کاهش چشمگیر ذخایر ارزی در اوکراین

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۳

گروه جهان

ذخایر ارزی اوکراین به پایین‌ترین سطح خود در 11 سال گذشته رسید.

به گزارش اسپوتنکیف، بانک مرکزی اوکراین با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: ذخایر ارزی این کشور در ماه فوریه 4/12 درصد کاهش یافت و به 5میلیارد و 625 میلیون دلار رسید که در 11 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. میزان ذخایر ارزی اوکراین در ماه ژوئن سال 2003 به 6 میلیارد و 218 میلیون دلار رسیده بود. اواخر سال 2014 این رقم به 7 میلیارد و 533 میلیون دلار رسید.

صندوق بین‌المللی پول آوریل گذشته با اعطای وامی فوری به ارزش 17 میلیارد دلار به اوکراین موافقت کرد اما با توجه به وخامت بحران اقتصادی و مالی اوکراین و ادامه مناقشه مسلحانه در مناطق صنعتی شرق این کشور، این کمک‌ها برای نجات اقتصاد اوکراین کفایت نمی‌کند.

مناقشه مسلحانه در شرق اوکراین که قلب صنعتی و معدنی این کشور محسوب می‌شود، بحران اقتصادی این کشور را که 45 میلیون نفر جمعیت دارد، وخیم‌تر کرد و کار را به جایی رساند که میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته 5/8 درصد نسبت به سال 2013 کاهش یافت. در بودجه سال 2015 اوکراین، تورم 1/13 درصدی، سقوط 3/4درصدی میزان تولید ناخالص داخلی و کسری بودجه 7/3درصدی پیش‌بینی شده است. مقامات کی‌یف تلاش می‌کنند با استفاده از وام‌های خارجی اقتصاد کشورشان را نجات دهند.

کریستین لاگارد، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته اعلام کرد اوکراین در چهار سال آینده حدود 40 میلیارد دلار کمک مالی دریافت خواهد کرد و نزدیک به نیمی از این مبلغ را صندوق بین‌المللی پول تامین خواهد کرد. اقتصاد اوکراین تا سال گذشته از اتکا به اقتصاد روسیه بهره می‌برد، اما اکنون که در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است به حمایت‌های مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا چشم امید دارد. تلاش‌های اخیر سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسیه درخصوص اوکراین و آینده این کشور، بارقه‌هایی از امید برای برون رفتن از بحران اوکراین برای جامعه بین‌المللی به وجود آورده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر