قاچاق داروهای مشابه تولید داخل افزایش یافته است

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۸

رییس سازمان غذا و دارو درباره تاثیر اعمال محدودیت‌ها در واردات دارو و درنتیجه افزایش قاچاق دارو گفت: ما نگرانی‌های ایجاد‌شده در مورد افزایش قاچاق را درک می‌کنیم اما حمایت از تولید داخل را جزو وظیفه خود می‌دانیم و به‌هیچ عنوان این حمایت را رها نخواهیم کرد اما همزمان با این حمایت، باید حتما دسترسی مردم به داروهای مورد نیازشان را نیز مورد توجه قرار دهیم. به گفته دکتر رسول دیناروند قاچاق داروهایی افزایش یافته که مشابه داخلی دارند.

دیناروند در تشریح شرایط بازار دارویی کشور با بیان اینکه در سال93 آمار خوبی در حوزه صنعت داروسازی و تولید دارو در داخل کشور داشتیم، گفت: واردات دارو در سال93 نسبت به سال92 حداقل حدود 300میلیون دلار کاهش داشته است. یعنی نیازهای بازار دارویی کشور با استفاده از امکانات داخلی، بدون ایجاد کمبود یا بحران دارویی برطرف شده است.

دیناروند درمورد برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی بر افزایش قاچاق دارو با‌توجه به سیاست‌های جدید وزارت بهداشت و محدودیت در واردات دارو، با اشاره به سخنان وزیر بهداشت که اولویت خود را سلامت مردم دانسته بود، تصریح کرد: مطمئنا وزارت بهداشت کاری نمی‌کند که دسترسی مردم به دارو کمتر شود، افزود: دستور وزیر بهداشت و نظر دولت هم به‌طور کلی همین است، بنابراین هیچ‌گاه نباید سیاست‌های حمایت از تولید داخل ما منجر به عدم دسترسی مردم به دارو شود که در همین راستا حرکت می‌کنیم؛ یعنی مطمئنا تلاش ما به‌گونه‌یی خواهد بود که ضمن حمایت از تولید داخل، دسترسی مردم به داروهای مورد نیازشان نیز به خطر نیفتد. معاون وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه آیا افزایش قاچاق را با‌توجه به محدودیت واردات دارو تایید می‌کنید؟ اظهار کرد: در برخی از داروها این افزایش قاچاق را شاهد بودیم. به این صورت که واردات داروهایی که در داخل تولید می‌شود را محدود کرده و شاهد واردات قاچاق این داروهای مشابه هستیم. یعنی افزایش قاچاق داروهای وارداتی مشابه تولید داخل را داشتیم؛ البته درحال‌حاضر تعداد داروهای قاچاق محدود است، اما باید مراقبت و نظارت شود تا میزان قاچاق آنها کاهش یابد.


کلینیک چشم‌پزشکی خصوصی شرایط مناسب تزریق را نداشت

معاون وزیر بهداشت درباره مشکلات ایجاد‌شده برای بیماران یکی از کلینیک‌های چشم‌پزشکی خصوصی با اشاره به اینکه آلودگی به دارو مربوط نیست، گفت: شرایط نگهداری، طریقه تزریق و چگونگی کشیدن دارو از سرنگ در این حادثه تاثیر دارد.

در پی مشکلی که در کلینیک‌ چشم‌پزشکی رازی تهران برای بیماران رخ داد رسول دیناروند هم واکنش نشان داد: روز شنبه 10اسفند توسط 4نفر از پزشکان یک کلینیک چشم‌پزشکی در تهران 15نفر از بیماران تحت درمان، دارویی با نام تجاری و برند اوستین که از‌جمله محصولات شرکت رش سوییس است تزریقی صورت می‌گیرد که فردای آن روز به‌دلیل شکایات بیماران فوق که دچار عوارض عفونت حاد چشمی شده بودند سازمان غذا و دارو از جریان آگاه شد و در نخستین زمان ممکن دو نفر از بازرسان خود را به آنجا می‌فرستد، بازرسان نیز پس از بررسی‌هایی که از داروهای موجود، نحوه تامین و تهیه آنها، محل خرید و نحوه تزریق به عمل می‌آورند نمونه‌هایی از داروهای فوق برداشته به آزمایشگاه کنترل مرجع سازمان ارسال می‌کنند.

دیناروند گفت: در گزارش کاملی که توسط بازرسان سازمان به‌دست ما رسیده، احتمال آلودگی مربوط به دارو نبوده و ممکن است منشأ بیرونی داشته باشد بیشتر به ذهن متبادر می‌شود دلایل آن نیز مشخص است نخست اینکه داروی مذکور به‌صورت رسمی وارد کشور شده است و دارای برچسب اصالت با شناسه مشخص شرکت رش سوییس و تولید شده در کشور آلمان است سابقه ورودش نیز مربوط به چند ماه گذشته است. بنابراین اگر مشکلی در دارو وجود ‌داشت باید نمونه‌های دیگر آن نیز همین ایرادات را ‌داشته باشند. رییس سازمان غذا و دارو با دور از ذهن ندانستن وجود نمونه قاچاق این دارو به‌دلیل گران‌قیمت بودن برند در بازار اظهار داشت: در گذشته نیز چنین مواردی مشاهده شده است.

اگر‌چه قریب به یقین داروها مشکلی ندارند اما باید منتظر ارزیابی‌های آزمایشگاهی عدم آلودگی در چند روز آینده نیز ماند. دیناروند با بیان اینکه بنا بر گزارشات بازرسان، کلینیک فوق‌الذکر دارای شرایط مناسب تزریق این دارو نبوده است، گفت: اگرچه اوستین در چشم‌پزشکی هم معمول است اما اصل مصرفش درخصوص سرطان‌های سینه و چند نوع سرطان دیگر است که به‌دلیل دُز بالایی که دارد بین بیماران مختلف تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: در کلینیک چشم‌پزشکی خصوصی که صحبتش رفت نیز از یک ویال برای 10، 15 و حتی در برخی موارد 20بیمار استفاده می‌شده است لذا شرایط نگهداری، طریقه تزریق و چگونگی کشیدن دارو از سرنگ و همه و همه می‌تواند در آلودگی داروی مذکور تاثیر بگذارد لذا برای تزریق این دارو باید شرایط کاملا مهیا باشد. معاون وزیر بهداشت با تاکید مجدد بر اینکه آلودگی به دارو مربوط نیست، عنوان کرد: برای اظهارنظر قطعی بنا بر نتایج آزمایشگاهی باید چند روزی صبر کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر