طرح نخستین شکایت از رژیم‌صهیونیستی در دیوان لاهه

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۸

گروه جهان

تشکیلات خودگردان فلسطینی که در ژانویه سال جاری به دیوان بین‌المللی کیفری لاهه پیوست، می‌تواند از آوریل سال ۲۰۱۵ برای طرح شکایت علیه جنایات جنگی یا جرایمی که دیوان بین‌المللی کیفری به آنها رسیدگی می‌کند به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه شکایت کند. رژیم‌صهیونیستی این اتهام‌ها را به‌شدت رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد اشتیه یکی از اعضای سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعلام کرد که تاریخ مراجعه برای طرح شکایت روز اول آوریل تعیین شده است. طرح این شکایت به‌خاطر جنگ غزه در سال گذشته و گسترش فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم‌صهیونیستی در مناطق فلسطینی است. عضو سازمان آزادی‌بخش فلسطین از این اقدام به‌عنوان «نخستین گام مهم» یاد کرده است.

اشتیه گفته است: این یکی از مهم‌ترین اقدامات فلسطینیان خواهد بود و در این لایحه شکایت تجاوز رژیم‌صهیونیستی به غزه در تابستان ۲۰۱۴ و شهرک‌سازی‌های این رژیم در مناطق اشغالی مطرح شده است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی پیش‌تر اعلام کرده بود که از ماه آوریل برای رسیدگی به تخلفات رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل انتقال و اسکان بخشی از شهروندان خود در کرانه باختری رود اردن که از سال ۱۹۶۷در اشغال رژیم‌صهیونیستی است، تلاش می‌کند. این تشکیلات اسکان شهروندان ‌صهیونیستی در قلمرو بیگانه را خلاف قوانین دیوان بین‌المللی کیفری می‌داند. رژیم‌صهیونیستی در برابر تلاش فلسطینیان برای طرح شکایت، بخش زیادی از درآمد مالیات و پرداخت‌های متعلق به تشکیلات خودگردان فلسطینی را بلوکه کرده است.

رژیم‌صهیونیستی در تابستان گذشته حملاتی را علیه مردم بی‌دفاع غزه آغاز کرد که به مدت ۵۰ روز ادامه داشت. در این مدت علاوه بر تخریب شدید زیرساخت‌های مناطق فلسطینی بیش از ۵۰۰کودک کشته و سه هزار و ۱۰۶کودک زیر ۱۲سال نیز زخمی شدند. رژیم‌صهیونیستی در طول جنگ ۲۴۴مدرسه را نیز مورد حمله خود قرار داد که ۷۵مورد از آنها متعلق به سازمان ملل بود. این رژیم همچنین در ادامه تجاوزات خود به سرزمین‌های فلسطینی برنامه ساخت شهرک‌های جدید و اسکان یهودیان در مناطق مختلفی از کرانه باختری رود اردن را در چند سال گذشته دنبال کرده است. شهرک‌سازی یکی از دلایل اصلی توقف و به نتیجه نرسیدن مذاکرات سازش طی سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

به‌گفته حن ین زعبی یکی از نمایندگان عرب کنست، اسراییل پس از اشغال سرزمین‌های فلسطینی در سال ۱۹۴۸ تاکنون ۱۰۰۰شهرک یهودی احداث کرده تا به شیوه‌های غیرنظامی دست به مصادره بیشتر سرزمین‌های فلسطینی‌ها بزند. شاهدان می‌گویند رژیم‌صهیونیستی تصمیم دارد در بخش شرقی بیت‌المقدس مجتمع مسکونی بنا کند که این موضوع آینده تاسیس یک کشور فلسطینی را با ابهام مواجه می‌کند. به‌گفته کار‌شناسان، رژیم‌صهیونیستی با این طرح بخش عرب‌نشین منطقه بیت‌المقدس را جدا و منطقه اشغالی کرانه باختری را به دو بخش تبدیل می‌کند. درحالی که‌ سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و اغلب مجامع بین‌المللی و کشورهای جهان مخالف ساخت واحدهای مسکونی توسط صهیونیست‌ها در مناطق فلسطینی هستند، دولت تندرو رژیم‌صهیونیستی با نادیده گرفتن این موضوع همچنان به ساخت واحدهای جدید در این مناطق ادامه می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر