تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۰

افزایش احتمال مرگ زودرس با مصرف استامینوفن

ایسنا مصرف بلندمدت استامینوفن و با دوز بالا بدن را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. این دارو در امریکا با برند «تیلنول» شناخته شده و استامینوفن یکی از پر مصرف‌ترین مسکن‌ها در جهان است. متخصصان تاکید دارند: این دارو یکی از شیوه‌های درمانی توصیه شده سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای تسکین درد است و ظاهرا نسبت به داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی همچون آسپرین و ایبوپروفن کم‌خطرتر است. دکتر «فیلیپ کوناگان» نویسنده ارشد این مطالعه از انگلیس گفت: در تعدادی از بررسی‌ها این پرسش مطرح شد که آیا مصرف داروی استامینوفن برای مدت زمان طولانی و با دوز بالا می‌تواند سلامت بدن را تهدید کند. در این گزارش آمده است که مصرف زیاد استامینوفن با بروز بیماری‌های کلیوی و خونریزی دستگاه گوارشی همراه است. همچنین زیاده‌روی در مصرف این دارو با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و فشارخون بالا مرتبط است. همچنین متخصصان انگلیسی در این مطالعه مشاهده کردند که مصرف بیش از حد داروی استامینوفن می‌تواند احتمال مرگ زودهنگام در فرد را تا 60 درصد افزایش دهد. به‌گفته کوناگان به نظر می‌رسد مصرف دوز بالای این دارو بیشتر با بروز این عوارض جانبی همراه باشد و لازم است پزشکان در مورد داروهایی که افراد در طولانی مدت از آن مصرف می‌کنند، بیشتر مراقب باشند چراکه تمامی آنها عوارض جانبی دارند.


کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا ممنوع شد

ایرنا رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت انواع محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا شامل هندوانه، خربزه و برنج به‌دلیل کاهش بارندگی در این استان ممنوع شد.

جعفر گوهرگانی افزود: این ممنوعیت تا زمان بهبود وضعیت بارش نزولات جوی در استان ادامه دارد.

وی بیان کرد: آب و برق مزارع استان که به سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در این زمینه عمل نکنند حتی در مرحله گل‌دهی نیز قطع می‌شود.

گوهرگانی با اشاره به اینکه تامین آب در بخش کشاورزی جزو رسالت‌های وزارت نیرو و شرکت‌های آب منطقه‌یی استان‌هاست، اظهارکرد: مسوولان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی این استان با سیاست‌های وزارت نیرو همراه و هماهنگ هستند.

وی عنوان کرد: استفاده اصولی از منابع آب در تمام زمینه‌ها به‌ویژه بخش کشاورزی نیاز به فرهنگ‌سازی گسترده دارد. گوهرگانی ابرازکرد: برای تحقق این امر مهم در کهگیلویه و بویراحمد مشارکت تمام عوامل موثر ازجمله رسانه‌های ارتباط جمعی در استان ضروری است. وی افزود: رعایت سیاست‌های جزیی و کلی بخش کشاورزی از سوی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در آینده به سود آنان خواهد بود.

گوهرگانی گفت: افزایش بازدهی آبیاری در بخش کشاورزی با گسترش شبکه‌های آبیاری تحت فشار و توسعه کشت‌های گلخانه‌یی در دستور کار مسوولان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.

در 11ماه امسال 249.8میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد باریده که نسبت به مدت مشابه پارسال 133.8میلی‌متر کاهش داشته است.


فروش شکر به قیمت پارسال به دلیل انباشتگی

ایسنا دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر از بی‌نیازی کشور از واردات شکر تا ابتدای پاییز سال آینده خبر داد و گفت: با وجود اینکه قیمت شکر برای امسال کیلویی 2100تومان مصوب و اعلام شد به‌دلیل انباشتگی این محصول، هر کیلو شکر به قیمت پارسال (1950تا 1970تومان) فروخته می‌شود.

بهمن دانایی گفت: امسال از نظر تولید، یکی از بهترین شرایط را داشتیم؛ به‌گونه‌یی که تا پایان بهمن‌ ماه یک میلیون و 224هزار تن شکر از منابع داخلی تولید شد و با توجه به در دست تولید بودن حدود 75هزار تن دیگر تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود میزان تولید شکر در سال جاری به حدود یک میلیون و 300هزار تن برسد که در تاریخ صنایع قند این رکورد بی‌سابقه است.

وی با اشاره به سیر نزولی تولید شکر طی سال‌های گذشته گفت: آخرین موجودی کارخانه‌های قند و شکر که در ابتدای اسفند‌ دریافت شد، یک میلیون و 262هزار تن بود که 108هزار تن آن به بخش خصوصی، 686 هزار تن به کارخانه‌های قند و شکر و 68 هزار تن آن به شرکت بازرگانی دولتی تعلق دارد.


تولید سالانه 2 میلیون تن گوشت سفید در کشور

ایرنا مدیرکل امور طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: 24هزار واحد مرغداری فعال در کشور سالانه حدود دو میلیون تن گوشت سفید تولید می‌کنند که قابلیت افزایش تولید تا سه میلیون تن در سال را نیز دارند. حبیب‌الله امینی روز سه‌شنبه در همایش و کارگاه آموزشی مدیریت بهره‌وری انرژی در صنعت طیور (ECOPEX) در قم با اشاره به اجرای طرح بهینه‌سازی سوخت در مرغداری‌های سراسر کشور از سال 1385 افزود: در یک بازه زمانی پنج ساله بنا بود 17هزار واحد زیرپوشش این طرح قرار گیرند که به‌دلیل کمبود تخصیص اعتبارات پنج هزار و 600واحد زیرپوشش قرار گرفتند. وی با بیان اینکه این طرح همچنان یکی از طرح‌های مطرح و شاخص وزارت جهاد کشاورزی است، ادامه داد: اجرای این طرح کاهش هزینه‌ها و مصرف انرژی را در پی دارد و با کاهش هزینه‌ها، حضور در بازارهای کشورهای همسایه امکان‌پذیر است. مدیرکل امورطیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی افزود: با اجرای این طرح شاهد کاهش 26درصدی در مصرف گازوییل، 13درصدی در مصرف برق و کاهش سه درصدی در تلفات مرغداری‌ها بوده‌ایم به‌گونه‌یی که 292میلیون لیتر گازوییل صرفه‌جویی شد و تولید 145هزار تن افزایش یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر