عبور شاخص «نزدک» از واحد 5000

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۰


جهان آماری که نشان می‌داد سرعت رشد اقتصاد امریکا اندکی کاهش یافته باعث شد تا شاخص‌های سهام در وال‌استریت رونق تجربه کنند و شاخص سهام نزدک برای نخستین‌بار از سال 2000 تاکنون به بالاتر از واحد 5000 صعود کند.

به گزارش رویترز، بازار در روز دوشنبه اخباری دریافت کرد که همگی حکایت از کاهش اندک سرعت رشد اقتصادی این کشور دارد اما برای بازار به این معناست که بانک مرکزی امریکا با این آمار و ارقام افزایش نرخ بهره را از تابستان یعنی تاریخی که بانک مرکزی برای آن تعیین کرده بود، آغاز نمی‌کند.

هزینه مصرف‌کنندگان در امریکا در ماه ژانویه برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که گازوییل ارزان‌تر، فشارهای تورمی را تخفیف داده است. علاوه‌بر این درآمد افراد، با فقط 3دهم درصد افزایش، مطابق انتظار نبود.

این اخبار برای بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا خبر خوبی نیست اما بازار راه متفاوتی را می‌رود و از آنجا که این اخبار باعث می‌شود بانک مرکزی امریکا افزایش نرخ بهره را به تعویق بیندازد، بازار خوشحال است. کارشناسان بازار در توجیه این خوشحالی می‌گویند افزایش نیافتن نرخ بهره باعث می‌شود تا جریان ورود پول به بازار همچنان ادامه یابد.

به این ترتیب شاخص سهام داوجونز 156واحد به دست آورد و با 86صدم درصد ترقی به واحد 18288.63 رسید. استاندارد‌ اندپورز، 13واحد به دست آورد و با 61صدم درصد به واحد 211739 رسید. اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک با به دست آوردن نزدیک به 50 واحد، 9دهم درصد به دست آورد و به واحد 5008 رسید. از زمان حباب رونق‌بخش تکنولوژی در نخستین سال‌های هزاره دوم، نزدک تاکنون از واحد 5000 عبور نکرده بود.

در توکیو، بازار سهام در پی سودهایی که اخیرا به دست آورده است روز سه‌شنبه محتاطانه رفتار و سود و ضرر اندکی را تجربه کردند. شاخص سهام نیکی یک‌دهم درصد تنزل یافت و به واحد 18815.16 رسید. شاخص سهام توپیکس اما یک‌دهم درصد به دست آورد و به واحد 1526.83 رسید. قیمت نفت خام برنت دریای شمالی، تحویلی برای آوریل با 3دلار کاهش به 59دلار و 54سنت رسید. به این ترتیب نفت برنت 4درصد تنزل را تجربه کرد. قیمت نفت خام سبک امریکا در نیویورک 17سنت کاهش یافت و به هر بشکه 49دلار و 59سنت رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر