آخرین تلاش بورس برای حفظ سرمایه‌ها

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۱

گروه بورس

درحالی که بورس تهران روزهای پایانی سال‌جاری را با ریزش‌های کم و زیاد سپری می‌کند کارشناسان فعال بازار بر این باورند که با هر ابزار مهندسی باید مانع از ریزش دوباره شاخص و افت معاملات شد؛ البته راهکارهایی با چشم‌اندازهای بلندمدت و پشتوانه‌های منطقی. بر این اساس روزگذشته مدیر نظارت بر بازارها و بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار خبری مبنی بر پذیره‌نویسی اوراق پاداش سهامداری را اعلام کرد.

به این ترتیب صندوق‌های قابل معامله در زمان تاسیس، مجموعه‌یی از سهام در قالب آورده سهم به صندوق داده می‌شود و این پرتفو در زمانی که عرضه می‌شود ترکیبی از سهام بازار را در دل خود دارد. زمانی که این اوراق در بازار عرضه می‌شود همزمان با آن یک اختیار فروش تبعی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود که آنها می‌توانند در سررسید که براساس نخستین برآوردها 30فروردین 95 است، سود خود را دریافت کنند، این درحالی است که سود 30درصدی در یک دوره 13ماهه تضمین

شده است.

نکته قابل توجه و البته وسوسه‌انگیز در این خبر سود 30درصدی این اوراق است، به‌طوری که به‌نظر می‌رسد مدیران بورسی قصد دارند تحولات عظیمی را میهمان تالار حافظ کنند. با انتشار این خبر برخی کارشناسان از اظهارنظر در این خصوص امتناع کردند چراکه از نظر آنها نیز مقدار سود تعیین شده جای بحث دارد و دیدگاه‌های شخصی باید پس از آغاز پذیره‌نویسی این اوراق بیان شود.

بنا بر خبر منتشر شده این اوراق برای بخشی از سرمایه‌گذاران ریسک گریز بازار که در شرایط فعلی باوجود پتانسیل‌هایی که برای سال آینده برای بازار متصور است به‌دلیل برخی نگرانی‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، می‌تواند امکانی را ایجاد کند که از این طریق سرمایه خود را به بازار تزریق کنند تا شرایط جذاب قابل رقابت با سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت شکل بگیرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که رقابت‌های جذاب بازار سرمایه و بانک‌ها باید درراستای حفظ منافع هر دو بازار صورت گیرد، یعنی با درنظر گرفتن حساسیت هر دو بازار باید جذابتی را ایجاد کرد که مشتریان بازار‌ها در هر دو بازار حضور پیدا کنند، به بیان دیگر رقابتی منطقی را برای بازارهای مختلف ایجاد کرد.

اما با بررسی مجدد این اوراق و سود تضمینی 30درصدی که عنوان شده، باید گفت این میزان درصد تعیین شده نوسان‌هایی را در بازار سهام ایجاد می‌کند؛ نوسان‌هایی که شاید موج دوباره رفتار هیجانی سهامداران را در پی داشته باشد. البته به‌نظر می‌رسد هدف نهایی مدیران بورسی از عرضه این اوراق ترغیب سهامداران به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سهام است.

شایان ذکر است این اوراق به‌صورت ثبت سفارش و به شکل رقابتی عرضه می‌شود. اگر تقاضای بازار در زمان ثبت سفارش بیشتر از حجم عرضه باشد خریداران می‌توانند روی قیمت‌های بالاتر با هم رقابت کنند و ممکن است نرخ سود انتظاری از سود اثر در این دوره کمتر باشد.


رشد 95واحدی شاخص

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام شاخص با تغییر رویه در پیش گرفته و رشد 95واحدی را در کارنامه دیروز خود ثبت کرد به‌طوری که شاخص بار دیگر به کانال 64هزار واحدی نزدیک شد، به‌طوری که به رقمی معادل 63هزار و 954واحدی رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) نیز با 41.20واحد رشد، معادل 0.15درصد رشد کرد. شاخص هم وزن نیز با 14.30واحد رشد مانند شاخص کل و قیمت رشد 0.15درصدی را تجربه کرد.

در جریان معاملات بازار سهام طی 46031نوبت معاملاتی 777میلیون برگه سهام و حق‌تقدم به ارزش بیش از 146میلیارد و 774میلیون تومان معامله شد.


نمادهای تاثیرگذار

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را بانک صادرات با رشد 37.42واحدی رقم زد. نماد شرکت نفت و گاز پارسیان با افت 24.78واحدی و هلدینگ خلیج‌فارس با افت 17.71واحدی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. گروه بانکی نیز برترین گروه صنعت بود. در این گروه طی 11682نوبت معاملاتی بیش از 437میلیون و 610هزار برگه سهام به ارزش 345میلیارد و 179میلیون ریال معامله شد.

بیشترین افزایش قیمت نیز از آن بانک صادرات بود. نماد این شرکت 3.99درصد رشد کرد اما نماد شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا پس از بازگشایی با افت 11.61واحدی بیشترین کاهش قیمت را به‌نام خود کرد.

برترین تقاضا هم مانند بیشترین تاثیر در شاخص کل و بیشترین افزایش قیمت دراختیار بانک صادارت بود به‌طوری‌که این نماد با صف خرید بیش از 15میلیون برگه سهمی کار خود را به پایان رساند و پتروشیمی فناوران همچنان برترین عرضه و صف فروش را دارد.

بیشترین ارزش معامله از آن تولید اتومبیل سایپا با معامله بیش از 404میلیارد و 325میلیون ریال بود و بانک صادرات بیشترین حجم معامله را داشته است.

تغییر مالکیت 87میلیون سهم در فرابورس

روزگذشته 87میلیون و 770هزار ورقه بهادار در 16هزار و 198نوبت در فرابورس ایران خریدوفروش شد.

معاملات یازدهمین روز اسفند با تغییر مالکیت 87میلیون و 770هزار ورقه بهادار در 16هزار و 198نوبت به ارزش 490میلیارد و 970میلیون ریال پایان یافت.

حق تقدم بیمه دی با معامله 18میلیون و 140هزار سهم بیشترین حجم و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با 24میلیارد و 340میلیون ریال معامله، بیشترین ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و شاخص فرابورس با 2واحد کاهش روی 739.98واحد متوقف شد. همچنین، بیشترین افزایش قیمت مربوط به حق‌تقدم بیمه دی، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و نیرو سرمایه بود و بیشترین کاهش هم نصیب حق‌تقدم بیمه دی، سیمان لار سبزوار و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان شد. درحالی که بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله دراختیار صندوق سرمایه‌گذاری اطلس با معامله 5هزار و 204سهم بود، در بازار اوراق با درآمد ثابت هم اوراق اجاره سه ماهه رایتل با معامله 13هزار و 150سهم رکورددار شد. نماد معاملاتی شرکت بیمه دی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد و حق‌تقدم خرید سهام شرکت مذکور با محدودیت سقف قیمت براساس دامنه نوسان قیمت 50درصدی نماد اصلی به کسر هزار ریال ارزش اسمی پرداختی بابت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام، پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی، بازگشایی و مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت بیمه دی تا روز شنبه 23اسفند 1393 تمدید شد.

همچنین باتوجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت بیمه نوین، نماد معاملاتی مذکور در پایان معاملات امروز سه‌شنبه مورخ 12اسفند متوقف می‌شود. ضمن اینکه نماد معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار پس از ارایه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50درصد، بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت زرین معدن آسیا باتوجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سال مالی 1393و 1394 متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر