اخبار

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۱

افزایش ذخایر قطعی معدنی با اکتشافات جدید

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: با انجام برنامه‌های اکتشافاتی جدید، میزان ذخایر قطعی معادن کشور افزایش می‌یابد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، دکتر مهدی کرباسیان که در سی‌ونهمین اجلاس مدیران دبیرخانه‌های نظام اداری کشور سخن می‌گفت، اظهار کرد: بخش معدن و صنایع معدنی در تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز توسعه و استقلال اقتصاد کشور جایگاه ویژه و راهبردی دارد. وی ادامه داد: ایمیدرو از اواخر سال گذشته، برنامه 200هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی را شروع کرده و از اکتشافات انجام شده، طی 6ماهه دوم امسال، 200میلیون تن سنگ‌آهن و 120میلیون تن زغال‌سنگ به ذخایر قطعی کشور افزوده شده است. رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: طی سال‌های فعالیت معدن‌کاری علمی در ایران به‌دلیل سنگینی سایه نفت در اقتصاد و دولتی بودن امر اکتشاف و اختصاص بودجه محدود به آن، از حدود یک‌میلیون و 648هزار کیلومتر مربع، تنها 100هزار کیلومتر مربع مورد اکتشاف قرار گرفته بود که خوشبختانه طی یک سال اخیر، اکتشاف200هزار کیلومتر مربع عملیاتی شد. کرباسیان بااشاره به جایگاه 16درصدی بخش معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی کشورهای معدن‌خیز، تصریح کرد: در کشور ما این بخش تنها 6درصد تولید ناخالص ملی را در بر می‌گیرد و ما به‌عنوان سازمان توسعه‌یی در تلاش هستیم این نقش را افزایش دهیم. وی ادامه داد: ازجمله مشکلات موجود، کمبود تجهیزات پیشرفته برای اکتشاف معادن به‌دلیل تحریم‌هاست که امیدواریم با گسترش تعاملات جهانی، بتوانیم فناوری‌های لازم را برای توسعه اکتشافات معادن تامین کنیم.


ارزش افزوده کالاها با صادرات فله‌ای از بین می‌رود

سیدرضا سیدابریشمی، معاون وزیر صنعت گفت: اگرچه در 15سال گذشته بسته‌بندی کالاهای ما بسیار پیشرفت کرده اما هنوز با استاندار جهانی فاصله داریم چراکه معتقدیم بسته‌بندی کالا ایجاد ارزش افزوده کرده و با صادرات فله‌یی راه به جایی نمی‌بریم. به گزارش فارس، سیدرضا سیدابریشمی دیروز در جشنواره برندهای برتر بسته‌بندی در جمع خبرنگاران به اهمیت بسته‌بندی در صادرات کالا اشاره کرد و گفت: بسته‌بندی یکی از ارکان تولید و صادرات است چراکه حفاظت از کالا هنگام بارگیری و تخلیه آسان آن ارزیابی‌های اقتصادی و حمل‌ونقل را تاحد زیادی آسان می‌کند. وی با اشاره به اینکه واحدهای صادراتی پی برده‌اند که برای توسعه بازارهای صادراتی باید به سمت بسته‌بندی روی بیاورند چراکه صادرات کالا بدون بسته‌بندی اصلا معنی ندارد، به‌ویژه کالاهایی که جنبه خوراکی و غذایی دارند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از کالاهای مرغوب ایرانی مانند زعفران و پسته به‌صورت فله‌یی صادر می‌شوند که ارزش افزوده پایین‌تری دارند و برنامه وزارت صنعت برای ترغیب صادر‌کنندگان در این زمینه چیست؟ گفت: صدور کالا فقط مربوط به بسته‌بندی نیست بلکه ارتباط بین‌المللی و بازاریابی مناسب در این زمینه موثر است و ما هم با دعوت از رییس سازمان جهانی بسته‌بندی به‌دنبال ایجاد راهکارهای نوین در این عرصه هستیم چراکه صادرات فله‌یی یکی از مشکلات پیش روی ماست و ارزش افزوده چندانی ندارد، غافل از اینکه بسیاری از کشورها با بسته‌بندی محصولات ما و صادرات مجدد سود زیادی می‌برند.

معاون وزیر صنعت درمورد جایگاه بسته‌بندی ایران گفت: متاسفانه از آنجایی که عضو wpo (سازمان جهانی بسته‌بندی) نیستیم عملا در رده‌بندی‌ها قرار نداریم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم.


مشکلات بانکی تولید در سال۹۳ هم حل نشد

رییس مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه متاسفانه اختلافات ارزی، معوقات بانکی و حتی مشکلات تسهیلات صندوق ذخیره ارزی برای تولیدکنندگان برطرف نشده است، گفت: با اینکه چندین بار این موضوعات را مطرح کرده‌ایم هنوز به نتیجه‌یی نرسیده‌ایم.

به گزارش تسنیم، محمدرضا دیانی در نشستی خبری با اعلام اینکه برای حمایت از تولید داخلی باید همت ویژه‌یی ازسوی مردم و دولتمردان صورت گیرد، اظهار داشت: در کنار این موضوع تولیدکنندگان نیز باید به ارتقای کیفیت، تنوع و افزایش پاسخ‌دهی به نیازمندی‌های مردم تمرکز زیادی داشته باشند.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون تولیدات داخلی قابل رقابت با محصولات خارجی است، افزود: اما متاسفانه تولید‌کننده داخلی ابزار لازم برای تبلیغ محصولات خود ندارد. البته در طول 10سال گذشته صنعت کشور با پیشرفت‌های قابل‌توجهی روبه‌رو شده که این موضوع درقبال پتانسیل بالای کشور قابل‌قبول نیست.

رییس مجمع کارآفرینان ایران با اعلام این مطلب که نباید فقط در شرایط تحریم به فکر ارتقا و حمایت تولید داخلی باشیم، گفت: حمایت از تولید داخلی یکی از اولویت‌های اصلی کشورهای توسعه‌یافته به‌شمار می‌آید که این موضوع باید موردتوجه مسوولان ما نیز قرار بگیرد.

دیانی با گلایه از اینکه هم‌اکنون بسیاری از کالاهای خارجی موجود در بازار با برندهای تقلبی و البته فاقد کیفیت با قیمتی ارزان به فروش می‌رسند، اظهار داشت: به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنم قبل از خرید اطلاعات کافی را از اجناس کسب سپس اقدام به خرید کنند.

وی با اعلام این مطلب که دولت در شرایط محدودیت‌های ارزی قرار داشته و قصد دارد حمایت لازم را از تولید داخلی داشته باشد، گفت: این موضوع بدون مدیریت واردات اجرایی نخواهد شد، چراکه در حال حاضر میزان درآمد دولت از محل مالیات بیشتر از گمرکات است که این امر نشان از آن دارد که هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه مدیریت کالاهای وارداتی سیاست منسجمی را اعمال کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر