بازپس‌گیری کانال 64 هزار واحد

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۵

گروه بورس هاشم آردم

بازار روز گذشته نیز روند بی‌رمق خود را ادامه داد. هرچند شاخص کل مثبت شد، اما خبری از رشد ارزش معاملات نیست. به‌نظر می‌رسد که فعالان بازار دست نگه داشته‌اند تا تکلیف مذاکرات هسته‌یی روشن شود، هرچند که خوش‌بینی‌ها به مذاکرات هسته‌یی درحال پررنگ‌تر شدن است. اگر نه، P بر E متوسط بازار به حدی تنزل کرده است که بی‌شک می‌توان گفت قیمت‌های ارزنده در این بازار کم نیستند.

طی معاملات روز گذشته باز هم ردپای مداخلات سازمان بورس در معاملات مشاهده می‌شد. برای مثال می‌توان به معامله بلوکی در نماد عادی بانک پاسارگاد (وپاسار) اشاره کرد. در نماد پس از بازگشایی یک معامله بلوکی 20میلیون سهمی از راه رسید و قیمت پایانی در این نماد را یک درصد رشد داد. همین موضوع باعث شد که این نماد در فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص کل قرار گیرد. از طرف دیگر نماد «فارس» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشت و آن را بیش از 80واحد تنزل داد.

بارها در گزارش‌های «تعادل» اشاره شده بود که سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در این قیمت‌ها چندان برای خرید جذاب نیست. اما به‌دلیل حساسیت و اهمیت این نماد چند بار در هفته شاهد معاملات بلوکی در این نماد هستیم تا شاخص افت بیشتری نکند. درحال حاضر که نه‌تنها این نماد بزرگ‌ترین نماد بورسی محسوب می‌شود، بلکه بزرگ‌ترین سهم را از پرتفوی «سپاس» دارد، به‌نظر می‌رسد که شاید بهتر باشد قبل از پذیره‌نویسی سپاس، قیمت در این نماد با کاهش بیشتری مواجه شود. در غیر این صورت تضمین سود 30درصدی برای این پورتفوی اندکی خطرناک به‌نظر می‌رسد. همچنین طی معاملات روز گذشته، دادوستد در گروه‌ خودرویی نیز داغ بود تا جایی که بیشترین اثر مثبت در میان گروه‌های صنعتی، از آن گروه خودرویی بود. به‌نظر می‌رسد کم‌کم فعالان بازار برای پذیرش توافق هسته‌یی آماده می‌شوند. هرچند هنوز کلیت بازار برای این مساله آماده نیست، اما نگاهی به خالص خریدوفروش حقیقی‌ها در بازار سهام نشان می‌دهد که بازار خوش‌بین‌تر شده است. سخنرانی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی نیز چندان نتوانست تاثیری بر روند مذاکرات بگذارد. به‌نظر نمی‌رسید که وی مسایل جدیدی را مطرح کرده است. سخنرانی او در کنگره ایالات متحده امریکا تکرار اتهامات واهی به نظام جمهوری اسلامی ایران بود و بعید به‌نظر می‌رسد که این حرف‌های تکراری در جامعه بین‌المللی کارگر افتد.

مهم‌ترین نکته‌یی که در هفته آینده برای بازار سهام دنبال خواهد شد، آغاز پذیره‌نویسی صندوق «سپاس» خواهد بود. پرتفوی این صندوق که تقریبا هم‌وزن با سهم‌های شاخص کل است، احتمالا این سیگنال را به بازار خواهد داد که بازدهی متوسط بورس در 13 آینده دست‌کم 30درصد خواهد بود. از این‌رو، روز شنبه برای بازار سهام روز مهمی

محسوب می‌شود.

آمار معاملات

همچنین شاخص کل در دو روز گذشته با رشد 18.88واحدی توانست به کانال 64هزار واحدی برگردد. دو روز گذشته طی 44385 نوبت معاملاتی بیش از 593میلیون و980هزار برگه سهم و حق تقدم به ارزش 126میلیارد و841میلیون تومان معامله شد.

شاخص کل با رشد 18.88واحدی با رشد 0.03درصد نسبت به روز قبل به ارتفاع 64هزارو14 واحدی رسید اما شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) با رشد 24.19واحدی معادل 0.09درصد رشد کرد.

بیشترین تاثیر در شاخص کل با افت 82.46واحدی رقم خورده است. پس از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با رشد 23.79واحدی و ارتباطات سیار ایران با رشد 23.67واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

برترین گروه صنعت نیز دراختیار گروه خودرو بود. براین اساس دیروز طی 9047 نوبت معاملاتی بیش از 124میلیون و663 برگه سهم به ارزش 215میلیارد و 250میلیون ریال معامله شد.

بیشترین افزایش قیمت را نیز سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، کنترل خوردتگی تکین کو و سیمان خزر با رشد 3.99درصدی تجربه کردند و اما قند شیرین خراسان با افت 3.97 درصد بیشترین کاهش را برای خریداران و فروشندگان خود به‌همراه داشت.

برترین تقاضا و صف خرید به حجم بیش از 12میلیون در نماد شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی رقم خورد و همچنان دو نماد حفاری و شفن با بیشترین صف فروش در صدر برترین عرضه قرار دارند. شرکت ارتباطات سیار ایران با معامله بیش از 92میلیارد و725میلیون ریال، بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد. بانک صادرات هم با جابه‌جایی بیش از 103میلیون برگه سهم بیشترین حجم معامله را داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر