صرفه‌جویی 105‌میلیون‌یورویی حاصل از واردات موازی دارو

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۴

ایرنا

معاون برنامه‌ریزی اداره کل دارو سازمان غذا و دارو با اشاره به اجرای فرآیند واردات موازی دارو از مهر سال جاری گفت: با اجرای این فرآیند در طول یک‌سال حدود 105‌میلیون یورو صرفه‌جویی در زمینه دارو صورت می‌گیرد.

دکتر فرزاد پیرویان گفت: در مرحله اول اجرای این فرآیند 206قلم دارو در نظر داشتیم که براساس آن 105‌میلیون یورو صرفه‌جویی حاصل این فرآیند شد.

وی کل واردات 206قلم دارو را 495‌میلیون یورو عنوان کرد و افزود: این واردات به 390‌میلیون یورو کاهش یافته است و درواقع می‌توان گفت کاهش قیمت در این زمینه به‌خوبی قابل مشاهده است.

پیرویان با بیان اینکه آثار واردات دارو ناشی از واردات موازی در بازار دارو قابل مشاهده است، اظهار داشت: پیش از این قیمت داروهای ضدسرطان 8‌میلیون تومان بود اما با اجرای این فرآیند قیمت آن به 5‌میلیون تومان کاهش یافت و حتی یک نوع داروی چشمی نیز با 50درصد کاهش روبه‌رو شده است.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو گفت: در یک قلم دارو نیز با 98‌درصد کاهش قیمت مواجه شدیم به‌طوری‌که قیمت آن از 190‌هزار تومان به 12‌هزار تومان رسیده است. وی با اشاره به سه کشور ترکیه، اسپانیا و یونان به‌عنوان مرجع برای تهیه قیمت داروهای وارداتی افزود: برای تهیه داروهای مورد نیاز کشورمان قیمت‌ها در این سه کشور مورد بررسی قرار می‌گیرند و پایین‌ترین قیمت مبنای خرید و واردات می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو همچنین از یکی دیگر از سیاست‌های این سازمان در بحث قیمت دارو را کاهش و تثبیت قیمت دارو عنوان کرد و افزود: دارو به‌مرور زمان با شیب ملایم قیمت آن پایین می‌آید و نمی‌توان به‌یکباره قیمت یک قلم دارو را تا حد زیادی کاهش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر