برگزاری نشست بریکس در ماه ژوئن

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۵

گروه جهان

سخنگوی دومای روسیه اعلام کرد: نشست همکاری کشورهای عضو گروه بریکس در سطح روسای مجلس این کشورها در ماه ژوئن سال جاری برگزار خواهد شد. به گزارش راشاتودی، سرگی ناریشکین، سخنگوی مجلس دومای روسیه، گفته که این نشست در سطح روسای مجالس این کشورها برگزار خواهد شد. سخنگوی دومای روسیه تاکید کرد: شراکت و همکاری روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی و هند در قالب گروه بریکس، «نظام همکاری‌های بین‌المللی را متناسب خواهد کرد.»

گروه بریکس در تلاش است تا با حذف دلار از مبادلات تجاری خود، از یک‌سو حجم مبادلات تجاری درون خود را افزایش داده و از سوی دیگر وابستگی خود را به دلار و نوسان آن کاهش دهند. حجم مبادلات بین این کشورها معادل 17درصد از حجم کل مبادلات تجاری در جهان محسوب می‌شود. کشورهای عضو بریکس در حال پیشروی به سوی حذف دلار از مبادلات تجاری بین خود هستند. کشورهای روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی که گروه بریکس را تشکیل می‌دهند طی نشست سال گذشته خود در برزیل توافق کردند تا با اجرای سیاست‌های مالی مرتبط، استفاده از دلار را در مبادلات تجاری بین خود حذف کنند. این کشورها که مجموع مبادلات تجاری بین آنها 6.14 هزار میلیارد دلار معادل 17درصد از کل مبادلات تجاری جهان را شامل می‌شود، در نشست خود از تاسیس بانک توسعه بریکس با سرمایه 100 میلیارد دلار خبر دادند.

از سوی دیگر این کشورها یک منبع ارزی به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار را نیز ایجاد خواهند کرد. کشورهای عضو بریکس معتقدند تاسیس این بانک از وابستگی آنها به دلار امریکا، صندوق بین‌المللی پول، که این موسسه نیز تحت پوشش دلار است و همچنین بانک جهانی، در مبادلات بین‌المللی جلوگیری خواهد کرد. اعضای بریکس به تازگی با انجام مذاکراتی در حال حرکت به سوی استفاده از ارزهای ملی خود در مبادلات دو یا چندجانبه بین این گروه هستند تا بخش‌های بیشتری از اقتصاد این کشورها به استفاده از ارزهای ملی اعضای آن روی بیاورند. با این اقدام هزینه مبادله ارزها کاهش یافته و رقابت‌پذیری در تجارت این کشورها افزایش می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر