جزئیات طرح اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در تعاونی‌ها

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۳

تسنیم| ایجاد هم‌افزایی در بخش اشتغال و تعاون، مصرف بهینه منابع صندوق بیمه بیکاری در جهت توسعه اشتغال و توانمندسازی تعاونی‌ها و ارتقای سطح توان فنی و تخصصی در تعاونی‌های فعال کشور مهم‌ترین اهداف طرح به‌کارگیری بیمه بیکاری در تعاونی‌ها است. سوم آذر سال جاری طرح «اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری» یکی از مباحث مورد بررسی در جلسه شورای عالی اشتغال بود. پس از آن نیز چند بار علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اشتغال مجدد 20هزار‌نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری خبر داده بود. پیش‌نویس این طرح در پنج هدف تهیه و در اختیار مجموعه‌های ذی‌صلاح قرار گرفته تا بررسی و درصورت تایید در شورای عالی اشتغال به تصویب نهایی برسد. جزییات این طرح به‌شرح زیر است:

ماده1- اهداف

1- ایجاد هم‌افزایی در بخش اشتغال و تعاون

2- مصرف بهینه منابع صندوق بیمه بیکاری در جهت توسعه اشتغال و توانمندسازی تعاونی‌ها

3- ارتقای سطح توان فنی و تخصصی در تعاونی‌های فعال کشور

4- استفاده بهینه از توان مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در توسعه و توانمندسازی منابع انسانی تعاونی‌ها

5- تقویت نقش و جایگاه مراکز کاریابی در بازار کار

ماده2- تعاریف و محدوده کاربرد

تعاونی: مجموعه تعاونی‌های فعال که در چارچوب قانون بخش تعاون ج.ا.ا اداره شده و قوانین و مقررات بخش تعاونی‌ها را رعایت می‌نمایند.

تبصره1: در فرآیند اجرایی و کلیه حمایت‌ها موضوع این دستورالعمل تعاونی‌های تولیدی در اولویت هستند.

تبصره2: تعاونی‌هایی که از مجمع تولید‌کنندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی تشکیل می‌گردند (اتحادیه‌های تعاونی و تعاونی‌های تامین نیاز) مشمول تبصره(1) قرار می‌گیرند.

کاریابی‌: مجموعه دفاتر مشاور شغلی و کاریابی‌های غیردولتی داخلی که شرایط زیر را دارا باشند: 1- دارا بودن مجوز فعالیت کاریابی‌ از وزارت متبوع

2- دارا بودن حداقل یک‌سال سابقه کار در زمینه کاریابی

3- اخذ تاییدیه کانون از نمایندگان کانون در استان

4- حضور حداقل یک کارشناس ثابت در کاریابی

5- دارا بودن مکان و فضای مناسب به‌همراه تجهیزات و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز

تبصره3- تعاونی‌های تامین نیاز تولید‌کنندگان و اتحادیه‌های تعاونی با هماهنگی ادارات کل و کانون می‌توانند فقط در قالب مباشرین کاریابی‌ها نسبت به انجام همکاری‌های لازم در جهت تسهیل و تسریع انجام فرآیند به‌کارگیری مقرری‌بگیران در تعاونی‌ها و واحدهای عضو خود با واحدهای کاریابی‌ها اقدام نمایند.


اداره کل: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان

مدیریت تعاون: مدیریت امور تعاون کار و رفاه اجتماعی استان‌ها است.

کانون: کانون کارفرمایی انجمن‌های صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های سراسر کشور که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراحل آن تایید و به ثبت رسیده است.

ماده3- مزایای اجرای طرح:

تعاونی‌ها و دفاتر مشاورشغلی و کاریابی غیر دولتی درصورت اجرای طرح مذکور وفق مقررات می‌توانند از مزایای قانونی زیر بهره‌مند گردند.

الف- تعاونی:

به‌استناد مفاد دستورالعمل موضوع ماده8 قانون بیمه بیکاری از زمان اشتغال به کار مقرری در تعاونی‌های منتخب، مدت زمان استحقاقی و باقی‌مانده مقرری‌بگیر محاسبه و به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود که پرداختی‌های صندوق و کارفرما به‌شرح ذیل تعیین می‌گردد.

1- سهم پرداختی صندوق بیمه بیکاری در نیمه اول استحقاق مقرری‌بگیر معادل حداکثر 90درصد مقرری بوده و 10درصد باقی‌مانده به‌عهده کارفرما خواهد بود.

2- کارفرمایان در نیمه اول استحقاق مقرری‌بگیر علاوه بر پرداخت 10درصد سهم خود و سایر مزایای متعلقه حین کار (موضوع ماده 34 قانون کار) می‌توانند معادل 10درصد حداقل حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه را به‌عنوان مزایای انگیزشی درجهت ارتقای بهره‌وری به کارگر پرداخت نمایند.

3- کارفرمایان در نیمه‌وقت استحقاق مقرری‌بگیر موظف به پرداخت کامل حقوق و مزایای مربوط به کارگر با رعایت ضوابط مقرر در قانون کار هستند.

4- حق بیمه مدت زمان اجرای این طرح در نیمه اول محل صندوق بیمه بیکاری تامین و در وجه سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌گردد و در نیمه دوم کارفرمایان می‌توانند درصورت احراز شرایط مشمول معافیت درنظر گرفته شده در بند «و» ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه قرار گیرند.

تبصره 4: ادارات کل موظف به رعایت سایر موارد مندرج در «دستورالعمل اداری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی» هستند.

تبصره 5: استفاده از مزایا و حمایت‌های این دستورالعمل نافی و مانع استفاده از سایر مزایای قانونی تعاونی‌ها توسط تعاونی ذی‌ربط نیست.

ب-کاریابی:

1- حق‌الزحمه بابت به‌کارگماری مقرری معرفی شده مطابق بند 9 دستورالعمل اداری ابلاغی موضوع ماده (8) قانون بیمه بیکاری تعیین می‌گردد.

تبصره: بند 9 دستورالعمل اداری ابلاغی موضوع ماده (8) فوق‌الاشاره می‌بایست به تایید کانون کاریابی‌ها کشور برسد.

2- حق‌الزحمه ثبت‌نام و ارایه مشاوره شغلی براساس تعرفه‌های مصوب پرداخت می‌گردد.

3- درصورتی که پس از ارایه مشاوره شغلی و معرفی فرصت شغلی، مقرری‌بگیر به‌دلایل واهی از پذیرش شغل پیشنهادی خودداری نماید، این امر به منزله اشتغال تلقی شده و منجر به قطع مقرری‌بگیر خواهد شد.

ماده 4- فرآیند اجرا:

مرحله 1:

توزیع مقرری‌بگیران ثبت‌نام شده در سامانه اداره کل میان کاریابی‌های مورد تایید کانون با همکاری نماینده کانون

مرحله 2: شناسایی تعاونی‌های واجد شرایط و معرفی به کاریابی‌ها توسط مدیریت تعاون با همکاری تعاونی‌های تامین نیاز تولید‌کنندگان و اتحادیه‌های تعاونی.

مرحله 3:

ثبت‌نام از مقرری‌بگیر در کاریابی و ارایه مشاوره شغلی به آنان.

مرحله4:

معرفی مقرری‌بگیر واجد شرایط به فرصت‌های شغلی اعلام شده ازسوی تعاونی‌های منتخب.

ماده 5- وظایف کاریابی‌ها:

1- ارایه مشاوره شغلی به مقرری‌بگیران و درصورت نیاز و به تشخیص کاریابی، معرفی آنان به مراکز آموزشی جهت فراگیری آموزش‌های موردنیاز یا ارتقای سطح مهارت.

2- اشتغال مجدد مقرری‌بگیران از طریق معرفی به فرصت‌های شغلی اعلام‌شده ازسوی تعاونی‌ها و به‌کارگماری آنان.

3- تعامل و همکاری مستمر با اداره کل و شعب تامین اجتماعی شهرستان ذیربط

4- ایجاد ارتباط و همکاری نزدیک با سایر کاریابی‌های غیردولتی.

5- ارابه گزارشات مستمر و ماهانه از روند اجرای طرح به کانون و اداره کل مربوطه.

6- همکاری و استفاده از ظرفیت تعاونی‌های تامین نیاز تولید‌کنندگان و اتحادیه‌های تعاونی

ماده 6- وظایف تعاونی منتخب:

1- اعلام مشخصات نیروی انسانی موردنیاز توسط تعاونی‌های منتخب به اداره کل.

2- تعامل سازنده با مراکز کاریابی با به‌کارگماری مقرری‌بگیر واجد شرایط

3- به‌کارگیری و انعقاد قرار داد کار به‌طور همزمان

4- پیگیری و اجرایی نمودن حمایت‌های قانونی از طریق اداره کل.

5- ارایه گزارش‌های ادواری به اداره کل.

6- همکاری و استفاده از ظرفیت تعاونی‌های تامین نیاز تولید‌کنندگان و اتحادیه‌های تعاونی.

ماده 7- وظایف اداره کل:

1- نظارت بر حسن اجرای فرآیند به‌کارگیری مقرری‌بگیران در تعاونی‌ها

2- معرفی تعاونی‌های منتخب جهت اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری.

3- همکاری با نمایندگان کانون در استان‌ها در راستای توزیع اسامی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری به دفاتر کاریابی منتخب کانون جهت اشتغال مجدد آنان.

4- بررسی مسایل و مشکلات اجرای طرح و اعلام موارد به ستاد جهت رفع نواقص احتمالی

5- ارایه گزارش ماهانه از وضعیت اشتغال مجدد مقرری‌بگیران به دفتر تعاونی‌ها و دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها، دفتر بیمه بیکاری وزارت متبوع

6- انجام نظارت و بازرسی ادواری از کاریابی‌ها و تعاونی‌ها

7- رسیدگی به شکایات واصله و تخلفات احتمالی و برخورد با آنها در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی

8- همکاری و استفاده از ظرفیت تعاونی‌های تامین نیاز تولید‌کنندگان و اتحادیه‌های تعاونی

تبصره1: درصورت اعتراض به نحوه عملکرد هریک از طرفین (اعم از ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، مراکز کاریابی، مقرری‌بگیر یا تعاونی) نظر مشترک نمایندگان کانون و اداره کل ملاک عمل خواهد بود.

تبصره 2: درصورتی که مقرری‌بگیر از پذیرش فرصت شغلی ارایه شده ازسوی کاریابی بدون دلیل قابل قبول خودداری نماید. نامبرده پس از اعلام کاریابی و تایید اداره کار جهت قطع مقرری به شعب تامین اجتماعی معرفی می‌گردد.

تبصره 3: دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها، دفتر تعاونی‌ها، اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری و اداره کل امور فنی و بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی و کانون کاریابی‌های کشور، ضمن نظارت عالیه بر حسن اجرای دستورالعمل نسبت به ارایه گزارش‌های ادواری به مقامات مافوق اقدام می‌نمایند.

ماده 8- مستندات قانونی:

1- دستورالعمل اداری مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی

2- قانون کار

3- قانون بیمه بیکاری

4- آیین‌نامه اجرایی «قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی بدون داشتن پروانه کار» مصوب 1387

5- قانون بخشی تعاونی اقتصادی ج. ا. ا

6- قانون اجرای سیاست‌های اصل44

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر