دلار و سکه ارزان شد

۱۳۹۳/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۲

سکه 2500 و دلار 16 تومان کاهش یافت

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

در بازار روز چهارشنبه، قیمت سکه تمام 980 هزار و 500 تومان و هر دلار امریکا با 3412 تومان و یورو نیز 3858 تومان داد و ستد شد که نسبت به روز سه‌شنبه کاهش داشته است.

به گزارش «تعادل» در بازار دیروز هر گرم طلای 18 عیار به قیمت 100 هزار و 210 تومان، نیم‌سکه 510 هزار و 500 تومان و ربع سکه 279 هزار تومان فروخته شد.

همچنین هر اونس طلا در بازار جهانی 0.3 درصد افزایش یافت و به 1206 دلار رسید.

براساس این گزارش هر گرم طلای 18 عیار 100 هزار و 210 تومان که نسبت به روز سه‌شنبه 231تومان کاهش داشت و هر مثقال طلای 17 عیار نیز 434 هزار و 500 تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته با 1000 تومان کاهش مواجه شده است.

همچنین سکه تمام طرح جدید 980 هزار و 500 تومان معامله شد که با 2500 تومان کاهش همراه بوده است، سکه تمام طرح قدیم نیز 979 هزار و 500 تومان اعلام شد که پنج هزار تومان کاهش داشت. از سوی دیگر، نیم سکه 510 هزار و 500 تومان معامله شد که با2500 تومان کاهش همراه بوده است، ربع سکه نیز 279 هزار تومان گزارش شده که با 2000 تومان کاهش مواجه بوده است. همچنین سکه یک گرمی 182 هزار و 500 تومان نرخ‌گذاری شد که نسبت به روز قبل 500 تومان کاهش یافته است.

برپایه این گزارش دلار امریکا نیز در بازار روز چهارشنبه 3412 تومان معامله شد که با 16 تومان کاهش مواجه شده است. همچنین نرخ یورو 3858 تومان اعلام شد که 22 تومان نسبت به روز قبل کاهش داشته است.

کارشناسان بازار ایران معتقدند که به خاطر نوع نظارت بانک مرکزی در ماه‌های اخیر و تزریق ارز به بازار آزاد، قیمت دلار در شرایط باثباتی قرار دارد و بین 3400 تا 3450 نوسان خواهد داشت. همچنین برخی فعالان بازار می‌گویند که افزایش صادرات غیرنفتی در 11 ماه اول سال جاری که به رقم 47 میلیارد دلار نزدیک شده است، موجب شده که فشار بر دلار‌های نفتی و دلارهای بانک مرکزی برای واردات کالا نسبت به گذشته کاهش یابد.

ضمن اینکه، بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی نیز در اختیار دولت و نهادهای دولتی است و حدود 60 درصد صادرات غیرنفتی را میعانات گازی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهد. همچنین از 40 درصد بقیه نیز حدود 20 درصد را کانی‌های فلزی و غیرفلزی و مواد معدنی تشکیل می‌دهد که بخشی از این نوع صادرات نیز در اختیار سازمان‌های دولتی است. در نتیجه رشد صادرات غیرنفتی، عملا به ثبات نرخ ارز در بازار آزاد کمک کرده است.


نوسان قیمت طلا در بازار جهانی

قیمت طلا پس از 2 روز کاهش، روز چهارشنبه اندکی افزایش پیدا کرد، اما از کمترین سطح خود در یک هفته گذشته فاصله چندانی ندارد، زیرا شاخص دلار نزدیک به رکورد 11 ساله آن است.

به گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار اقتصادی امریکا و نشست بانک مرکزی اروپا هستند تا اثر آن را بر نرخ طلا و ارز، سهام و معاملات در بورس ببینند. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند تا زمانی که سطح مقاومتی ۱۲۲۰ دلاری برای هر اونس طلا شکسته نشود، نمی‌توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت این فلز زرد چندان امیدوار بود.

برخی کارشناسان معتقدند که اعلام گزارش‌های مثبت از اقتصاد امریکا و اروپا، کاهش نرخ سوخت و بنزین در امریکا، زمینه کاهش هزینه‌های زندگی و تولید را فراهم آورده و به تدریج بخشی از درآمد مردم امریکا و اروپا به سمت بورس، سهام، طلا و ارز هدایت خواهد شد اما به نظر می‌رسد با توجه به شاخص‌های کلان اقتصاد جهان، تمایل مردم به خرید طلا افزایش نخواهد داشت و همچنین تقویت ارزش دلار، باعث کاهش ارزش طلا در برابر دلار است. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که طلا همچنان در مرز 1200 دلار برای مدتی باقی بماند.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در شرایط کنونی قیمت طلا به‌شدت در برابر سطح 1220 دلاری مقاومت می‌کند و این مساله مانع بزرگی برای افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد بود.

بر اساس این گزارش اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1220 دلاری را بشکند زمینه لازم برای افزایش بیشتر و رسیدن به رکورد 1300 دلاری نیز در کوتاه‌مدت فراهم خواهد شد.

قیمت تحویل فوری طلا روز چهارشنبه در بازار لندن با یک تغییر ناچیز به 1204 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا روز سه‌شنبه قبل از اینکه افزایش یابد و از مرز یک هزار و 200 دلار در هر اونس بگذرد، به کف قیمت یک هفته‌یی خود یعنی 1194 دلار در هر اونس کاهش یافت.

شاخص دلار نیز دیروز به دلیل پیش‌بینی افزایش نرخ بهره در امریکا در آینده نزدیک، با رسیدن به سطح 95.353 به رکورد 11 ساله خود نزدیک شد. شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر مجموعه‌یی از ارزهای اصلی اندازه می‌گیرد، روز دوشنبه به 95.505 رسید که بیشترین مقدار این شاخص از سپتامبر 2003 تاکنون است اگر آمارهای اقتصادی امریکا که به زودی منتشر می‌شود، نشان‌دهنده پیشرفت اقتصادی این کشور و گردش نقدینگی در سهام و بورس باشد، بانک مرکزی امریکا در آینده نزدیک نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد، اقدامی که سبب کاهش قیمت طلا و افزایش تمایل مردم به نگهداری پول در بانک‌ها و بورس و سهام خواهد شد.

برخی صاحب‌نظران نیز اعلام کرده‌اند که با تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهان، ارزش طلا روبه کاهش است و به نظر می‌رسد که این روند، برای یک سال آینده همچنان ادامه خواهد یافت. زیرا کاهش برخی قیمت‌ها، ازجمله نرخ بنزین و سوخت، هزینه حمل و نقل و بهبود زندگی خانوارهای متوسط، باعث آزادسازی مبلغ قابل توجهی از دلارهای امریکا از تامین معیشت خواهد شد و این دلارها به سمت بورس، سهام، دارایی‌های بادوام و... هدایت خواهد شد.

در نتیجه طبیعی است که در چنین شرایطی خرید دارایی‌های سنتی مانند طلا، قابل توجه نخواهد بود. کارشناسان می‌گویند که اقتصاد امریکا از بحران مالی سال 2008 و سال‌های پس از آن به تدریج خارج شده است و دوران اوج قیمت طلا که در سال‌های بحران مالی شدت گرفته بود، تمام شده و طلا روندی با ثبات و کاهش تدریجی را به همراه خواهد داشت.


تحلیل تحولات روند قیمتی طلا

تازه‌ترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که قیمت طلا در کوتاه‌مدت می‌تواند بار دیگر به سطح ۱۲۱۵ دلاری نزدیک شود. تحلیل تکنیکال حاکی است که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1200 دلار خواهد بود و ظاهرا قیمت این فلز زرد در شرایط کنونی بالاتر از این سطح تثبیت شده است.

بر اساس این گزارش اگر قیمت طلا به رقمی بالاتر از 1208 دلار در هر اونس دست یابد این احتمال وجود دارد که در کوتاه‌مدت بار دیگر به سطح 1215 دلاری برسد.

ولی اگر قیمت طلا نتواند سطح 1204 دلاری را نیز حفظ کند به زودی به کمتر از 1200 دلار در هر اونس خواهد رسید. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا، دامنه نوسانات قیمت طلا در دو روز آینده پیش از برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا و انتشار گزارش وزارت کار امریکا، محدود خواهد بود و قیمت طلا با نوسانات زیادی روبه‌رو نخواهد شد.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که در صورت بهبود اوضاع بازار اشتغال امریکا، ارزش دلار افزایش یافته و قیمت طلا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

همچنین تحلیلگران اقتصادی اف‌ایکس امپایر بر این باورند تا زمانی که سطح مقاومتی ۱۲۲۰ دلاری برای هر اونس طلا شکسته نشود، نمی‌توان نسبت به افزایش بیشتر قیمت این فلز زرد چندان امیدوار بود.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در شرایط کنونی قیمت طلا به‌شدت در برابر سطح 1220 دلاری مقاومت می‌کند و این مساله مانع بزرگی برای افزایش بیشتر قیمت طلا خواهد بود.

بر اساس این گزارش اگر طلا بتواند سطح مقاومتی 1220 دلاری را بشکند زمینه لازم برای افزایش بیشتر و رسیدن به رکورد 1300 دلاری نیز در کوتاه‌مدت فراهم خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی قیمت طلا در شرایط کنونی به‌شدت تحت تاثیر نوسانات مربوط به ارزش دلار است. ارزش دلار نیز تا حد زیادی هماهنگ با وضعیت اقتصادی امریکا و آمارهای منتشر شده درخصوص وضعیت اقتصادی این کشور است.

رشد نسبی تقاضای فیزیکی طلا در بازارهای آسیایی به خصوص هند و چین نیز مانع از کاهش شدید قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر