تولید و مصرف محصولات پتروشیمی مشخص نیست!

۱۳۹۳/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۱

یک مقام آگاه در امور پتروشیمی‌ها می‌گوید: تعیین قیمت‌ها در بازار پتروشیمی نیازمند سازوکار مشخصی است که تا این سازوکار مهیا نباشد و قوانین دست‌وپاگیر وجود داشته باشد، نمی‌توان مشکلات این بازار را حل‌وفصل کرد.

وی می‌گوید: قیمت پایه محصولات پتروشیمی باید برابر تغییرات روزانه در بازار‌های جهانی اعلام شود و معیار زمانی نداشته باشد.

این مقام آگاه معتقد است؛ تعادل و شفافیت در بازار پتروشیمی نیازمند تعیین قیمت‌ها به‌صورت منطقی و با همکاری تولیدکننده و مصرف‌کننده است، علاوه بر این باید صادرات محصولات پتروشیمی کاملا آزاد باشد.

ازسوی دیگر متاسفانه آماری از میزان مصرف و تولید در بازار پتروشیمی وجود ندارد، از این‌رو بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی نمی‌دانند که به چه میزان باید کالا تولید کنند و چه مقدار نیاز مصرف در کشور است و آنها موظف هستند چه مقدار مواد پتروشیمی دراختیار بورس کالا قرار بدهند.

همچنین محمدجواد اقدامیان عضو انجمن تولید‌کنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران درخصوص اوضاع کنونی بازار محصولات پتروشیمی می‌گوید: درحال حاضر واردات پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی با نرخ ارز مبادله‌یی انجام می‌شود اما در مقابل مواد اولیه جهت تولید این محصول با نرخ ارز آزاد به واحدهای تولیدی داخلی فروخته می‌شود.

وی در این‌باره پیشنهاد کرد: دولت تعرفه واردات محصولات مشابه تولید داخل را با هدف جلوگیری از خروج ارز افزایش دهد و برای صادرات مواد خام معدنی و پتروشیمی مالیات پلکانی تعیین کند. اقدامیان تصریح کرد: این همان روندی است که در شرایط رکود اقتصادی دولت‌ها در اکثر کشورهای پیشرفته هم در دستور کار خود قرار می‌دهند و مانع سلطه کالاهای وارداتی بر بازارهای داخلی خود می‌شوند.

عضو انجمن تولید‌کنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران در ادامه با انتقاد از خام‌‌فروشی مواد اولیه پتروشیمی هشدار داد: تداوم این وضعیت باعث تعطیلی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایران خواهد شد و اشتغال و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بخش را تهدید خواهد کرد. وی تاکید کرد: در شرایطی که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر تقویت توان داخلی متمرکز شده، باید به جای خام‌فروشی مواد اولیه، حمایت از تولید محصولات باکیفیت و دارای قدرت رقابتی در دستور کار قرار گیرد تا علاوه بر تقویت و شکوفایی اقتصاد کشور، جلوگیری از خروج ارز و رشد صادرات غیرنفتی محقق شود. اقدامیان افزود: هدف اصلی از توسعه صنعت پتروشیمی، تامین مواد اولیه برای صنایع پایین‌دستی کشور و تقویت و توسعه آنها بوده و این درحالی است خام‌فروشی این محصولات زمینه را برای رشد صنایع پایین‌دستی دیگر کشور‌های رقیب فراهم کرده است.

وی با ابراز نگرانی از رویکرد کسب درآمد از محل صادرات مواد خام، افزود: مواد اولیه معدنی یا پتروشیمی که به‌عنوان با ارزشمندترین ثروت‌های ملی ایران به شمار می‌رود و سرمایه‌های کلانی برای استخراج و استحصال آن صورت می‌گیرد، بدون ایجاد ارزش‌افزوده و تولید کالاهای نهایی دارای قدرت صادراتی، در قالب صادرات غیرنفتی و افزایش درآمد ارزی صادر می‌شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران بااشاره به منتفع‌شدن واسطه‌ها در فرآیند صادرات مواد خام معدنی و پتروشیمی گفت: فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان از وزارتخانه‌های صنعت و معدن و تجارت و نفت انتظار دارند سیاست حمایت از واحدهای تولیدی دارای بهره‌وری بالا و تولید محصولات باکیفیت را دنبال کنند و جلوی صادرات مواد اولیه خام به کشورهای دیگر را بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر