اقتصاد همسایه

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۱

عربستان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در مصر شد

عربستان سعودی ۲۷درصد از سهم سرمایه‌گذاری در مصر را به خود اختصاص داده است. به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری «الاقتصادیه»، عربستان سعودی با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۷۰۰میلیون دلاری در مصر به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در این کشور شناخته می‌شود. در همین حال فرستاده تجاری مصر در ریاض گفت: عربستان سعودی ۲۷درصد از کل سهم سرمایه‌گذاری کشورهای عرب در مصر را به خود اختصاص داده است. همچنین وی به این نکته اشاره کرد که سهم کل کشورهای عربی در بخش سرمایه‌گذاری مصر ۲۰میلیارد دلار است که از این رقم، امارات متحده عربی با ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و سهم 21.4درصدی و کویت با ۲میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار و سهم 11.2درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.


صادرات فرآورده‌های نفتی آذربایجان از طریق روسیه

شرکت ملی نفت آذربایجان از صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور از طریق روسیه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری «نیوز» شرکت ملی نفت آذربایجان، سوکار اعلام کرده که مسیر جدیدی برای صادرات فرآورده‌های نفتی آذربایجان تعیین کرده و از این پس امکان صادرات این محصولات از طریق روسیه نیز وجود دارد. سوکار هیچ پایانه خاص روسیه را برای صادرات فرآورده‌های نفتی آذربایجان مشخص نکرده و احتمالا تعیین پایانه صادراتی براساس خواست خریداران انجام می‌گیرد. شایان ذکر است که آذربایجان بخشی از نفت خود را نیز از طریق روسیه صادر می‌کند. سوکار در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که این شرکت در ماه ژانویه سال جاری میلادی ١٢٧هزار و ٣٣٠ تن فرآورده‌های نفتی صادر کرده است. صادرات فرآورده‌های نفتی سوکار در مدت مشابه سال ٢٠١٤ برابر ٨٨ هزار و ٢٦٠ تن بود.


افزایش صادرات نفت عراق

صادرات روزانه نفت عراق در ماه فوریه از رشد ۶۲هزار بشکه‌یی برخوردار شد. به گزارش پایگاه خبری «ترید عربیا»، وزیر نفت عراق اعلام کرد: میانگین صادرات نفت عراق در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از آن با افزایش روبه‌رو بوده و میانگین صادرات نفت عراق به‌طور میانگین روزانه ۲میلیون و ۵۹۷ هزار بشکه بود، این درحالی است که در ماه قبل از آن یعنی ژانویه این رقم ۲میلیون و ۵۳۵هزار بشکه در روز گزارش شده است. در همین حال وی به این نکته اشاره کرد که میزان صادرات نفت از پالایشگاه‌های جنوبی عراق در ماه فوریه ۲میلیون و ۲۹۳هزار بشکه و از قسمت شمالی و از طریق خط لوله کردستان عراق ۳۰۴هزار بشکه بوده است. همچنین وی گفت: این مقدار صادرات در ماه فوریه به رقم ۳میلیارد و ۴۴۹میلیون دلار رسید و نفت خام عراق بشکه‌یی 47.43دلار به فروش رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر