معامله 7/2‌هزار‌میلیارد ریال برق

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۷۶

بورس انرژی از ابتدای امسال تا دهم بهمن ماه میزبان معامله ٢,٧ هزار میلیارد ریال برق بوده است.

بر اساس آمارها از ابتدای امسال تا دهم بهمن ماه امسال، بیش از ٦,٥ میلیون مگاوات ساعت برق به ارزش 2.737 هزار میلیارد ریال در بورس انرژی معامله شد.

این گزارش می‌افزاید: معامله‌های برق اکنون در بورس انرژی به خوبی در حال انجام است و صادرات برق می‌تواند به عنوان یک راهبرد ملی از سال آینده از مسیر بورس انرژی اجرایی شود و تمام زیرساخت‌های مورد نیاز آماده است.

به گزارش شانا، همچنین وزارت نیرو به دنبال آن است که با هماهنگی دولت در گام نخست به‌تدریج بخشی از مصرف‌کنندگان بزرگ و در فازهای بعدی نیز مصرف‌کنندگان کوچک را وارد بورس کند تا از این رهگذر معامله‌های برق در بورس انرژی رونق بگیرد.


رشد فروش فرآورده‌های نفتی

در بازار فیزیکی بورس انرژی نیز از ابتدای سال تا ١٠ بهمن، انواع حلال شرکت‌های پالایشگاهی، میعانات گازی، آیزوریسایکل، آیزوفید، برش سنگین نفتالین دار، انواع گاز و همین طور متانول عرضه شد و به فروش رسید.

در این بازار در مجموع تا دهم بهمن ماه حدود ٧٦٠ هزار تن معامله شد و ارزش آن نیز به ١٢,٦ هزار میلیارد ریال رسید.

این گزارش می‌افزاید: افزون بر شرکت‌های داخلی که در بورس انرژی به معامله می‌پردازند، اکنون شرکت‌هایی از روسیه، انگلستان،

هنگ‌کنگ، اندونزی، گرجستان، پاکستان، ارمنستان، امارات و هند کد سهامداری بورس انرژی ایران خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کرده‌اند. همچنین وزارت نفت و سازمان بورس در حال مذاکره برای عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی جدید در بورس انرژی هستند که به زودی حجم و ارزش معامله‌ها را در این بورس با جهش مواجه خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر