کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۳

تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی در برنامه وزارت نیرو

قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه «با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی جبران کسری سفره‌های زیرزمینی هدف‌گذاری شده»، گفت: یکی از روش‌هایی که در برنامه وزارت نیرو قرار دارد تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی آب است. ستار محمودی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: منابع آب زیرزمینی به منابع اصلی تامین آب کشور تبدیل شده به طوری که حدود 60درصد از آب مصرفی کشور از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود. وی افزود: در کنار برداشت‌های مجاز و کنترل شده، برداشت‌های غیرمجاز و کنترل نشده بسیاری در اقصی نقاط کشور از سفره‌های آب زیرزمینی داشته‌ایم که موجب افت کیفی و کمی منابع آب زیرزمینی ما شده است. قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه «با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی جبران کسری سفره‌های زیرزمینی هدف‌گذاری شده»، گفت: یکی از روش‌هایی که در برنامه وزارت نیرو قرار دارد تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی آب است.


30‌درصد از اعتبارات دریاچه ارومیه به تصویب رسیده است

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: پروژه‌های آب‌رسانی به دریاچه ارومیه به‌تدریج از سال۹۵ آغاز می‌شود. عیسی کلانتری در گفت‌وگو با تسنیم در ارومیه، با اشاره به اقدامات آب‌رسانی برای احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: امسال بارش‌های سالانه به‌علاوه 200میلیون مترمکعب آب اضافی از سدهای حوزه دریاچه ارومیه وارد دریاچه ارومیه شده و در این‌باره هدف‌گذاری این ستاد برای امسال و سال آینده، حفظ وضع موجود دریاچه است تا 100درصد خشک نشود. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: بنابراین اگر امسال و سال آینده وضعیت دریاچه را مانند سال گذشته حفظ کنیم از سال95 آب‌های پروژه‌های احیا به‌تدریج وارد دریاچه ارومیه می‌شود. کلانتری تصریح کرد: امسال 30‌درصد از اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به تصویب رسیده و امیدواریم در این مدت باقی‌مانده آن را به ‌درصدهای بالاتر برسانیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در سال93 باتوجه به بارش‌های مطلوب در آذربایجان‌غربی طرح نکاشت انجام نشد و در این‌باره امیدواریم که برای حفظ وضعیت موجود دریاچه، مجبور به اجرای طرح نکاشت در سال آینده نیز نشویم و در این زمینه تنها خروج چغندرقند از استان منع شده و آذربایجان‌غربی دیگر نمی‌تواند چقندرقند خارج کند.


قیمت «سی‌ان‌جی» نیاز به اصلاح دارد

اردشیر دادرس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مصوبه هیات دولت درخصوص کاهش قیمت هر کیلو گرم سی‌ان‌جی از 650 به 600 تومان گفت: پس از افزایش قیمت سی‌ان‌جی در گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ابتدای سال جاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی طی یک اشتباه محاسباتی قیمت هر کیلوگرم سی‌ان‌جی را 650 تومان اعلام کرد اما در اردیبهشت سال جاری بود که این قیمت اصلاح و به 600 تومان تغییر یافت. رییس انجمن صنفی جایگاهداران سی‌ان‌جی ادامه داد: آنچه که توسط هیات دولت پس از 10ماه مصوب شده است به معنی کاهش قیمت سی‌ان‌جی نیست بلکه به همان تغییراتی که در اردیبهشت توسط شرکت ملی پالایش و پخش اعلام شده بود تنها یک رنگ و لعاب قانونی بخشید. وی خاطرنشان کرد: هنوز درخواست انجمن مبنی‌بر کاهش قیمت سی‌ان‌جی به‌دلیل کاهش مصرف عملی نشده است و مشخص نیست که آیا این درخواست عملیاتی خواهد شد یا خیر، اما باید تاکید کرد قیمت سی‌ان‌جی در همه جای دنیا 25 تا 30درصد قیمت بنزین است، در ایران قیمت هر مترمکعب سی‌ان‌جی 60درصد بنزین تعیین شده است که این موضوع باید اصلاح شود. دادرس خاطرنشان کرد: باید کارمزد‌ها افزایش و همچنین قیمت سی‌ان‌جی نیز کاهش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر