پرداخت وام 30 میلیون تومانی مسکن مهر آغاز شد

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۰

وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مسکن نیز در 20 بهمن سال‌جاری طی نامه‌یی جداگانه پرداخت تسهیلات 30میلیون تومانی مسکن مهر را به ادارات راه‌وشهرسازی، بنیاد مسکن، شهرهای جدید و شعب بانک مسکن ابلاغ کردند. بر این اساس مقرر شد، 6بانک دولتی بانک مسکن، بانک ملی، صادرات، تجارت، رفاه و ملت بانک عامل پرداخت‌کننده تسهیلات 30میلیون مسکن مهر بودند که دستورالعمل آن را نهایی و ابلاغ کرده‌اند. درحال حاضر 2 بانک عامل رفاه و ملت هنوز این دستورالعمل را نهایی نکرده‌اند.

ظاهرا قرار است، عملیات اجرایی پرداخت این تسهیلات به گفته احمد اصغری مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در طرح مسکن مهر از امروز 16 اسفند آغاز شود. در دستور‌العملی که میان وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مسکن توافق و تدوین شده است، تسهیلات 30میلیون تومانی به پروژه‌هایی تعلق خواهد گرفت که بیش از 75درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و پروژه‌های آنها نیز فعال باشند. به هرحال انتظار می‌رود، با پرداخت تسهیلات بانکی مسکن مهر، وعده احمد اصغری مهرآبادی شده و بالاخره پرونده این پروژه در سال95 بسته شود. البته برنامه‌ریزی وزارت راه‌وشهرسازی تا پایان امسال، اتمام 450هزارواحد است. گرچه تمام تلاش دولت یازدهم و زیرمجموعه‌های مبنی بر تکمیل و تحویل تمام واحدها تا پایان سال95 است اما انتقاد مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی فعلی از این میراث دولت دهم ادامه دارد. به‌طوری که مشکلات مسکن مهر همچنان تامین خدمات زیربنایی و روبنایی این واحدهای مسکونی است. این درحالی است که نایب‌رییس شهرسازان ایران، بزرگ‌ترین چالش نظام شهرسازی کشور در 10سال آینده را مسکن مهر دانست.


برنامه مسکن مهر تا پایان سال 93

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در طرح مسکن مهر از اجرایی شدن عملیات پرداخت وام 30میلیونی مسکن مهر از 16 اسفند خبر داد و گفت: بانک‌های مسکن، تجارت، صادرات و ملی دستورالعمل پرداخت تسهیلات 30میلیون تومانی مسکن مهر را تدوین و ابلاغ کرده‌اند.

به گزارش فارس، احمد اصغری مهرآبادی ادامه داد: تسهیلات مسکن ‎مهر از 25 به 30میلیون تومان افزایش پیدا کرد و این میزان تسهیلات از شنبه 16 اسفند ۹۴ اجرا می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: تلاش داریم تا در سال95 شاهد اتمام پروژه‌های مسکن مهر و بسته شدن پرونده این طرح باشیم. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در دولت یازدهم نزدیک به 410هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان امسال 450هزار واحد دیگر را به اتمام برسانیم.

اصغری مهرآبادی اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده که تا نیمه سال95 تا 90درصد پروژه‌های مسکن مهر را با کمک مردم و دولت تحویل دهیم تا در این سال شاهد اتمام پروژه‌های مسکن مهر و بسته شدن پرونده این طرح باشیم.

مهرآبادی گفت: تا قبل از اجرای مسکن مهر، 2میلیون واحد مسکونی ساخته شده یا زمین برای مسکن تامین شده بود.

به گفته وی در طرح مسکن مهر، هم اینک 2میلیون و300هزار واحد در 1130 شهر درحال اجراست که تاکنون یک‌میلیون و730هزار واحد آن تمام شده است.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسکن مهر تصریح کرد: کمتر از 600هزار واحد نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که از این تعداد بیش از 300هزار واحد در مرحله نازک‌کاری هستند و امیدواریم تا پایان شهریور94 به بهره‌برداری برسند.

این مقام وزارت راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: دغدغه دولت و مسوولان نظام تامین مسکن و خانه‌دار کردن مردم کم‌درآمد و فاقد مسکن است که این موضوع از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در دستور کار قرار گرفته، به‌طوری که قوانین متعددی از قبیل قانون اراضی، زمین شهری، تملیک، ساماندهی و تولید و عرضه مسکن برای خانه‌دار کردن مردم با پیگیری دولت‌ها به تصویب رسیده است.


مسکن مهر، چالش نظام شهرسازی ایران

باوجود تلاش دولت یازدهم برای اتمام پروژه مسکن مهر تا نیمه اول سال95، نایب‌رییس شهرسازان ایران بزرگ‌ترین چالش نظام شهرسازی ایران در 10سال آینده را مسکن مهر دانست و گفت: نهادهای موثر در فرآیند تهیه و تحقیق طرح‌های توسعه و عمران نهادهای اجتماعی باید مردمی باشند.

ناصر مشهدی‌زاده دهاقانی افزود: در روند شهرنشینی و توسعه شهرنشینی درسال1390 تعداد 1331 شهر جامعه شهرنشین با روستانشین جای خود را عوض کردند.

مشهدی‌زاده بااشاره به مراحل شهرنشینی گفت: سه مرحله شامل؛ شهرگران، شهرنشین و شهروند داریم که این فرآیند منجر به ایجاد بزرگ شهری به‌نام تهران شده است.

نایب‌رییس شهرسازان ایران با بیان اینکه 75درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، اظهار کرد: تهران درحال بزرگ شدن است و روستاهای آن بالای 98درصد رشد دارند.

وی با بیان اینکه شهر از آن بنگاهداران، سرمایه‌داران و زمین‌خواران است، گفت: باید به ما شهرسازان اختیار تعیین جمعیت شهر را دهند تا بتوانیم مشکل جمعیت شهرهای کشور را حل کنیم.

مشهدی‌زاده دهاقانی بااشاره به اینکه در زلزله بم اغلب ساختمان‌های تخریب شده، ساخته نشده بودند، تصریح کرد: در آن زلزله حتی ساختمان‌های نوساز خراب شدند و شهرسازی موظف به ساخت آن شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر