کسب‌وکارهای کوچک قرار دهند؛ نظر شما چیست؟

باید از این موضوع هم پرهیز کرد. چراکه فعالیت‌های بورسی از کسب‌وکارهای کوچک شروع می‌شود تا کسب‌وکارهای بزرگ. اساس تشکیل بورسی‌ها، Venture Capital است. صندوق‌های خطرپذیر عمدتا مربوط به کارآفرینان و کسب‌وکارهای کوچک هستند. اما کسب‌وکارهای کوچک ظرفیت و قدرت بزرگ‌شدن را دارند. همه شرکت‌ها ظرفیت‌هایی برای کشور ایجاد کرده‌اند و ظرفیت بسیاری از آنها می‌تواند افزایش یابد. اتفاقا نقصی که در این بخش وجود دارد این است که از همه ظرفیت‌های آنها استفاده نمی‌شود. بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند تولید ملی را ارتقا دهند. نباید به بازار سرمایه به‌عنوان یک کارتل نگاه کرد اما به‌هرحال بازار سرمایه باید کسب‌وکارهای کوچک را ساماندهی و مدیریت کند چراکه در مقابل سهامداران خرد مسوولیت دارد. حضور نمایندگان بازار سرمایه در کنار نمایندگان سایر حوزه‌های کشور، ترکیب مناسب‌تری از اتاق ایجاد می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر