مرکل: اصلاحات نباشد، منطقه یورو کارآمد نخواهد بود

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۹

گروه جهان

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هشدار داده که اگر کشورهای عضو منطقه یورو در زمینه سیاست‌های اقتصادی همکاری نزدیک نداشته باشند، منطقه یورو به‌هیچ‌وجه موثر و کارآمد نخواهد بود. به گزارش رویترز، مرکل در کنفرانس بانک سرمایه‌گذاری اروپا خواستار اصلاحات عمده اقتصادی و مالی در منطقه یورو شد. وی گفت: ‌«چطور بدون داشتن یک اتحادیه اقتصادی می‌توانیم یک اتحادیه پولی داشته باشیم. این یک سوال بزرگ است و من به‌صراحت می‌گویم که در درازمدت این شرایط قابل تداوم نخواهد بود.»

مرکل همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست از بحران مالی درس عبرت بگیرند و بر اصلاحاتی متمرکز باشند که رقابت‌پذیری را تقویت می‌کند. وی گفت: بدهی‌های دولتی بالا، فقدان تولید، فقدان نوآوری و مشکلات در بخش بانکداری ریشه‌های اصلی بحران کنونی هستند. مرکل گفته است: «همه اقداماتی که ما برای ایجاد رشد اقتصادی صورت می‌دهیم اگر رقابت‌پذیری کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌اندازه کافی بالا نباشد موفق نخواهد بود.»

صدراعظم آلمان گفت: کشورهای عضو منطقه یورو به‌عنوان کشورهایی که واحد پولی مشترک دارند باید آمادگی و تمایل بیشتری برای هماهنگ کردن سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشند. وی گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌زودی گفت‌وگوها درباره اصلاحات اقتصادی با هدف تبدیل کردن اتحادیه اروپا به یک نهاد موثرتر را آغاز خواهند کرد. مرکل گفت کمیسیون اروپا و ریاست گروه یورو و نیز بانک مرکزی اروپا ریشه‌های بحران کنونی را بررسی کرده‌اند و در حال تدارک یک سند در این باره هستند. وی همچنین اعلام کرد منطقه یورو همچنین در حال بررسی پیشنهادات درباره نحوه تقویت انعطاف‌پذیری اتحادیه اروپا در آینده است. دولت آلمان کسری بودجه دولت‌های اروپایی را عمده‌ترین علت بحران مالی در اروپا توصیف و بر تدابیر ریاضت اقتصادی تاکید دارد و خواستار نظارت بر سیاست‌های مالی کشورها توسط بروکسل شده است.

صدراعظم آلمان همچنین از عملکرد ایرلند، پرتغال و اسپانیا مبنی بر تکمیل موفق برنامه‌های مدیریت بحران تقدیر کرد و همچنین از توافق اتحادیه اروپا با آتن مبنی بر تمدید چهارماهه برنامه نجات اقتصادی یونان حمایت کرد. برلین تنها پس از آن با تمدید برنامه 240میلیارد یورویی نجات اقتصاد یونان موافقت کرد که آتن قول داد به اصلاحات اقتصادی و مالی خود ادامه دهد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، مرکل گفت این توافق فراهم‌کننده فرصت برای به‌سرانجام رساندن موفق برنامه کنونی نجات اقتصادی یونان است. وی با این حال از آتن خواست که فهرست تعهدات خود در زمینه اصلاحات را با جزییات بیشتری ارایه کند.

این در حالی است که رسانه‌های یونان گزارش داده‌اند که درگیری لفظی میان مقامات آلمان و یونان بر سر برنامه‌های اقتصادی آتن همچنان ادامه دارد. به‌طوری که مارتین ینگر نماینده وزیر اقتصاد و دارایی آلمان، با انتقاد از اظهارات شخصیت‌های سیاسی آتن، گفته است یونان حق ندارد درس عملکرد سیاسی به دیگر کشورها بدهد و بهتر است به تعهدات خود در قبال وام‌دهندگان خارجی به‌طور دقیق عمل کند. وی با انتقاد از اظهارات الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان، مبنی بر مانع‌تراشی کشورهای اسپانیا و پرتغال در راه رسیدن به توافق با یونان در اجلاس قبلی وزیران اقتصاد و دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یوروگروپ، گفت: «این‌گونه اظهارات اشتباه است و نباید به خود اجازه داد که در امور داخلی و تصمیمات کشورهای دیگر دخالت کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر