اخبار کلان

۱۳۹۳/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۷

8 پروژه در اصلاح نظام اقتصادی کلید خورده است

وزیر اموراقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه برای مقابله با فقر توان تولید و ایجاد اشتغال باید توسعه پیدا کند، تاکید کرد: توسعه‌یی پایدار است که وجهه اقتصادی داشته یعنی به رشد اقتصادی در بلندمدت منجر شود. علی طیب‌نیا اظهارکرد: در بین تمامی مفاهیمی که در دانش اقتصاد و علوم اجتماعی وجود دارد مفهوم توسعه یکی از آرمانی‌ترین مفاهیم است. توسعه برای کشورهای توسعه‌نیافته یک مفهوم آرمانی محسوب می‌شود که در راستای تحقق این هدف آرمانی نظریه‌ها و دیدگاه‌هایی وجود دارد. طیب‌نیا با بیان اینکه هشت پروژه در اصلاح نظام اقتصادی کلید خورده که یکی از آنها اصلاح ساختار نظام مالیاتی است، گفت: عدالت جغرافیایی نیز در توسعه پایدار باید مورد توجه قرار گیرد.


آغاز سنجش «فقر چندبعدی» از برنامه ششم توسعه

دومین جلسه کمیته مشورتی امور اجتماعی ستاد برنامه ششم توسعه برگزار شد که دراین جلسه، معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز سنجش «فقر چندبعدی» در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: یک راهکار پیشنهادی برای برخورد با معضل بیکاری این است که دولت اقدام به ایجاد مشاغل عمومی بکند. احمد میدری افزود: در برنامه ششم توسعه باید سنجش دقیقی از وضعیت فقر در کشور داشته باشیم و متغیرهای ایجادکننده فقر در کشور را شناسایی کنیم که متاسفانه تاکنون در این مورد بررسی همه‌جانبه و کاملی صورت نپذیرفته و شاخص فقر چندبعدی نیز محاسبه نشده است. به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه برخی کشورها در این مورد اقدامات مناسبی انجام داده‌اند، اظهار داشت: در کشور ترکیه اطلاعات مربوط به 31میلیون نفری که از یارانه‌های مختلف استفاده می‌کنند، احصا و مشخص شده و برنامه‌ریزان آن کشور باتوجه به این وضعیت، تصمیم‌های لازم را اتخاذ می‌کنند. دراین جلسه همچنین مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز گفت: متاسفانه بخشی از نابرابری‌ها به مناطقی از کشور مربوط می‌شود که از برخورداری نسبی در امکانات اقلیمی بهره‌مند هستند و این موضوع بسیار بهت‌آور است.

محمدرضا واعظ مهدوی گفت: از دیدگاه دکتر میدری اشتغال صنعتی در وضعیت فعلی کشور چندان جواب نمی‌دهد و لازم است مشاغل عمومی توسعه پیدا کنند. وی افزود: در میان صاحب‌نظران اقتصادی و اجتماعی این اجماع حاصل شده است که موضوع اشتغال بسیار با اهمیت است و در واقع این حیطه، حلال مشکل فقر هم تلقی می‌شود و ما اگر بتوانیم روی این امر متمرکز شویم، می‌توانیم شاهد همگرایی در تصمیم‌گیری‌های بخش‌های اجتماعی با بخش اقتصادی هم باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر