اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۷

دعوت داوود اوغلو از سرمایه‌گذاران امریکایی

نخست‌وزیر ترکیه که برای دیداری رسمی به امریکا سفر کرده، سرمایه‌گذاران امریکایی را به سرمایه‌گذاری در این کشور فراخواند. به گزارش شبکه تی‌ارتی، احمد داوود اوغلو در این اجلاس که با شرکت علی باباجان، معاون نخست‌وزیر و محمت شیمشک، وزیر دارایی ترکیه به همراه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران و مدیران انجمن‌ها برگزار شده بود، شرایط اقتصادی ترکیه باثبات خواند. با وجود سخنان داوود اوغلو مبنی بر ثبات اقتصادی در ترکیه، ارزش نرخ دلار در یک ماه گذشته رشد فزاینده خود را در مقابل ارزش پول ترکیه ادامه داده و اوایل هفته جاری به 2.50 لیر و امروز به بالاتر از 2.54 لیر رسید. با افزایش رو به فزاینده دلار و کاهش ارزش لیر ترکیه، نرخ طلا، مواد سوختی و خدمات نیز افزایش یافته است. کارشناسان عقیده دارند که بروز اختلاف میان اردوغان و بانک مرکزی ترکیه در این موضوع نقش اساسی داشته است.


مذاکره اکسون موبیل با عراق برای بازنگری نفتی

شرکت امریکایی اکسون موبیل درحال مذاکره با دولت عراق برای بازنگری و بازسازی توافقنامه‌های نفتی است. به گزارش رویترز رکس تیلرسون، مدیرعامل شرکت امریکایی اکسون موبیل گفته، این شرکت درحال مذاکره با دولت عراق درباره بازسازی و بازنگری توافقنامه‌های نفتی به روشی است که به این کشور در پاسخگویی به نیازهای کوتاه‌مدت مالی آن کمک خواهد کرد. شرکت اکسون موبیل و شرکت انگلیسی-هلندی شل در سال ٢٠٠٩ موفق به دریافت حق امتیاز توسعه میدان نفتی قرنه غربی-١ شدند و قرارداد نهایی این میدان را با دولت بغداد امضا کردند. ذخایر نفت خام میدان قرنه غربی-١ واقع در جنوب عراق، هشت میلیارد و ٧٠٠میلیون بشکه برآورد شده است.


افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در فجیره امارات

پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در بندر فجیره امارات تا سال ٢٠٢٠میلادی ٧٥درصد افزایش یابد. به گزارش رویترز موسی مراد، مدیرعامل بندر فجیره امارات گفت: انتظار می‌رود که ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در بندر فجیره امارت تا سال ٢٠٢٠میلادی با ٦میلیون مترمکعب افزایش به حدود ١٤میلیون مترمکعب برسد. بندر فجیره که در خارج از تنگه هرمز قرار دارد از اواخر سال ٢٠٠٩میلادی شاهد افزایش ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی است. با این حال روند ساخت این ذخیره‌سازی‌های در دو سال گذشته به‌دلیل تهدیدهای مازاد ظرفیت و افت قیمت‌های نفت کند شده است. قیمت‌های نفت از ماه ژوئن سال ٢٠١٤ میلادی با افت حدود ٥٠ درصدی روبه رو بوده است. وی افزود: کاهش قیمت‌های نفت هم‌اکنون فرصت خوبی برای تجارت ذخیره‌سازی است. موسی مراد اعلام کرد: هم‌اکنون کل ظرفیت ذخیره‌سازی بندر فجیره ٨ میلیون مترمکعب است و تا سال‌های ٢٠١٨ تا ٢٠٢٠میلادی شاید به ١٤میلیون مترمکعب برسد زیرا مخازن جدیدی درحال ساخت است و شرکت‌های جدیدی به این طرح می‌پیوندند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر