چاشنی تدبیر «اقتصاد» را متحول کرد

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۸

جهانگیری: گروه مپنا در مقطع فعلی نماد اقتصاد مقاومتی است

گروه صنعت و معدن

آیین رونمایی و افتتاح دستاوردهای جدید گروه مپنا دیروز به فرصتی تبدیل شد تا در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و امریکا، اسحاق جهانگیری معاون‌اول رییس‌جمهور از آثار مثبت و منفی تحریم‌ها برای کشور سخن بگوید. جهانگیری با بیان اینکه هم‌اکنون در شرایط ویژه‌یی از نظر اقتصادی قرار داریم، اظهار کرد: تحریم‌های دشمنان برای کشور هم آسیب به‌همراه داشت و هم باعث سود شد. آسیب‌هایی که تحریم بر کشور وارد کرد، به سیاست‌های کلان اقتصادی برمی‌گردد و مدیران کلان اقتصادی کشور نتوانستند سیاست‌هایی تنظیم کنند که آثار منفی تحریم را به حداقل برسانند.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته با سوء‌مدیریت تورم در کشور بالا رفت و رکود بر اقتصاد حاکم شد و درآمدهای هنگفت نفتی از جیب ما خارج شد و برای واردات کالاهایی که در کشور امکان تولید آن وجود داشت هزینه شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری، جهانگیری گفت: تحریم‌ها برای ما سود نیز به‌همراه داشت و این سود در جایی بود که دشمن تصور می‌کرد با اعمال محدودیت در قطعات و زیرساخت‌های تجهیزات صنعتی کشور می‌تواند ما را زمین‌گیر کند اما با توانمندی و خلاقیت متخصصین کشور توانستیم با کمترین آسیب‌ها از این مرحله عبور کنیم. وی با بیان اینکه گروه مپنا در مقطع فعلی نماد اقتصاد مقاومتی است، گفت: اقداماتی که در مپنا انجام شده و کارهای بزرگی که توسط این مجموعه در کشور به انجام رسیده باعث غرور ملی است و همه ایرانی‌ها باید به مجموعه‌هایی مانند مپنا افتخار کنند.

معاون‌اول رییس‌جمهور با بیان اینکه متخصصین کشور توانستند هم توان صنعتی را بالا برند، هم رتبه صنعت کشور را افزایش داده و هم با اتکا به توانمندی و خلاقیت خود توطئه‌های دشمنان را با شکست مواجه کنند؛ اظهار کرد: اینکه امریکایی‌ها امروز می‌گویند تحریم‌ها اثر زیادی بر ایران نداشته و ایران توانسته کار خود را انجام دهد به همین دلیل است، زیرا دشمنان علاوه بر تحریم‌های هسته‌یی، کالاهای اساسی، کالاهای دارویی، صنعتی و زندگی مردم را تحریم کرده ‌بودند. وی ادامه داد: در همین یکی‌دو‌سال اخیر که کمی تدبیر، چاشنی سیاست‌های اقتصادی شد، گام‌های مهمی در کاهش تورم و خروج از رکود برداشته شد و این درحالی است که هنوز هیچ‌یک از تحریم‌ها برداشته نشده است.

معاون‌اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه دنیا باید با ملت ایران با زبان گفت‌وگو سخن بگوید، تصریح کرد: ایران کشور بزرگی در منطقه است و می‌تواند در آرامش منطقه و حل‌و‌فصل مشکلات آن نقشی اساسی داشته باشد. امیدواریم غربی‌ها از لجبازی دست بردارنددکتر جهانگیری اضافه کرد: ما علاقه‌مند به تعامل و گفت‌وگو با دنیا هستیم، زیرا از طریق تعامل می‌توانیم توسعه خود و کشورهای منطقه را با سرعت بیشتری پیش ببریم و امیدوارم که غربی‌ها دست از لجبازی بردارند. تا بتوانیم به توافقی خوب دست پیدا کنیم. وی دیپلمات‌ها و اعضای مذاکره‌کننده تیم هسته‌یی کشورمان را افرادی کارآمد و قدرتمند توصیف کرد و افزود: غربی‌ها نیز به این موضوع اعتراف کردند چرا که آنها در مقابل مذاکره‌کنندگان کشورهای قدرتمند با اقتدار کافی از حقوق ملت ایران دفاع کرده‌اند. معاون‌اول رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در یک‌سال اخیر برای خروج از رکود بر شرکت‌های بزرگ تکیه کرده است، گفت: البته از ویژگی‌های رشد شرکت‌های بزرگ این است که وقتی آنها رشد می‌کنند، واحدهای کوچک‌تر و صنایع جانبی نیز به حرکت درمی‌آیند. دکتر جهانگیری ادامه داد: وقتی گفته می‌شود که شرکت ایران‌خودرو ۷۰درصد رشد داشته؛ این بدان معناست که ده‌ها واحد صنعتی و قطعه‌ساز نیز در کنار آن رشد کرده‌اند. وی افزود: رشد شرکت گروه مپنا نیز به همین معناست که در کنار آن واحدهای جانبی و کارخانه‌های قطعه‌سازی رشد خواهند کرد و ما باید تلاش کنیم سال آینده در زمینه صنایع غذایی، صنعت پوشاک و سایر بخش‌ها‌ نیز رشد و توسعه داشته باشیم. معاون‌اول رییس‌جمهور با اشاره به وجود منابع طبیعی فراوان در کشور گفت: ایران از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است اما این منابع سرانجام روزی تمام خواهد شد و آنچه تمام‌نشدنی است فکر و اندیشه و دانش متخصصین و دانشمندان کشور است که باعث ایجاد چنین دستاوردهایی در شرکت مپنا شده است.


کشور نیازمند به فعال شدن صنعت برق، نفت و گاز و ریلی

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه آینده ایران برای توسعه نیازمند فعال‌شدن سه بخش برق، نفت و گاز و ریلی است، اظهار کرد: گروه مپنا نیز امروز در این سه زمینه فعالیت می‌کند و محور برنامه‌های خود را بر این سه بخش متمرکز کرده است. وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در صنعت برق ایران نظیر بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران و همچنین طلبکاری شرکت مپنا از دولت، اظهار امیدواری کرد، با تدابیر و راهکارهای مختلف مشکلات موجود در صنعت برق از میان برداشته شود. معاون‌اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه صنعت برق کشور نیازمند آن است که هر سال چندهزار مگاوات نیروگاه اجرا شود، افزود: بخش نفت و گاز نیز از مهم‌ترین زمینه‌های توسعه ایران است و باید چند‌10‌میلیارد دلار در یک برنامه در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم. دکتر جهانگیری با بیان اینکه بخشی از این سرمایه‌گذاری باید در میادین مشترک نفت و گاز انجام شود، گفت: اگر در این زمینه تعلل کنیم طرف مقابل بیش از ما برداشت خواهد کرد و این موضوع بازار مناسبی را در اختیار شرکت‌هایی نظیر مپنا قرار می‌دهد تا بتوانند در این زمینه فعالیت کنند. معاون‌اول رییس‌جمهور همچنین یکی از تصمیمات مهم در دولت تدبیر و امید را تلاش برای توسعه بخش ریلی کشور برشمرد و با تاکید براینکه این حجم فراوان از ماشین و کامیون در جاده‌ها و نیز تلفات فراوان جاده‌یی برای ما قابل‌قبول نیست، بر لزوم تلاش هرچه بیشتر بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه توسعه ریلی کشور تاکید کرد. وی با انتقاد از برخی افراد که دولت تدبیر و امید را به عدم اجرای اقتصاد مقاومتی متهم می‌کنند، گفت: آنچه این دولت از آغاز به‌کار تاکنون انجام داده همه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است زیرا کاهش تورم، خروج از رکود و توسعه صادرات همگی از طریق اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود.دکتر جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه کاهش تورم، خروج از رکود و رشد اقتصادی اظهارکرد: هم‌اکنون که در پایان سال ۹۳ هستیم می‌توان گفت که امسال سال خوبی برای اقتصاد کشور بوده و امیدوارم با تلاش هرچه بیشتر دولت بتوانیم گام‌های بلندتری برای توسعه و پیشرفت کشور ‌برداریم.


تاکید چیت‌چیان بر توسعه بازارها

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز درحاشیه افتتاحیه دستاوردهای گروه مپنا با تاکید بر توسعه بازارهای بین‌المللی گفت: گروه مپنا باید در توسعه صادرات و بازارهای بین‌المللی تلاش بیشتری داشته باشد و این انتظاری است که وزارت نیرو دارد.

به گزارش ایسنا، حمید چیت‌چیان با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ما، توسعه بازارهای بین‌المللی مسوولیتی است که برعهده مپنا گذاشته شده، گفت: باید حتما تلاش کنیم صادرات غیرنفتی خود را توسعه دهیم و این کار از طریق صنعت نیروگاه‌سازی امکان‌پذیر است. وی با اشاره به لزوم ارتقای رقابت‌پذیری در مپنا تاکید کرد: مپنا تاکنون بازار بزرگی داشته اما برای ادامه کار حتما نیازمند ارتقای رقابت‌پذیری است تا دچار کهولت نشود. این گروه باید در عرصه تولید توربین کلاس F قدم بگذارد همان‌گونه که این کار را آغاز کرده است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه وزارت نیرو به بهترین نحو از مپنا پشتیبانی کرده است، اظهارکرد: مشکلات در عرصه نیروگاه‌سازی زاییده مشکلات اقتصادی است که صنعت برق به آن دچار شده است؛ باید در این زمینه چاره‌جویی شود درغیر این صورت، این صنعت دچار مشکل خواهد شد. چیت‌چیان با تاکید بر اینکه اگر مپنا نبود، بدخواهان ایران بلایی به سرمان می‌آوردند که شرایط بسیار سخت بود و از ورود تجهیزات نیروگاهی جلوگیری می‌کردند که این مساله نه فقط صنعت برق را عقیم می‌کرد بلکه به تبع آن سایر بخش‌های کشور نیز دچار مشکل می‌شد، گفت: توان ساخت نیروگاه در کشور باعث توسعه اقتصادی و پایداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 25سال پیش وزارت نیرو مپنا را پایه‌گذاری کرد، گفت: در آن زمان این مساله حفظ شد که باید زیرساخت‌های آب و برق فراهم شود در نتیجه امروز می‌بینیم در بین 40کشور عرضه‌کننده این خدمات مطرح هستیم. وزیر نیرو با اشاره به اینکه از 73هزار مگاوات ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها بیش از 35هزار مگاوات متعلق به مپناست، گفت: وزارت نیرو حمایت‌های خود را از مپنا ادامه می‌دهد چون این مجموعه سرمایه ملی است و باید در سطح جهانی بدرخشد. وی اظهارکرد: شرکت‌هایی در دنیا موفق بودند که قدرت رقابت را حفظ کرده‌اند.


رشد صنایع کوچک منوط به توسعه صنایع مادر

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی و افتتاحیه دستاوردهای جدید گروه مپنا با تاکید بر اهمیت و جایگاه صنایع مادر در کشور گفت: رشد صنایع کوچک منوط به توسعه صنایع مادر و بزرگ است و باید این دو با تلفیق و مکمل قرار دادن هم مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش شاتا، نعمت‌زاده گروه صنعتی مپنا را یکی از نمونه‌های موفق درعرصه صنعت کشور دانست و گفت: با نگاهی به عملکرد این مجموعه به این نکته پی خواهیم برد که با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم می‌توانیم. وی گفت: دستگاه‌های دولتی که در طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کار می‌کنند با نمونه و الگو قرار دادن این مجموعه‌های موفق و با استفاده از انتقال دانش فنی و تکیه بر تحقیق و توسعه به اهداف در نظر گرفته شده خود دست یابند.

وزیرصنعت، معدن و تجارت با اشاره به دستاوردهای مپنا ضمن ابراز خرسندی از اینکه این توربین‌ها در کلاسF و با تکیه بر نسل جدیدی از تکنولوژی ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند، اظهارکرد: با به‌کارگیری از این تجهیزات قطعا صرفه‌جویی در انرژی و هزینه را شاهد خواهیم بود ضمن اینکه پیشرفت علمی و تجربی را درکنار هم خواهیم داشت. نعمت‌زاده با تکیه بر لزوم توجه به صنایع مادر و بزرگ آنها را زمینه‌ساز ایجاد صنایع زیرمجموعه و اقماری ذکر کرد و گفت: رشد صنایع کوچک در گرو صنایع مادر است؛ از این رو باید با تاخیر و مکمل قرار دادن این صنایع به‌دنبال به‌دست آوردن بیشترین سوددهی باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر