حوالی تعاون

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۴

برنامه‌ریزی مناسب تعاونی‌ها برای چابک‌تر شدن فعالیت‌ها ضروری است

همایش یک‌روزه بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن فرهنگیان با حضور مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در شیراز برگزار شد.

احمد بیگدلی‌شاملو، مدیرکل دفتر تعاونی‌های توزیعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت فعالیت بخش مسکن در اقتصاد، گفت: یکی از ویژگی‌های مسکن وابستگی و تاثیرپذیری از بازارهای پول و سرمایه است و هرچه تعاونی‌ها چابک‌تر و با برنامه مناسب تجهیز شوند، می‌توان این اثرپذیری در تعاونی‌های مسکن را کاهش داد و از آن جلوگیری کرد. وی با بیان اینکه شفاف‌سازی، پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سهم مهمی در ترغیب اعضا برای عضویت و جذب سرمایه‌های اعضا دارد، افزود: باید با تامین مصالح و اقلام مورد نیاز و در کل کوتاه‌کردن مسیر و زمان اجرای پروژه‌ها و نیز تامین مالی طرح‌ها در انجام وظایف تعاونی‌ها تلاش کرد. فرشید سیاری، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش اظهار کرد: ارتقای سطح معیشت و خدمات درمانی فرهنگیان بزرگ‌ترین دغدغه وزیر آموزش‌وپرورش است. باتوجه به اینکه بخش غالب اعتبار وزارت آموزش ‌وپرورش صرف حقوق پرسنل می‌شود، برای اجرای سایر برنامه‌ها ناچار باید بدون چشم‌داشت به اعتبارات عمل کنیم. وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در افزایش حقوق پرسنل وجود دارد، بر ضرورت توجه به کمک‌های غیرمستقیم به کارکنان تاکید و خاطرنشان کرد: نقش تعاونی‌ها در ارایه کمک‌های غیرمستقیم بسیار حایز اهمیت است. تعاونی‌ها از شخصیت حقوقی مستقلی برخوردار هستند و پیشبرد امور آنها باید سرلوحه کار قرار داده شود.

سیاری افزود: بند6 تفاهمنامه وزیر آموزش و پرورش و وزیر راه در سال68 مبنی بر تامین مسکن فرهنگیان به‌دلیل توجه به مسکن مهر در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده بود اما به‌دنبال احیای این بند هستیم. برای این منظور اداره کل آموزش و پرورش استان فارس باید همکاری لازم با اداره کل راه‌وشهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد مسکن استان را مد نظر قرار دهد. وی در ادامه به تشریح برخی بایدها در حوزه تعاونی مسکن فرهنگیان پرداخت و گفت: باید پروژه‌های فروش‌نرفته شناسایی شود و اقدام لازم برای فرهنگیان فاقد مسکن صورت گیرد. باید مشکلات مسکن فرهنگیان شناسایی و توجه ویژه‌یی به فرهنگیان زن سرپرست خانوار و نیز معلمان در آستانه بازنشستگی فاقد مسکن در شورای آموزش و پرورش صورت گیرد. ظرفیت بافت فرسوده از دیگر مواردی است که می‌توان از طریق استفاده از تسهیلات ویژه این مناطق برای تامین مسکن فرهنگیان اقدام کرد.

سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این همایش اظهار کرد: یکی از گروه‌های هدف تعاون کارکنان دولت است و مهم‌ترین و موثرترین موضوع تعاونی‌ها، مسکن است. روح قانون حاکم بر تعاونی‌ها، مبنی بر آن است که تعاونی نسبت به جامعه هدف و اعضا مسوول است و باید تلاش کرد تا رضایتمندی این اعضا را افزایش داد. باید استانداردهای مسیر کار به‌سمتی هدایت شود که هدف نظام استخدام کشوری که افزایش رضایت کارکنان است، تامین شود. وی با اشاره به برنامه هفت‌گانه راهبردی مبنی بر تعمیم نظارت، افزود: برای تعمیم نظارت تعامل اتاق تعاون با اتحادیه و اتحادیه‌ها با تعاونی‌ها بسیار گره‌گشا خواهد بود و با افزایش این تعامل نظارت‌ها جامع و مانع می‌شود. در این راستا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بخشی از وظایف خود را در قالب تفاهمنامه‌یی به اتاق تعاون فارس واگذار کرده است و در انجام این وظایف تعامل اتحادیه‌ها با اتاق و تعاونی‌ها با اتحادیه‌ها بسیار حایز اهمیت است.

مختاری با اشاره به اهمیت رکن بازرسی در ایفای هرچه بهتر نقش تعاونی‌ها در تکالیف محوله، گفت: تقویت رکن بازرسی به‌ویژه در برگزاری مجامع بسیاری از مشکلات تعاونی‌ها را حل می‌کند. باید تعاونی‌ها به‌گونه‌یی عمل کنند تا قانونی که سبب گرد‌هم‌آمدن اعضا شده است خود بر عملکرد تعاونی نظارت کند.

بهروز فرهنگیان، دبیر اتاق تعاون فارس نیز در این همایش به آسیب‌های وارده به بخش مسکن تعاون اشاره و اظهار کرد: آسیب‌های وارد بر تعاونی‌ها در سه دسته مدیریتی، قانونی و حمایتی قابل دسته‌بندی است. در بخش آسیب‌های مدیریتی به‌دلیل نبود تخصص کافی در حوزه فعالیت تعاونی با مشکل مواجه می‌شود. در حوزه قانونی، مواردی در بخش فعالیت تعاونی کارکنان و کارمندان دولت وجود دارد که فعالیت این بخش را با مشکل مواجه کرده است. در بخش حمایتی نیز به‌‌دلیل اینکه بخش قابل‌توجهی از آورده اولیه اعضا صرف کسب مجوزها می‌شود و اعضا، پیشرفت فیزیکی در حوزه فعالیت تعاونی‌های مسکن را ملاحظه نمی‌کنند، در ادامه کار دلسرد می‌شوند. وی با بیان اینکه تعاونی‌ها مبتنی بر سرمایه اجتماعی شکل می‌گیرند و در درجه اول باید در کنار هم بودن را بیاموزیم تا بتوان سرمایه‌ها را تجمیع کرد، افزود: آموزش‌‌وپرورش باید آسیب‌شناسی در این زمینه را دنبال و از پایه شروع کند. باید با ارایه آموزش‌های لازم در کنار هم بودن را به افراد آموزش داد. فرهنگیان با اشاره به برنامه‌های تبلیغی و ترویجی، آموزش و نیز برگزاری همایش‌های تخصصی به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های اتاق تعاون، گفت: در راستای انعقاد تفاهمنامه بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس و اتاق تعاون فارس، دبیرخانه نظارت در اتاق آغاز به‌کار خواهد کرد که نظارت به‌ویژه در حوزه تعیین صلاحیت مدیران و اعضای هیات‌مدیره بر عهده این مجموعه است.


نخستین نشست هم‌اندیشی تعاونگران بهترین نشست بین دولت و اتاق تعاون بود

دبیر اتاق تعاون استان خراسان‌شمالی اعلام کرد: نخستین نشست هم‌اندیشی تعاونگران بهترین نشستی بود که بین دولت و اتاق تعاون برگزار شده بود. قربانعلی اعتمادی با بیان مطلب فوق افزود: برگزاری این نشست از این جهت عالی بود که بین دولت و بخش تعاون تفاهم بیشتری را ایجاد کرد. این نشست نشان‌دهنده قدرت جمعی تعاونگران بود و تعاونگران نشان دادند که در اقتصاد کشور دارای قدرت هستند و می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

دبیر اتاق تعاون خراسان‌شمالی تصریح کرد: برگزاری این نشست موجب شد تا وزیر و سایر ارکان نظام دید بهتری نسبت به بخش تعاون داشته باشند. برگزاری این نشست باعث شد وفاق و همدلی بیشتری بین استان‌های مختلف، بخش دولتی و نمایندگان مجلس ایجاد شود.

این دبیر اتاق تاکید کرد: اکنون با‌توجه به برگزاری چنین همایش‌هایی، وقت آن است که بخش تعاون را روی ریل خودش، به حرکت اندازیم.


فعالیت ۱۰۰هزار تعاونی در عرصه تولید

مهر| معاون وزیر کار با اعلام اشتغال یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر در بخش تعاون گفت: ۱۰۰هزار بنگاه تعاونی نیز مشغول تولید و ارایه کالا و خدمات هستند. حمید کلانتری گفت: یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر در بخش تعاون در سطح کشور مشغول به کار هستند. همچنین در حال حاضر ۱۰۰هزار تعاونی فعال در کشور داریم که درراستای تولید کالا و ارایه خدمات فعالیت می‌کنند. معاون وزیر کار اظهار داشت: بخش تعاون، یکی از بخش‌های موثر اقتصادی در دنیای امروز به‌شمار می‌رود به‌طوری که افزون بر دو میلیون و ۶۰۰هزار تعاونی در دنیا فعالیت می‌کند که نزدیک به یک‌میلیارد نفر عضو دارند. وی تصریح کرد: در دنیای امروز، تعاونی‌ها در بسیاری از رشته‌های اقتصادی و زیربنایی حضور فعال دارند ولی این حضور در بخش‌هایی نظیر کشاورزی، مصرف و توزیع کالا بیشتر است. کلانتری ادامه داد: رفع فقر، اشتغال ارزان و پایدار، آسیب‌پذیری کمتر در شرایط سخت نظیر تحریم، کارآمدی مناسب و توسعه عدالت به‌همراه تولید سرمایه اجتماعی ازجمله کارکردهای بخش تعاون به‌شمار می‌روند. این مقام مسوول در وزارت کار بااشاره به اینکه در اصل۴۴ قانون اساسی، توجه ویژه‌یی به تعاونی‌ها صورت گرفته است، گفت: باید این امر را با تلاش بیشتر تحقق ببخشیم و به سمت تعاونی‌سازی پیش برویم. معاون وزیر کار افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود وضعیت تعاونی‌ها و اثرگذاری بیشتر آنها در حوزه اقتصادی کشور، تحکیم تعامل‌های شبکه‌یی بین تعاونی‌هاست که می‌تواند ضمن سود بیشتر برای اعضای آنها، زمینه توسعه اقتصادی را نیز فراهم کند.

تصحیح و پوزش

در گزارش «معدنکاران خواهان ملحق شدن به تعاونی ها هستند» منتشر شده در تاریخ 13 اسفند 1393 علیرضا ناطقی به عنوان مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درج شده که سمت اصلی مدیرکل تعاونی‌های خدماتی صحیح است. قابل ذکر است مهندس البرز محمدی مدیرکل تعاونی‌های تولیدی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر