بورس ژاپن و سنگاپور علیه بورس شانگهای و هنگ‌کنگ

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۸


گروه جهان چند ماه پس از ائتلاف بورس شانگهای با بورس هنگ‌کنگ و شکل‌گیری بزرگ‌ترین بازار سهام آسیا، اکنون خبرهایی از ائتلاف بورس‌های ژاپن، سنگاپور و تایوان منتشر می‌شود. «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که نوامبر گذشته با شکل‌گیری بورس شانگهای- هنگ‌کنگ، بورس ژاپن جایگاه دیرینه‌اش به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سهام آسیا را از دست داد. دولت پکن البته از پیوستن بورس اوراق بهادارِ «شنزن» به ائتلاف شانگهای- هنگ‌کنگ استقبال می‌کند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، جایگاه چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار سرمایه در آسیا تثبیت خواهد شد.

تا پیش از این، بورس ژاپن پس از بازار مشترک اروپا و امریکا (NYSE Euronext) و بورس «نزدک» امریکا، سومین بازار بزرگ بورس در جهان بود. اکنون نماینده بورس تایوان اعلام کرده است این سازمان با دریافت پروانه از دولت، به‌دنبال شرکای بین‌المللی برای دسترسی متقابل به بازارهای دو طرف است. این مقام مسوول تایید می‌کند که بورس تایوان برای این منظور، در مراحل مقدماتی گفت‌وگو با بورس ژاپن است.

بورس تایوان همزمان برای اشتراک گذاشتن اوراق بهادار، درحال گفت‌وگو با بورس سنگاپور است و انتظار می‌رود این ائتلاف امسال شکل گیرد. به نوشته «وال‌استریت ژورنال»، گرایش بازارهای سرمایه در آسیا به ائتلاف، در راستای روند جهانی برای همکاری میان بورس‌های بزرگ بوده است.

کمیسیون اروپا نیز در ماه فوریه طرح خود برای ایجاد اتحادیه بازار سرمایه و جلوگیری از شکاف در بازارهای این قاره را منتشر کرد. البته بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز مخالف نظریه ائتلاف میان بازارهای بورس هستند و این سیاست را باعث کاهش سوددهی در سرمایه‌گذاری در بورس می‌دانند.

بورس توکیو یا به اختصار TSE، در توکیوی ژاپن واقع شده است و سومین بازار بورس دنیا با ۲،۲۹۲ شرکت فهرست شده و بازاری به ارزش 3.8تریلیون دلار به حساب می‌آید. بورس شانگهای نیز یکی از بازارهای بورس جهان، واقع در شانگهای چین است. بورس شانگهای یکی از دو بازار بورس مستقل جمهوری خلق چین بوده و دیگری بورس ژن‌شن است. این بازار با ارزش 2.7تریلیون دلار در دسامبر۲۰۱۰، پنجمین بازار بورس جهان از حیث ارزش‌ بازار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر