سرمایه‌گذاری بلندمدت، ضامن رشد بازار

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۶

با وجود تداوم روزهای منفی و رکود در بازار سرمایه شاهد افزایش آرام‌آرام حجم معاملات هستیم که این امر حاکی از اعتقاد قلبی معامله‌گران حاضر در بورس به بازار سرمایه است.

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه در گفت‌وگو با سنا گفت: براساس آمار موجود 68هزار و 500میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه است که بانک‌ها و موسسات مالی با رقابت‌های عجیب‌وغریب در حال جذب این نقدینگی هستند که در این امر هم طی یک‌سال گذشته موفق عمل کردند اما با تغییر سیاست‌های دولت برای کاهش نرخ سود بانکی آرام‌آرام پول‌های پارک‌شده در حساب‌های روزشمار به بازار سرمایه تزریق می‌شود.

علی اصغرزاده‌صادق با اشاره به اینکه حجم معاملات طی روزهای اخیر حتی در روزهای منفی بازار بیشتر شده است، گفت: باتوجه به اینکه از لحاظ سیاسی هنوز نتیجه مذاکرات هسته‌یی به قطعیت نرسیده بازار این‌بار تصمیم گرفته تا نتیجه قطعی مذاکرات به هیچ خبری چه منفی چه مثبت واکنش هیجانی نشان ندهد اما افزایش ارزش و حجم معاملات خبر از ورود جسته‌گریخته نقدینگی به بازار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در‌حالی‌که طی دو سال گذشته فعالان بازار به خبرهای کمی مثبت و کمی منفی واکنش‌های هیجانی شدید و حتی غیرمنطقی نشان می‌دادند عدم واکنش فعالان در شرایط فعلی می‌تواند در صورت توافق هسته‌یی ظرفیت‌های فریز و انباشت‌شده بازار طی این مدت را به‌سرعت آزاد کند. اصغرزاده‌صادق ارتباط منفی‌شدن بازار با تسویه آخر سال معامله‌گران را بی‌مورد خواند و گفت: برخی کارشناسان منفی‌شدن بازار را به تسویه اعتباری‌ها و سال مالی معامله‌گران مرتبط می‌دانند اما شخصا معتقدم منفی‌های بازار هیچ ربطی به کسب نقدینگی بازار ندارد و اگر قرار بود کسی به‌دلیل تسویه اعتبار یا دریافت نقدینگی مورد نیاز پایان سال فروشنده باشد، تاکنون از بازار خارج شده بود بنابراین به‌هیچ عنوان فشار فروش از سوی اعتباری‌ها را در این مقطع

باور ندارم.

مدیرعامل کارگزاری آفتاب درخشان خاورمیانه با اشاره به تجربه 6سال گذشته بورس تهران در ماه پایانی سال گفت: در 6سال گذشته فقط یک‌سال شاهد افت بازار از 11اسفند تا 20اسفند بودیم و اگر بازار بخواهد به منوال گذشته رفتار کند امسال هم با وجود همه اماو‌اگرها پایان سال خوبی برای سهامداران رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه بازار را در حال رشد می‌بیند، خاطرنشان کرد: صدمه اصلی به بازار را برخی تحلیل‌های صرفا تکنیکالی زده است که اگر بازار از تکیه صرف به تکنیکال دور شود و موضع‌گیری به بازار براساس واقعیت‌های اقتصادی و شرایط بنیادی شرکت‌ها باشد سریع‌تر شاهد رشد بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با آسیب‌شناسی فضای مجازی گفت: کف و سقف‌های جدید، حمایت و مقاومت‌ها دست‌به‌دست در وایبر و تلگرام می‌چرخد و هیجان فروش و خرید در مقاطع مختلف به سرمایه‌گذاران داده می‌شود که جز آسیب برای بازار ارمغانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نوسان‌گیری را نمی‌توان از بازار سرمایه دور کرد، اما نباید به بخش اعظم عملکرد بازار تبدیل شود، گفت: نکته اینجاست که سرمایه بیشتر شرکت‌های بورسی 100میلیارد تومان است پس یکی دو صندوق یا پرتفوگردان با 10میلیارد تومان، می‌توانند روند هر سهمی را برگردانند و این تکنیکالیست‌ها که الگوی افزایشی یا کاهشی می‌دهند جهت‌دهی و روند سهم‌ها را به شکل مصنوعی تغییر می‌دهند.

اصغرزاده با اشاره به ضرورت رعایت استانداردهای گزارشگری بین‌المللی گفت: تحلیل فاندامنتال و بنیادی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چون به نفع کلیت بازار خواهد بود. در تحلیل‌های بنیادی نیز نباید فقط به سود اصلی شرکت‌ها توجه شود بلکه باید سود تلفیقی شرکت‌ها را مورد توجه قرار داد چون واقعیت شرکت‌ها منتج از سود اصلی و سود تلفیقی شرکت‌هاست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت در نخستین گام بعد از توافق هسته‌یی اقدام به کاهش نرخ سودهای بانکی می‌کند و عمر سودهای 22درصدی بانکی و بین بانکی 27درصدی به درازا نمی‌کشد بدین‌ترتیب نرخ بهره موثر بانک‌ها هم کاهش پیدا می‌کند و همه اینها نویدبخش روزهای خوب برای بازار سرمایه است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر