تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۸

شرایط ویژه دریافت دارو بدون نسخه

تسنیم بیماران مزمن و صعب‌العلاج که عدم دسترسی آنها به دارو سلامتشان را به مخاطره می‌اندازد می‌توانند با استناد به نسخ قبلی خود و تایید داروساز نسبت به دریافت داروی مورد نظر خود از داروخانه اقدام کنند. محمدرضا دری، عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه ارایه داروی نسخه‌ای بدون نسخه به بیماران تخلف است، اظهارکرد: این قانون سالیان متمادی در حوزه دارویی وجود داشته اما داروساز در شرایط خاص می‌تواند بدون نسخه دارو را در اختیار بیمار قرار دهد. دری افزود: ارایه دارو بدون نسخه برای بیماران صعب‌العلاج و مزمن فقط با سنجش شرایط عمومی بیمار همچنین اعتماد دو طرفه ممکن می‌شود. وی ادامه داد: داروساز در موارد خاص که بیمار دسترسی به نسخه خود ندارد و سلامتش در شرف تهدید است می‌تواند فقط برای مدت 48ساعت داروی مورد نیاز را دراختیار او قرار دهد. البته اگر مسوول فنی داروخانه‌یی بدون نسخه دارو را در اختیار بیماران قرار دهد خلاف مقررات عمل کرده که باید در چارچوب قوانین با او برخورد شود.


افزایش سرانه درمان دیالیز به 40 میلیون تومان

ایرنا معاون اجرایی دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هزینه‌های درمان بیماران دیابتی سه برابر بیشتر از دیگر بیماری‌ها است، گفت: سرانه درمان دیالیز در کشورمان در سال 90 برای یک بیمار دیالیزی 18میلیون تومان بود اما در سال جاری این رقم به 40میلیون تومان افزایش یافته البته این سرانه بدون احتساب هزینه دستگاه دیالیز و خدمات پرستاری است. دکتر مرجان قطبی گفت: اکنون 44درصد بیماران دیالیزی، دیابتی هستند که پیش‌بینی می‌شود تعداد بیماران مبتلا به دیابت که نیازمند دیالیز هستند تا چند سال آینده به 60 درصد افزایش یابد.


نصب چراغ راهنمای تغذیه از سال 94

ایسنا رییس مرکز آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو از نصب چراغ راهنمای تغذیه روی محصولات غذایی خبر داد. حسین رستگار با اعلام خبر شناسنامه‌دار شدن محصولات غذایی در سال آینده تصریح کرد: درحال حاضر یکی از بحث‌های مربوط به شناسنامه‌دار شدن محصولات، زدن لیبل است. ما در سازمان غذا و دارو لیبلینگی به‌نام چراغ راهنمای تغذیه تعبیه کرد‌ه‌ایم که نمک، قند، روغن، ترانس، کالری و... را مشخص می‌کند. وی افزود: چنانچه این لیبلینگ‌ها به رنگ قرمز باشند توصیه می‌کنیم که این مواد غذایی برای سلامتی، استانداردهای مجاز را ندارند و چنانچه زرد باشند باید با احتیاط مصرف شوند و اگر هم سفید یا سبز باشند از نظر میزان نمک، قند و... عادی هستند.


اجرای برنامه ملی کنترل سرطان در 11 استان

وب‌دا معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: برنامه ثبت سرطان جمعیتی یکی از زیرساخت‌های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان است که در تهران و در 10 استان کشور اجرا خواهد شد.

دکتر رضا ملک‌زاده گفت: تدوین برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت برای حداقل 20بیماری و تشکیل دبیرخانه برنامه توسعه ثبت در حوزه سلامت از دیگر فعالیت‌های این معاونت است.ملک‌زاده از تدوین برنامه ملی سرطان در رابطه با پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان و مراقب‌‌های حمایتی خبر داد و گفت: باید علل مرگ و میر در میان افراد 35تا 70سال را آنالیز کنیم.


حداکثر قیمت گوشت 28هزار تومان

ایسنا مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: با توجه به قیمت خرید دام از دامداران، گوشت قرمز حداکثر باید کیلویی 28هزار تومان در بازار مصرف فروخته شود. سعید سلطانی گفت: عده‌یی که از واردات منافعی دارند، هر زمان که منافع خود را در خطر می‌بینند شایعاتی مانند کمبود و نیاز به واردات را پخش می‌کنند اما درحال حاضر هیچ کمبودی برای تامین نیاز کشور به گوشت قرمز وجود ندارد. وی افزود: درحال حاضر قیمت خرید هرکیلوگرم لاشه گوسفندی یا گوساله از دامداران 20هزار و 500 تومان است درحالی که قیمت تمام شده آن برای دامداران حداقل 22هزار تومان است. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: حتی با در نظر گرفتن نرخ 22هزار تومان برای خرید یک کیلوگرم گوشت قرمز در دامداری، قیمت منطقی برای این محصول در بازار مصرف نهایتا 28هزار تومان است.


نوبت‌دهی 3 ساله در مرکز طبی کودکان

ایسنا رییس بیمارستان مرکز طبی کودکان گفت: در بخش قلب حداقل برخی افراد سه‌ونیم سال است که در نوبت هستند یا به آنها نوبت داده شده است. این بیمارستان آخرین مرجع برای تمامی بیماران اطفال در سراسر کشور است و باید اعلام کنم درحال حاضر این مرکز از نظر جمعیت تحت پوشش درحال انفجار است. دکتر علی ربانی ادامه داد: در بخش قلب حداقل برخی افراد سه‌ونیم سال است که در نوبت هستند یا به آنها نوبت داده شده است. وی با تاکید بر اینکه حیف است چنین مرکزی با داشتن 500 الی 600 تخت و مرجعیت در میان بیمارستان‌های مخصوص اطفال، این ظرفیت کم را داشته باشد، گفت: اگر نتوانیم نیازهای این بیمارستان را تامین کنیم شمار آسیب‌دیدگان اجتماعی بیشتر خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر