رینگ جهانی

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۷۷

نگاهی به بازار سنگ‌آهن

شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢درصد استیل ایندکس ماه فوریه را در ٦١دلار و ٣٠سنت هر تن چین آغاز کرد و دو هفته‌یی در این حدود ماند و پس از آن قبل از تعطیلات سال نو چین به ٦٥دلار و ١٠سنت افزایش یافت چون برخی خرید‌ها را افزایش دادند. پس از اتمام تعطیلات یک هفته‌یی چین دو روزی ثابت بود ولی مجددا از ٢٧فوریه که آخرین روز کاری فوریه بود، نزولی شد. بدین‌ترتیب شاخص قیمت فوق ماه فوریه را در ٦٣دلار هر تن چین به پایان رساند که نسبت به پایان ژانویه 1.3دلار بالاتر بود.

متوسط قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢درصد در ماه فوریه ٦٢دلار و ٦١سنت هر تن بوده که 9.2درصد از ژانویه پایین‌تر بوده و در معاملات سواپ، آپشن و فیوچرز در بورس‌های مختلف به‌کار می‌رود.


قراضه به روایت شاخص‌ها

آخرین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که هفته گذشته قراضه سنگین کلاس

١ و٢ وارداتی به ترکیه به‌طور میانگین یک دلار رشد داشته به ٢٤٣دلار هر تن رسید. قیمت فوق ٥٤دلار از ٤هفته قبل پایین‌تر است. ظاهرا قیمت دیگر به کف رسیده است. در تایوان قراضه وارداتی خلوص 80-20 معادل ٢دلار هر تن افت داشته به ٢٢٥دلار هر تن رسید. شاخص قیمت فوق ١٨دلار از یک ماه قبل پایین‌تر است و به‌تدریج بازار فعال‌تر می‌شود چراکه بازار هنوز در جو تعطیلات بوده است. در هند قراضه کانتینری وارداتی ٤دلار هر تن بالا رفته ولی ٣٧دلار از ٤هفته قبل پایین‌تر است. در بازار داخلی امریکا قراضه

خرد‌شده باثبات و ٢٥٧دلار هر تن بود. شاخص قیمت فوق ٤٣دلار از یک ماه قبل پایین‌تر ثبت شده است.


مشکل مازاد عرضه بازار فولاد

کارخانه بزرگ آرسلورمیتال بر این باور است که مازاد ظرفیت و مازاد عرضه می‌تواند قیمت‌ها را باز هم کاهش دهد و بر سوددهی فولادسازان اثر منفی بگذارد. آرسلورمیتال همچنان نگران افزایش تولید فولاد چین و سایر کشورهاست که بر تقاضای واقعی فولاد اثر بدی خواهد داشت. این روند قیمت فولاد را پایین می‌آورد و درصورت افزایش هزینه مواد اولیه بر حاشیه سود کارخانه‌ها فشار خواهد آورد به‌ویژه در بازارهایی چون کشورهایی اروپایی که از مازاد ظرفیت تولید فولاد رنج می‌برند. در اروپا مازاد ظرفیت قابل‌توجه است و ظرفیت تولید فولاد ٣٠درصد از تقاضا بالاتر است که به تعادل رساندن آن نیازمند کاهش تولید یا افزایش تقاضاست که هر دو مورد مشکل و هزینه‌بر است.

افزایش واردات از کشورهای چین، روسیه، اوکراین و ترکیه بر این مازاد عرضه شدت می‌بخشد. به‌ویژه رکود در روسیه که در سال‌جاری محتمل است موجب افزایش صادرات فولاد این کشور به‌ویژه در حوزه یورو خواهد شد. مازاد ظرفیت تولید چین و سایر کشورهای در حال توسعه موجب افزایش صادرات فولاد در قیمت‌های کمتر از هزینه تولید خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر