رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۸

مازاد عرضه سنگ‌آهن

به گزارش بلومبرگ به نقل از بانک جهانی، تجربه نشان داده مازاد عرضه سنگ‌آهن تا دو سال دیگر همچنان ادامه خواهد داشت و متوسط قیمت سنگ‌آهن در سال جاری ٧٥ دلار هر تن خواهد بود.

چشم‌انداز رشد اقتصادی ضعیف در سطح جهان علت اصلی رکود قیمت اغلب کالاهای صنعتی مهم از جمله سنگ‌آهن است. انتظار می‌رود رشد اقتصادی چین سال ٢٠١٥ حدود ٧,١درصد باشد در حالی که سال قبل7.4درصد بود. موسسه مورگان استنلی بر این باور است که این مازاد عرضه حداقل تا سال ٢٠١٨ ادامه خواهد داشت. اقتصاد چین که دوسوم سنگ‌آهن صادراتی کشور‌های مختلف را مصرف می‌کند سال گذشته پایین‌ترین سرعت رشد را از سال ١٩٩٠ تاکنون داشت.


عقب‌نشینی خریداران بیلت

در بازار صادرات سی‌آی‌اس قیمت‌های پیشنهادی بیلت بالا رفته ولی خریداران فعلا عقب نشسته‌اند ببینند عوامل مختلف چه تاثیری بر بازار می‌گذارد از جمله افزایش قیمت قراضه در ترکیه، رکود تقاضای مقاطع در ترکیه و افت قیمت بیلت چین. متوسط قیمت بیلت صادراتی دریای سیاه موسسه پلاتس با یک دلار رشد ٣٥١ دلار هر تن ثبت شده است. صادرکننده‌های بیلت سی‌آی‌اس قیمت پیشنهادی را ٥ تا ١٥ دلار هر تن بالا برده به ٣٦٠ تا ٣٧٠ دلار هر تن رسانده‌اند؛ در ترکیه قیمت پیشنهادی ٣٨٠ تا ٣٨٥ دلار هر تن است ولی کسی خریدار نیست چون تقاضای مقاطع در ترکیه بهتر نشده است. ترک‌ها بالاتر از ٣٦٠ تا ٣٦٥ دلار هر تن حاضر به خرید از سی‌آی‌اس نیستند. بیلت چین در ترکیه ٣٧٠ تا ٣٨٠ دلار هر تن است که قدرت رقابت با بیلت سی‌آی‌اس را ندارد. از طرفی بیلت چین زمان تحویل طولانی دارد به طوری که معامله فعلی اواخر مه ‌یا ژوئن به ترکیه می‌رسد که خود یک امتیاز منفی است. در خاورمیانه بیلت سی‌آی‌اس ٣٦٠ تا ٣٦٥ دلار هر تن معادل ٤٠٠ دلار هر تن است و محصول چین ٣٨٠ تا ٣٨٠ دلار هر تن است. البته بازار ساخت و ساز فعالیتی ندارد و قیمت پایین نفت نیز بازار را تحت تاثیر قرار داده است.


ثبات بازار میلگرد ترکیه

بازار صادرات میلگرد ترکیه در ثبات است چراکه کمبود تقاضا و بهبود جزیی قیمت قراضه اثرات یکدیگر را خنثی کردند. بازارها منتظر تغییرات بیشتر بازار قراضه‌اند و آخرین قیمت صادراتی ترکیه ٤٣٢ دلار و ٥٠ سنت هر تن و باثبات ثبت شده است. در امارات میلگرد ترکیه در ٤٤٥ دلار هر تن پیشنهاد شد که معادل ٤٣٨ دلار هر تن است ولی معامله‌یی نهایی نشد. شاید ٤٣٥ دلار هر تن قیمت منطقی‌تری در بازار امارات باشد. آخرین قیمت قراضه وارداتی به ترکیه برای قراضه سنگین کلاس ١و٢ خلوص

٢٠-٨٠ حدود ٤ دلار هر تن بالا رفته به ٢٤٩ دلار هر تن رسیده است.


بازار ورق چین در انتظار

در بازار نقدی چین آخرین متوسط قیمت ورق گرم ٤٠٧ تا ٤١٢ دلار هر تن با ١٧ درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده که نسبت به قبل از تعطیلات سال نو چین تغییری نداشت. البته یک عرضه‌کننده قیمت را تا ٢ دلار پایین آورده تا از موجودی بالای خود بکاهد. آخر فوریه موجودی ورق گرم در ٣٣ شهر اصلی چین ٢ میلیون و ٩٠٠ هزار تن بود که ١١,٥ درصد معادل ٣٠٠ هزار تن نسبت به قبل از تعطیلات بالاتر بود. البته موجودی انبارها هنوز ٣٣درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته پایین‌تر بود. فعالان بازار معتقدند پس از سومین اجلاس دوازدهمین دور کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین روزهای آتی روند بازار روشن‌تر خواهد شد.


آخرین وضعیت ورق اروپا

قیمت ورق گرم در بازار داخلی شمال غرب اروپا در ثبات و ٤١٢ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شده است. هنوز کارخانه‌ها به دنبال ١٠ تا ٢٠ یورو افزایش قیمت هستند ولی معامله‌ها در ٤١٠ تا ٤١٥ یورو هر تن درب کارخانه نهایی شده است. ورق گرم پیشنهادی چین ١٠ تا ١٥ دلار بالا رفته ٣٩٠ دلار هر تن شده ولی خریداری ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر