تولید 7/4میلیون بشکه نفت در روز تا ابتدای برنامه ششم توسعه

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۲۰

معاون وزیر نفت اظهار کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت در ایران حدود ٤میلیون بشکه در روز است اما به‌دلیل تحریم و کاهش تکلیفی تولید کنونی به‌مراتب پایین‌تر است.

به گزارش شانا، رکن‌الدین جوادی صبح روز سه‌شنبه ١٢اسفند در دومین کنگره ملی صنعت حفاری با اشاره به اینکه تولید نفت ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه و در ابتدای برنامه ششم به بیش از ٤,٧میلیون بشکه در روز می‌رسد، گفت: هم‌اکنون ایران توان تولید روزانه ٦٦٠میلیون مترمکعب گاز را دارد و براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان تولید به بیش از یک‌میلیارد مترمکعب می‌رسد.

وی ادامه داد: جدایی از آثار اقتصادی افزایش تولید نفت و گاز در درآمدهای کشور، رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی‌شده نیاز به برنامه‌ریزی، تدبیر و مدیریت دارد؛ به‌عنوان مثال، امسال با تدبیر و برنامه‌ریزی توانستیم ١٠٠میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور (معادل ٢٠درصد) بیفزاییم.

مدیرعامل شرکت نفت ایران یکی از سازوکارهای مهم برای تحقق عملی برنامه‌های تولید نفت و گاز در کشور را توجه به صنعت حفاری و خدمات مربوط به آن دانست و گفت: صنعت حفاری هم‌اکنون هزینه‌های سنگینی در فرآیند تولید به‌همراه دارد.

جوادی ورود به حفاری آب‌های عمیق در دریای خزر با عمان را در سال‌های آینده حتمی دانست و افزود: باید برای حضور در این صنعت، توجه ویژه و نگاه درازمدت به حفاری آب‌های عمیق داشت.

وی صنعت حفاری بومی کنونی در ایران را در مقایسه با قدمت تاریخ صنعت نفت، صنعتی جوان دانست و تصریح کرد: با خروج شرکت‌های حفاری پس از انقلاب اسلامی، جوانان و متخصصان ایرانی توانستند روزبه‌روز این صنعت را بومی‌تر کنند؛ اگرچه هم‌اکنون همچنان در بخش کالا و دکل‌های حفاری و خدمات مربوط به آن به درجه قابل‌قبولی نرسیده‌ایم.

جوادی از فعالیت ١٤٠ تا ١٥٠ دکل دریایی و خشکی در ایران خبر داد و اظهار کرد: باتوجه به نرخ‌های امروزی سهم حفاری از هزینه‌های تولید نفت و گاز در کشور سالانه حدود ٤میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ به‌عبارت دیگر سهم صنعت حفاری از هزینه ١٥میلیارد دلاری توسعه صنعت نفت ایران حدود ٢٥ تا ٣٠درصد است، از این‌رو می‌طلبد ما جایگاه ویژه‌یی برای این صنعت درنظر بگیریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه امروزه جوانان و سرمایه‌گذاران نیمه دولتی و خصوصی توجه ویژه‌یی به صنعت پیچیده حفاری دارند، گفت: هم‌اکنون ٥٠درصد از سهم حفاری چاه‌های نفت و گاز را در ایران را بخش خصوصی برعهده دارد، این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی ایران ١٠٠درصد حفاری از سوی شرکت‌های خارجی انجام می‌شد.

وی با اشاره به افت طبیعی تولید ٣٠٠هزار بشکه‌یی سالانه مخازن نفتی در ایران افزود: برای جبران این افت تولید و رسیدن به ظرفیت تولید سالانه ٤,٧میلیون بشکه باید سالانه ٤٠٠ تا ٥٠٠ حلقه چاه جدید در میدان‌های نفتی ایران حفاری شود.

جوادی نوسازی ناوگان حفاری، دستیابی به فناوری‌های جدید حفاری، مدیریت بهتر شرکت‌های خدمات حفاری، تعریف رابطه تازه میان شرکت‌های حفاری و کارفرمایان و تغییر رویه روزمزد به کارمزد در قراردادهای حفاری را از زمینه‌های لازم برای کاهش زمان و هزینه در عملیات حفاری اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مشکلات در بخش مهندسی حفاری را مهم‌ترین عامل تاخیر در برنامه‌های حفاری چاه‌های نفت و گاز دانست و گفت: راز موفقیت شرکت‌های حفاری خصوصی حضور در بازارهای جهانی است؛ در این میان وجود طرح‌های توسعه‌یی در کشورهای همسایه می‌تواند یکی از بازارهای مناسب برای این شرکت‌ها باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر