کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۰:۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۶۱۶۹۲

حواستان باشد در پمپ بنزین ضرر نکنید

ایسنا | یکی از شائبه‌هایی که این روزها در مورد بنزین مطرح می‌شود غیب شدن سهمیه بنزین از کارت سوخت افراد است اما جای نگرانی نیست چراکه تنها سهمیه بنزین خودروهایی غیب می‌شود که مالکان آنها به روند سوختگیری درست بی‌اعتنا هستند.اگر افراد مراحل سوختگیری را رعایت نکنند و قبل از مشاهده پیغام «لطفا کارت خود را‌بردارید» و گذاشتن نازل در جای خود اقدام به برداشتن کارت سوخت کنند از سهمیه آنها کاسته خواهد شد.فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره توضیح داد: این سیستم در سامانه هوشمند برای پیشگیری از تخلفات از همان ابتدا یعنی سال ۱۳۸۶ برای سیستم تعریف شده است. اگر این سیستم پیش بینی نمی‌شد وقتی فرد کارت را خارج می‌کرد تا هر میزانی می‌توانست سوختگیری کند بدون اینکه از سهمیه او کاسته شود به همین دلیل برای جلوگیری از چنین مواردی این طرح در سامانه اجرا شده است.وی تصریح کرد: اگر حین سوختگیری فرد کارت سوخت خود را بیرون بیاورد ممکن است بین یک تا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه سوخت فرد کم شود اما اگر کارت را حین سوخت‌گیری خارج نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نیاز به هیچ محاسبه‌ای نیست.

افزایش ۴ برابری صادرات گازوئیل ایران

تسنیم |صادرات گازوئیل ایران در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ به حدود ۹۵ هزار بشکه در روز رسیده که بیش از ۸۰ درصد نسبت به سه ماهه قبلی و حدود ۴ برابر نسبت به سه ماهه نخست سال افزایش نشان می‌دهد. آمارهای صنعتی نشان می‌دهد ایران برای دور زدن تحریم‌های امریکا، گازوئیل تولیدی خود را از طریق همسایگانش به فروش می‌رساند.فرآورده‌های نفتی ایران نظیر نفت خام هدف تحریم دولت امریکا قرار دارد، اما دولت ایران در ماه‌های اخیر صادرات گازوئیل به برخی کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.آمارهای موسسه مشورتی اف‌جی‌ای نشان می‌دهد، صادرات گازوئیل ایران در سه ماهه پایانی سال 2019 به حدود 95 هزار بشکه در روز رسیده که بیش از 80 درصد نسبت به سه ماهه قبلی و حدود 4 برابر نسبت به سه ماهه نخست سال افزایش نشان می‌دهد.

انحصار دو شرکت مانع اصلاح سیاست‌گذاری در بخش انرژی

مهر | یک کارشناس اقتصادی گفت: دو شرکت «ملی نفت ایران» و «پالایش و پخش» انحصار سیاست‌گذاری بخش انرژی را در دست گرفته‌اند و تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد تغییر قیمت بنزین بی‌فایده است.سید احساس خاندوزی در نشست تخصصی «اصلاح یارانه بنزین» در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی گفت: من معتقدم یارانه پنهان بخش انرژی در ایران وجود دارد، ولی هیچگاه نمی‌توان درباره حجم آن به توافق رسید. ضمن اینکه حجم این یارانه‌ها پیچیده‌تر از آن است که با تغییر قیمت بتوان رقم آن را ارزیابی کرد.وی با بیان اینکه وقت خوبی برای اصلاح قیمت‌ها در حوزه حامل‌های انرژی بود، ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که در بخش حامل‌های انرژی داریم این است که اصلاح قیمت بنزین، هیچگاه تابع هدف بلندمدت نبوده و سیاست‌گذاران ما در حوزه انرژی هیچ‌گاه نتوانسته‌اند «تابع هدف» در بخش انرژی در بلندمدت را تعیین کنند.

چین به خرید ۵۲ میلیارد دلار انرژی از امریکا متعهد شد

ایرنا- در راستای امضای مرحله اول توافق تجاری میان پکن و واشنگتن، چین متعهد شد که در ۲ سال آینده به میزان ۵۲ میلیارد دلار انرژی از امریکا خریداری کند.براساس توافقنامه‌ای که میان دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و «لیو هی» معاون نخست‌وزیر چین امضا شد، خرید انرژی از ایالات متحده تنها بخشی از کالاهای امریکایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار است که چین باید تا سال ۲۰۲۱ از این کشور وارد کند. طبق توافق تجاری صورت گرفته، چین همچنین در سال ۲۰۲۱، ۹ میلیارد دلار بالاتر از مبلغ پایه اولیه نسبت به ۲۰۱۷ از ایالات متحده واردات خواهد داشت. دولت واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که اقلام تولیدات انرژی که چین باید در ۲ سال آینده خریداری کند شامل گاز طبیعی مایع، نفت خام، محصولات تصفیه شده و زغال سنگ می‌شود.

 

ارسال نظر