بانویی که ۶۰ سال زباله تولید نکرد

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۲

خانم مه‌لقا ملاح فعال محیط‌زیست که ۶۰سال است هیچ زباله‌یی تولید نکرده، در همه عمرش تلاش کرده است تا در خدمت حفاظت از محیط‌زیست باشد. بانوی محیط‌زیست ایران متولد ۱۲۹۷ است. چهره آرام و مهربانی دارد و تاکنون کارهای زیادی برای ارتقای محیط‌زیست کشور انجام داده است. «بهترین شخصیت میراث طبیعی» «دوستدار محیط‌زیست» ازجمله عناوینی است که در کارنامه خانم دکتر مه‌لقا ملاح ثبت شده است.

او وقتی برای تحصیلات تکمیلی‌اش در مقطع دکترا عازم فرانسه شد و در آنجا همزمان با تحصیل به‌عنوان کتابدار کار کرد، در کتابخانه دانشگاه با کتابی درباره محیط‌زیست روبه‌رو شد که تاثیر عمیقی بر زندگی‌اش گذاشت. پس از بازگشت به ایران او از تمام سفارتخانه‌ها خواست تا اطلاعات محیط‌زیست کشورشان را دراختیار وی قرار دهند و وی بتواند روحیه جمعی برای حفاظت از محیط‌زیست را به مردم بیاموزد. خانم ملاح بعد از بازنشستگی در سال۵۶ از طرف سازمان بازرسی کل کشور دعوت به کار شد و در گروه تحقیق شرکت و مشکلات محیط‌زیستی تهران را بررسی کرد.

وی می‌گوید: در دل خانواده‌یی بزرگ شدم که مادرش قبل از من فعال محیط‌زیست بود. در خانه ما زباله‌یی تولید نمی‌شد. آن زمان غذا به اندازه تعداد و میزان خوراک افراد خانواده تهیه می‌کردیم که اضافه نیاید و مجبور به دور ریختن آن نشویم. حتی یک غذا را دو وعده نخوردیم چون باقی‌مانده غذا را به همسایه می‌دادیم تا بخشی را که می‌توانست خودش بخورد و آنچه که اضافی می‌آمد را به بزی که داشت، می‌داد. او در خانه‌اش هیچ‌وقت دستمال کاغذی نداشته چون برایش مهم است که زباله کم تولید شود. در خانه این خانم دکتر هنوز زباله‌های‌ تر در چاه داخل حیاط ‌ریخته می‌شود تا کود ‌شود و درختان حیاط را تقویت کند. خانم ملاح ۶۰سال است زباله‌یی بیرون از خانه نگذاشته، مگر اینکه زباله‌ها بازیافتی باشند مانند کاغذ و پلاستیک. او می‌افزاید: هنوز از بطری‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنیم. قبل‌تر‌ها که خودم برای خرید می‌رفتم ساک پارچه‌یی می‌بردم تا برای حفظ محیط‌زیست گام بردارم. خانم ملاح خودش با مردم محله‌های مختلف درباره ضرورت تفکیک زباله‌تر و خشک در خانه‌ها صحبت می‌کند حتی در مدرسه‌ها نیز برای معلم‌ها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. آمار و ارقام تولید زباله در پایتخت بسیار بالاست و خانم ملاح بسیار از این بابت متاسف است. او می‌گوید: هر فردی سهمی در کاهش تولید زباله دارد که باید در این زمینه اقدام کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر