تکثیر بذور پرمحصول پنبه برای احیای این محصول

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۹



ایانا|

عضو هیات‌مدیره اتحادیه پنبه‌کاران درباره وضعیت پنبه گفت: بزرگ‌ترین مشکل پنبه‌کاران نداشتن بذر مناسب است که عملکرد یک‌ساله را به خطر می‌اندازد. علی وحدانی افزود: در دولت جدید، ازسوی معاونت زراعت، بذور جدیدی دراختیار پنبه‌کاران قرار گرفته که نتایج مثبت آن در قالب پایلوت‌های تحقیقاتی دیده شده است. وی خاطرنشان کرد: این بذور برای مناطق مختلف متفاوت بوده و باتوجه به شرایط آب و هوایی انتخاب شده است. وحدانی ادامه داد: در چند سال گذشته، پنبه‌کاران بذرهای موردنیاز خود را از کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی دریافت می‌کردند که این بذور هیچ شناسنامه‌یی نداشته و قوه نامیه آنها نیز مشخص نبود.

وی تصریح کرد: امسال با همت معاونت زراعت و موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اقدامات مناسبی در بخش بذر پنبه انجام شده است.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه پنبه‌کاران یادآور شد: بذور متناسب با هر منطقه توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها توزیع شده، به‌گونه‌یی که برای استان خراسان‌شمالی از بذر ارمغان و گلستان استفاده شده و از بذور آستان قدس نیز برای دیگر مناطق کشور بهره گرفته شده است.

وحدانی تاکید کرد: بذرهای ارایه ‌شده در مرحله تکثیر قرار دارد و برای سال آینده در حال آماده‌سازی است. وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های جدید معاونت زراعت که با همت تحقیقات در حال اجرایی شدن است، بتواند مشکلات پنبه‌کاران را حل کرده و این محصول را دوباره سرپا کند. وحدانی همچنین گفت: مشکل کم‌آبی در بیشتر مناطق کشور وجود دارد، اما بذور جدید متناسب با شرایط آب و هوایی انتخاب شده و علاوه بر پرمحصول بودن، مشکلات مربوط به کم‌آبی نیز در آنها لحاظ شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر